Jordkorvar istället för jordbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    Jordkorvar istället för jordbotten?

    Rubriken kanske låter lite konstig, men jag ska förklara vad jag menar... Jag har ett 100 L där jag ska byta gruset mot fin sand för mina pygmépansarmalars skull. Eftersom jag har mycket växter i karet så är jag också sugen på att testa jordbotten.

    Men problemet är att jag planterar om ganska ofta och jag kan tänka mig att jorden lätt virvlar upp då? Min fråga är om man istället för jordbotten skulle kunna ha några jordfyllda strumbyxbitar och klä i javamossa, som sen får ligga på botten. Tror ni det skulle funka? Vad jag har kunnat läsa mig till så är det inte var jorden befinner sig som är det viktiga?


    En annan fråga jag har undrat över angående low-techkar är syretillförseln när man inte har någon pump. Är det växterna som klarar av att syresätta?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Damstrumpan med jord i tycker jag låter som en ´fantastisk idé, kör på!! Och rapportera gärna.

    I lowtec har man pump, men inte filter. Ytrörelsen och växterna syresätter, men främst växterna.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Min fråga är om man istället för jordbotten skulle kunna ha några jordfyllda strumbyxbitar och klä i javamossa, som sen får ligga på botten. Tror ni det skulle funka? Vad jag har kunnat läsa mig till så är det inte var jorden befinner sig som är det viktiga?
      Tja, det är viktigt att det blir låg syrehalt i jorden så det funkar inte så bra att t ex bara strö ut lite jord ovanpå gruset eller ha det inne i filtret.

      Dessutom så ska rötterna samverka med jordstrukturen och mata de bakterier som mineraliserar icketillgängliga organiskt uppbundna näringsämnen.

      Dvs jorden främsta syfte är inte att utsöndra näring utan skapa ekologiska förutsättningar för rötters symbios med bakterier och mikroorganismer. Jorden suger faktiskt upp näring med sin katjonutbytesförmåga (CEC).

      Den positiva effekt du kanske kommer kunna se är de organiska syror som kommer utsöndras som kelaterar ickelösliga metalljoner - dvs gör dom vattenlösliga så dom kan tas upp med bladen. pH:t sänks och vattnet färgas. När korvarna slutar att ge denna färg så tippar jag på att dom främst kommer funka som syresänka.
      Senast redigerad av defdac; 09 May 2007, 14:20.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Sniff
        • January 2007
        • 58

        #4
        Tack för svaren! Låg syrehalt i jorden tänkte jag att det blir om man packar den hårt. Risken med jord under sand är väl också att det bildas svavelväte? Om det går bra med jord under sand så kör jag med det, men man vill ju inte ha ett pruttluktande akvarium.

        Jag förstår att jordens funktion inte är att förse växterna med näring, utan att fungera som en bakteriekatalysator. Jag tänkte bara att näringsämnena borde diffundera ut så att växterna kan ta upp dem via bladen, men rötterna är alltså bättre jonbytare?

        Defdac- vad menar du med "syresänka"?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Om det går bra med jord under sand så kör jag med det, men man vill ju inte ha ett pruttluktande akvarium.
          Appropå sand: Jag kommer testa ett trick jag lärde mig av Tom Barr. Man tar typ 1/3-del jord och 2/3-delar sand och geggar ihop till en smet, sedan kan man toppa med grus eller sand.

          Från http://www.barrreport.com/co2-aquati...sed-tanks.html

          "So, I simply mix 1 part soil to 2-3 parts sand=> wet> then mix good.
          You want nice dark sand, not "mud".
          Then you add about 2-3" of this and maybe a cap of 1" plain sand.

          You can add 3-4 parts sand and use it without any cap actually and then lightly vacuum the top to remove any leftover soil."

          Jag tänker nog testa det senare alternativet - ingen toppning alls.

          Jag tänkte bara att näringsämnena borde diffundera ut så att växterna kan ta upp dem via bladen,
          CEC:en i jorden håller kvar näringen...

          men rötterna är alltså bättre jonbytare?
          ... till rötternas förtjusning ja.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ser nu att jag glömde svara på en fråga.

            Defdac- vad menar du med "syresänka"?
            Tätpackad jord i en strumpa tippar jag på blir väldigt syrefattig i mitten. Diffusionen borde göra att O2 försvinner ur vattnet in i korven där det yttre aeroba lagret av bakterier klipper syret och skapar anearoba förhållande längre in.

            Ungefär som en vanlig botten med skillnaden att rötter syresätter bottnen och därmed förhindrar alltför potent reduktion.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Sniff
              • January 2007
              • 58

              #7
              Tack för svaren, superbra länk! Så kommer jag helt klart att göra. Så jag överger alltså korvtanken, men det är alltid kul att fundera på olika lösningar.

              Men en fråga som återstår är finkornigheten på sanden. Jag kommer att använda väldigt finkornig insjösand, uppskattar att den är kanske 0,3-0,5 mm. Detta för att göra mina pansarmalar lyckliga. Det återstår att se om det kommer innebära olyckliga bottenbakterier, men som sagt så borde förutsättningarna att lyckas vara större med "sandjordslurrymetoden".

              Kan det vara en bra idé att bara ha jord i den delen av substratet där det finns växter, alltså inte under rötter och öppna ytor?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Kan det vara en bra idé att bara ha jord i den delen av substratet där det finns växter, alltså inte under rötter och öppna ytor?
                På något sätt känns det som det blir mer naturligt med en sandjordslurry även på ställen som inte har växter. Det är ju normalt sett inte en kliniskt ren sand som corys bökar omkring i i naturen (antar jag).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det är ju normalt sett inte en kliniskt ren sand som corys bökar omkring i i naturen (antar jag).
                  Då hade det ju inte funnits någon anledning att böka
                  Sand/jordblandningen låter intressant. Ska genast läsa Barr's artikel.
                  Senast redigerad av peter_m_jonsson; 10 May 2007, 11:16.

                  Kommentar

                  • Sniff
                    • January 2007
                    • 58

                    #10
                    Nä, det är klart, risken för gasbildning är väl lika stor oavsett om jorden är i hela eller ej. Jag kör på slurry med ett tunt topplager i hela. Corysarna får se till att böka ner lite fluffighet i sanden! För jag antar att sandsnäckor inte är någon bra idé i skiktat substrat.

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #11
                      En idé är att använda en blandning av sand med varierande kornstorlek:från 0,1 till 2 à 3 mm.Sanden kommer med tiden att skikta sig.Se mittbilden på denna sida:
                      ibdoerre.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, ibdoerre.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                      Längst ner i botten kan man ha ett tunt lager med lera,lera o. torv eller jord.Tanken är att slammet under nedbrytningen kommer allt längre ner i sanden för att till sist mineraliseras.
                      (Den som kan läsa tyska kan ju läsa hela sidan!)
                      <<<(^:>*
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • Sniff
                        • January 2007
                        • 58

                        #12
                        Jo, sanden har olika kornstorlek, den är hämtad från en sjö. Den får inte skikta sig för mycket bara för det ska ju finnas lite fin sand överst åt malarna. Men det var en intressant länk, ska läsa texten när jag har lite mer tid!

                        Kommentar

                        • peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

                          #13
                          Ett alternativ till damstrumpor är att använda krukor med jord och grus. Jag har tidigare lekt med tanken att såga till 5 cm breda plexiglasremsor för att avdela växt och sandzoner.

                          Kommentar

                          • Shagrat
                            • September 2004
                            • 335

                            #14
                            Brukar lägga ett lager jord i botten med ett plastnät över (säljs i bygghandeln som insektsnät) och över det sand eller grus. Bara när man drar upp djupt rotande växter som Echinodorus som det kan komma upp lite jord.
                            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                            Min zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...