svenska växter i akvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EMIL_EMPO
    • October 2006
    • 72

    svenska växter i akvarium ?

    tjena! jag tänkte om man kunde gå ut i sjön och plocka vanliga växter och lägga i akvariet?för ett tag sedan såg jag en jätte fin växt i sjön med stora blad ca 15 cm långa och ville ha den i mitt kan .... frågan : går det att ha svenska växter i ett kar?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Borde väl gå. Men har man riktig otur kan man ju få småkryp man inte vill ha på köpet och går inte växterna ner på vintern? Kom på att vi går mot sommaren/har sommarväder nu, smart man är.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • liindaa
      • January 2005
      • 205

      #3
      jag tog hem en gräsliknande växt från sjön, sköljde av den riktigt å planterade den i akvariet. Inga problem alls med den. Den levde iaf 3 månader, kanske inte var rätt förhållanden för den bara.

      Kommentar

      • EMIL_EMPO
        • October 2006
        • 72

        #4
        här var det snabba svar! det gillar vi! okej får väll försöka med att plocka lite växter då

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag har tagit hem växter flera gånger. De enda som klarat sig har varit smal vattenpest och en akvatisk mossa, alla andra har långsamt dött av.
          De växter jag själv är mest intresserad av är gäddnate och krusnate - de har en helt underbar frisk grön färg, men verkar inte vilja leva i mina akvarier alls.

          Skall väl dock tilläggas att jag inte alls är någon växtakvarist, och att egentligen så är Sagittaria, Vallisneria, och flytväxter de enda växter jag kan hålla vid liv nåt längre tag...
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            #6
            Har haft inhemsk hornsärv Ceratophyllum demersum i akvarierna i flera år. Den är grövre i strukturen än den tropiska varianten man oftast har i akvariet. Vid eftersatt skötsel och mycket flytväxter, så bildar den övervintringsknoppar. Men dessa vaknar till liv igen, när man bättrar på ljus och vattenbyten.

            Har också haft källmossa/stor näckmossa Fontinalis antipyretica tidigare och ska just göra ett nytt försök med den. För flera år sedan hade jag ett ex. som hängde med i över 2 år i alla fall.

            Dvärgbläddra Utricularia minor hade jag också under minst 3 års tid. Den bildar tunna glesa slingor i akvariet. Just nu håller jag på att testa Vattenbläddra U. vulgaris och troligen Sydbläddra U. australis.

            Har nyligen insamlat några svenska Myriophyllum spicatum och en annan Myriophyllum som jag ännu inte identifierat. Vattenpest E. canadensis, vildväxande riccia och lite annat roligt har jag också hittat.

            Just nu är det perfekt att samla vilda vattenväxter. Växternas övervintringsskott har inte hunnit rota sig ännu och driver ofta in till strandkanten vid lite kraftigare vindar. Där kan man hitta massor av roligt bland alla gamla vasstrån, som drivit iland. På det viset så gör man heller ingen skada, när man samlar växterna. Dessa stackars strandsatta skott är ju ändå dömda till att dö torkningsdöden.

            Fröplantor av gul näckros, kan ofta samlas på samma sätt under sensommaren. Grodda frön, som redan bildat en lite planta, driver ofta in till stränderna och är precis lagom stora, för plantering i akvariet.

            Det är verkligen roligt att prova inhemska växter i akvariet, men man får vara beredd på ett minst sagt varierande resultat.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #7
              Nån som vet var man kan ta reda på vilka växter som är fridlysta och om det är olika i olika delar av landet?
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Tack så mycket

                  Har ju en egen del av en å, men kan ju va så att en del av floran i den är skyddad. Värt att kolla upp, bättre om växten får stå kvar om man råkar ha nån fridlyst i sortimentet än att man tar upp den utan att veta om det.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Jonaflax
                    • April 2007
                    • 73

                    #10
                    Hur rengöra växter?

                    Ikväll när jag badade i sjön hittade jag till min stora förtjusning vattenpest i strandkanten.
                    Lite spaning så hittades även lite annat smått och gott.

                    Några slingor placerades i grodynglens akvarium, men jag vill ju plantera in i fiskakvariet också.

                    Räcker det att skölja växterna ordentligt, eller ska jag placera dem "i karantän" i en hink sen och skölja igen några gånger?

                    Kommentar

                    • Helena_o_Mattias
                      • November 2004
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
                      tjena! jag tänkte om man kunde gå ut i sjön och plocka vanliga växter och lägga i akvariet?för ett tag sedan såg jag en jätte fin växt i sjön med stora blad ca 15 cm långa och ville ha den i mitt kan .... frågan : går det att ha svenska växter i ett kar?
                      går bra att ta hem växter. jag plockade med från skärgården här i Lule förra året de lever enu
                      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...