Vilka röda plantor bör man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    Vilka röda plantor bör man välja?

    Hej!
    ska ta och flytta om i baljan.

    Nu är det så här att jag fastnat väldig för endel röda växtarter, men då dessa oftast är mer krävande än många andra växter vet jag inte riktigt om det är ju st dessa jag bör välja, tänker på att det kanske är svårt för mig som (om än har läst en massa), är nybörjar var det gäller växtkar att sköta dem. Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ta reda på om de jag preliminärt bestämt mig för är alldeles för svåra och i så fall om det finns något enklare alternativ(liknande fast lättare). Tips på om det är nått speciellt jag bör tänka på i näringsväg vill jag med ha. Ska bygga en lysramp själv och har tänkt mig att bygga så jag landar på runt 0,6- 0,7 w/l.

    på denna länken finns en bild på hur jag tänkt plantera växterna och under står vilka växter jag tänkt mig. http://www.zoonen.com/res/user/33595...ut_orig_SE.jpg

    De röda är:

    Rotala willichi - Står att den är svår på tropica.com men vad betyder rent praktiskt
    Althernanthera reineckii "roseafolia" - medelsvår på tropica
    Ludwigia inclinata var verticillata "Cuba" - röd är den väl kanske inte men vill ju görna ha de lite rödaktiga topparna. medelsvår enl. tropica

    Till att börja med har jag inte tänkt köra med Co2, från början tänkte jag faktiskt köra low-tech, därav jordbottnen men nu är jag inte så säker.Om man skulle köra low-tech som jag tänkt, måste jag byta ut någon eller alla av dessa röda växterna? är det någon av dem som Co2 tillsatts är ett absolut måste för? eller kan det klara sig med mycket ljus och växtnäring bara.

    jag är mycket tacksam för svar.
    Senast redigerad av Zeni; 15 May 2007, 17:45.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Länken funkade inte .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      Nej jag såg det nu :/

      här kommer en ny länk men man det är med alla bilderna så långt som jag kommit med karet än så länge.. den bilden jag länkade till innan var den sista i det albumet.


      hoppas denna funkar.

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Jag har Althernanthera cardinalis, men är inte så röd som snarare chockrosa Den funkar jättebra med 0,5 W och jordbotten, växer på bra, så den borde gå ännu bättre med din ljusmängd samt bra näringsnivåer Den måste dock planteras nära belysningen!

        /Matsvin.
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          okej gött!

          med nära belysningen menar du mitt under ett lysrör eller menar du i höjdled?

          Kommentar

          Arbetssätt...