växters påverkan på alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    växters påverkan på alger.

    hej!

    vi har problem med alger i vårt 110-literskar som har varit igång sedan oktober 2006. problemen startade när våra javaormbunkar började må dåligt (troligen kaliumbrist, sade någon i forumet) och inte längre växte som tidigare. andra växter växer dock bra och mycket. samtidigt har väl också en rejäl bakterieflora byggts upp så det finns mycket gödningsämnen i akvariet. men javaormbunke är den växt vi har mest av och samtliga håller nu på att dö. vi tänkte satsa på några andra växter istället för ormbunkarna så snart som möjligt, några som trivs "som det är" i vårt akvarium, utan tillsatt gödning...

    men alger har börjat breda ut sig. det är främst grönalger på stenar och växter och kiselalger (eller någon annan brun alg?) på rutorna.

    kan snabbväxande växter göra att dessa alger minskar?
    som jag har förstått det efter att jag läst i forumet så är det bra med snabbväxande växter, då de konsumerar de gödningsämnen som algerna vill ha, och därför försvinner algerna, är det så?

    vi har en snabbväxande växt som jag inte vet vad det är, som vi klipper av omplanterar småskott av, regelbundet. men den växer inte riktigt så fort som jag skulle önska.

    funderar på att köpa vattenpest och ha i ett hörn. tror ni det kan få bukt med algerna? finns det någon annan snabbväxande växt som inte passar i ett vanligt sällskapsakvarium med ett helt vanligt Sylvania - Aquastar 18w-lysrör utan tillsatt gödning?

    jag slamsuger nästan aldrig annat än på öppna ytor så det är väldigt mycket "skit" i den engelska sjöstenen, som jag antar även innehåller gödning till växterna, deras rötter har brett ut sig väldigt.

    det blev visst lite långt detta, tacksam för svar ändå
    Senast redigerad av toccata; 07 May 2007, 07:32.
    / Ebba
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    #2
    Njaä! Tror inte att dina problem försvinner med andra eller fler växter då de antagligen kommer att börja dö också. Berätta gärna hur länge du hade "harmoni" i karet....skulle säga en del om det handlar om en tillfällighet eller ett faktum. När det gäller grönalger så tror jag att samma tänk gäller som för blå-gröna alger, nämligen att det handlar om obalans mellan de olika näringsämnena i karet och mindre om att växterna ska "hinna suga upp" näringsämnena. En tumregel vid det här laget borde vara; trivs alger så vantrivs växter och vise versa.

    Det är verkligen svårt att bilda harmoni i ett akvarium och jag tror att det är därför många tröttnar, men det går om man använder sig av vattenbyten och gödning.
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Jag har harmoni än så länge.. Peppar peppar...

      Med en näringstablett i sanden och lite loka... Peppar peppar...

      Tror att du ska slamsuga mer, ta tag i hela rotsystemet och rör lite försiktigt på hela växten utan att lyfta på den, så du får ner lite syre till rötterna och bort med lite skit... Gå igenom 1/4 del av karet per vecka... Tror jag

      När man får de där bruna algerna så tror jag att det beror på Nitrit... Då luktar vattnet lite sunket också, som en igenvuxen groddamm (Sån stod man ju på näsan i när man var liten och fångade grodyngel)

      Byt rejält med vatten ett tag framöver... Minst 30 % och krama ur filtret i smutsvattnet när du byter varje vecka... Skulle jag ha gjort iaf... Lycka till...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Ursprungligen postat av toccata
        hej!

        vi har problem med alger i vårt 110-literskar som har varit igång sedan oktober 2006. problemen startade när våra javaormbunkar började må dåligt (troligen kaliumbrist, sade någon i forumet) och inte längre växte som tidigare. andra växter växer dock bra och mycket. samtidigt har väl också en rejäl bakterieflora byggts upp så det finns mycket gödningsämnen i akvariet. men javaormbunke är den växt vi har mest av och samtliga håller nu på att dö. vi tänkte satsa på några andra växter istället för ormbunkarna så snart som möjligt, några som trivs "som det är" i vårt akvarium, utan tillsatt gödning...

        men alger har börjat breda ut sig. det är främst grönalger på stenar och växter och kiselalger (eller någon annan brun alg?) på rutorna.

        kan snabbväxande växter göra att dessa alger minskar?
        som jag har förstått det efter att jag läst i forumet så är det bra med snabbväxande växter, då de konsumerar de gödningsämnen som algerna vill ha, och därför försvinner algerna, är det så?

        vi har en snabbväxande växt som jag inte vet vad det är, som vi klipper av omplanterar småskott av, regelbundet. men den växer inte riktigt så fort som jag skulle önska.

        funderar på att köpa vattenpest och ha i ett hörn. tror ni det kan få bukt med algerna? finns det någon annan snabbväxande växt som inte passar i ett vanligt sällskapsakvarium med ett helt vanligt Sylvania - Aquastar 18w-lysrör utan tillsatt gödning?

        jag slamsuger nästan aldrig annat än på öppna ytor så det är väldigt mycket "skit" i den engelska sjöstenen, som jag antar även innehåller gödning till växterna, deras rötter har brett ut sig väldigt.

        det blev visst lite långt detta, tacksam för svar ändå
        Jag skulle börja göda med PMDD.
        Jag har ett 220 liters slaskakvarium där jag har ett stenrös i mitten av akvariet, glömmer jag att hälla i PMDD så blir dessa stenar täckta med grönalger, häller jag sedan i PMDD så tar det kanske 2-3 veckor så är de nästan borta. Att slamsuga botten nogrannare skulle jag nog inte göra, snarare tvärt om. Det är ju i botten du skapar en akterieflora så den skulle jag nog inte röra för mycket. Själv har jag torvbotten i det 220 liters karet så där blir det ingen slamsuning alls och där har jag nästan inga alger heller.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Ursprungligen postat av GasseG
          När det gäller grönalger så tror jag att samma tänk gäller som för blå-gröna alger, nämligen att det handlar om obalans mellan de olika näringsämnena i karet och mindre om att växterna ska "hinna suga upp" näringsämnena. En tumregel vid det här laget borde vara; trivs alger så vantrivs växter och vise versa.
          Jag skulle påstå att näringsnivåerna är lite för låga för att växterna skall trivas eller kanske det saknas något. Algerna kan tillgodose sig med näring vid väldigt låga näringsnivåer, men det kan inte växterna. Har där emot växterna tillräckligt med näring så konkurerar de ut algerna. Så är det hos mig i alla fall. Jag göder tre gången i veckan med rekomenderad dos, men jag har också mycket växter. Man måste tillsätta både micro och macro-ämnen. PMDD som jag skrev i inlägget innan, mer info om detta hittas på PMDD.se.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            toccata.

            Jag kanske skulle ha frågat dig från början om du använder någon typ av växtnäring.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • GasseG
              • April 2007
              • 368

              #7
              Fan va nice med en akvariedagbok eller månadsbok eller vad man ska kalla det Pannecke.
              Kul att kunna följa utvecklingen under en längre tid!
              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Ja, man har kanske inte haft så mycket tid att skriva i dennu, men det är lättare att finna orsaker till t.ex. balans som rubbats av någon orsak.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  oj, hade inte märkt att ni svarat så mycket här! tack för alla svar. det är bara javaormbunkarna som inte trivs, alla andra växter växer jättebra och får flera blad i veckan. jag använder ingen gödning alls.

                  jag har ingen nitrit i karet, har dock inte tittat efter hur mycket nitrat jag har, det är väl ett näringsämne som algerna gillar, borde kanske kolla det.

                  jag slamsuger endast på de öppna ytorna, vill inte hålla på och rycka i växternas rötter. flera av växterna har rötter som sträcker sig långt under sanden (har jag sett underifrån, det står på en ställning).

                  det är nog sant som någon sade, att det är brist på några näringsämnen i vattnet (de som javaormbunkarna saknar nu), och att algerna trivs ändå.

                  men om man betänker att samtliga javaormbunkar nu håller på att dö, medan alla andra växter frodas - vore det då inte bättre att byta ut dessa javaormbunkar mot någon snabbväxande växt som trivs bättre? jag tycker det borde göra skillnad... en döende växt är väl som godis för algerna?

                  försöker göra regelbundna vattenbyten men har inte bytt så mycket som 30% varje vecka, utan mer 15% i veckan. kramar bara ur filtret när det är riktigt riktigt skitigt, blir cirka varannan månad.

                  nu fick jag lite att fundera på.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    här är lite bilder på de växter som växer bra. (de nya bladen får inga alger, ancistrusen och otocinclusen äter upp dom). vet inte vad växt nr 1., 2. och 3. heter. den utan siffra är ju anubias. även en bild på akvariet.
                    Bifogade filer
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Ursprungligen postat av toccata
                      nitrat jag har, det är väl ett näringsämne som algerna gillar, borde kanske kolla det.

                      Nitratet är något som växterna gillar, det är rena näringsämnt och i vanliga fall tillsätter man ännu mer nitrat för att fiskarna inte hinner skita ner så mycket som växterna tar hand om. Det man tillsätter heter då KNO3, en av de tre gödningsmedlena i PMDD. Med tanke på dina fina anubias och de fina gröna prickarna så skunne jag nog ge mer växtnäring. Mina anubias såg ut sådär när jag missat att göda en vecka.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag tycker att detta kar ser ut att ha kvävebrist.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          #13
                          Om du hemskt gärna vill ha det som du har det så finns det väl inget annat än att ampa javabunkarna......och hoppas att något annat växer. Eller så kunde du köpa fler av de som faktiskt växer.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            här är lite bilder på de växter som växer bra. (de nya bladen får inga alger, ancistrusen och otocinclusen äter upp dom). vet inte vad växt nr 1., 2. och 3. heter. den utan siffra är ju anubias. även en bild på akvariet.
                            1:an skulle sag gissa på "Hygrophila corymbosa ''Compact''"
                            2:an kan det vara en "Anubias barteri var. barteri"
                            3:an tycker jag ser ut somen "Hygrophila corymbosa ''Siamensis 53B''"

                            Den du kallar Anubis tror jag är en "Anubias barteri var. Nana"

                            Kolla upp dessa på www.torpica.com
                            Senast redigerad av Pannecke; 08 May 2007, 23:32.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Pannecke: Finns det ingen annan växtnäring man kan ge, förutom PMDD? Jag vet att pmdd är bäst men jag tycker det verkar krångligt. Jag vill inte ägna så extremt mycket tid åt akvariet. Det jag känner är att även om jag började med PMDD så skulle man inte kunna SLUTA med det sen, dvs, om man glömmer ett tag eller helt enkelt inte har lust mera, så är det kört, för då får växterna som vant sig med detta en chock.

                              Tidigare har jag haft sällskapsakvarium i 10 år, tillsatte aldrig gödning och växterna mådde jättebra. Jag kommer att satsa på att köpa/odla skott av de växter jag redan har som trivs och skippa javaormbunkarna, men självklart finns det säkert något ämne som även dessa växter skulle vilja ha mer av.

                              Ja visst är det en anibuas barteri var. nana, jag orkade bara inte skriva ut allt :P Där dom gröna prickarna sitter var det förut mer alger, som ancistrusen har ätit upp. Men dom cirka 5-6 blad som är helt täckta av en grön matta vill han inte äta på.

                              Tack för förslag om växter, ska titta upp det. Nummer tre skulle jag vilja ha mer av för den växer bra men inte tillräckligt snabbt för att jag ska få den djungel jag vill ha. Men min syrra har sådan så jag ska försöka få fler skott av henne.

                              Finns det något man kan göra som algerna INTE gillar?
                              byta vatten oftare, i så fall hur ofta och hur mycket? (tillsäger Aquasafe vid byte). jag antar att det är dumt att slamsuga runt växterna, där ligger ju alla näringsämnen till dom, så det gör jag inte.

                              jag tror faktiskt att ett annat skäl till att algerna breder ut sig är att det har blivit ljusare ute. akvariumet har ingen direkt sol, men står i ett mycket ljust rum där solen precis passerar förbi utan att direkt komma på akvariet. vi har hängt för en handduk för att skydda mot ljuset men algerna har blivit fler sedan det blev ljusare ute, så det är väl en faktor. tyvärr är det enda stället i lägenheten där ett akvarium kan stå.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...