Nyplanterad hornsärv tappar bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    Nyplanterad hornsärv tappar bladen

    Jag flyttade över lite hornsärv från mitt stora kar till mellan karet men på mindre än ett dygn tappade den alla bladen.
    Någon som har nån idé vad det kan bero på?
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Ursprungligen postat av Rambo
    Jag flyttade över lite hornsärv från mitt stora kar till mellan karet men på mindre än ett dygn tappade den alla bladen.
    Någon som har nån idé vad det kan bero på?
    flytten..


    annat vatten, kallare, varmare.. omställningen var för snabb...
    typ nått sådant..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Har du lägre pH i ditt mellan kar ?.

      Hornsärv tål inte heller algbekämpningsmedel, så har du använt det i mellankaret, kan det vara orsaken.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #4
        temperatur och ph är ungefär samma i båda karen och jag har inte använt några särskilda medel i karet. Jag försökte skaffa zebrasnäckor för nån vecka sedan men de dog ganska snabbt.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Förmodligen är näringsnivåerna olika i karen och omställningen blev för snabb.
          Men jag har själv upplevt detta med hornsärv som av någon anledning inte trivs i vissa kar och lever och frodas i ett annat fast man tycker att förutsättningarna är ganska lika, men att den tappar bladen på mindre än ett dygn har jag inte sett utan den brukar bara tyna bort för mig där den inte trivs.

          Ang Zebrasnäckorna så lever dom enbart av alger så vitt jag vet och det är nog troligt att dom svultit ihjäl dom kan nog vara nära svältdöden redan när man köper dom eftersom dom kan ha gått länge utan mat.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Detta har tagits upp i en del gamla trådar, testa att göra en sökning så kanske du hittar mer svar... Jag har själv varit med om detta att hornsärven trivdes så infernaliskt i ena karet så när bollen (jag hade den som flytväxt) blev för stor, delade jag av en bit och la i ett annat väl fungerande akvarium. Katastrof!! Den tappade alla bladen över natten. Jag fick till svar i en gammal tråd att det berodde på det snabba miljöombytet och att det var många som hade samma erfarenhet.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Har själv aldrig upplevt detta med hornsärv som tappat bladen vid miljöombyte (endast vid förebyggande bad i algol).
              Alla bladen utom yttersta toppen vissnade bort vid algolbehandlingen, men hornsärven överlevde.

              Är därför nyfiken på att höra hur det gick med era plantor som tappade bladen. Kom de igen, efter en anpassningsperiod eller dog de helt ?.

              MVH/Anita

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Jag har upplevt att dom kan komma tillbaka efter en tid ungefär som med många andra växter men oftast har jag saknat tålamod och kastat dom när dom blivit allt för eländiga och skräpat ner för mycket i mina ögon.

                Men jag har som sagt var inte sett att dom så snabbt tappar alla blad.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ursprungligen postat av Limia1
                  Är därför nyfiken på att höra hur det gick med era plantor som tappade bladen. Kom de igen, efter en anpassningsperiod eller dog de helt ?.

                  MVH/Anita
                  Jag bytte från ett akvarium till ett annat akvarium som stod brevid det andra. Exakt samma vattenrutiner, samma bottenmaterial och samma inredning... Ungefär samma fiskar med, levandefödare. Hornsärven stendog och kom aldrig tillbaka... Det gick riktigt fort med, tappade alla blad inom ett dygn. De rasade ner på botten och flöt kvar gjorde endast stammarna.

                  Vid ett annat tillfälle lät jag hornsärven ligga i en spann i fem-sex dagar och la den sedan i ett annat akvarium, med helt annat vatten. Gick hur bra som helst!! Märkligt va?!?
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #10
                    Man kan ju börja undra om hornsärven kan lagra kvävehaltiga föreningar i bladen, likt Cryptocoryner och att dessa kan ombildas till giftig ammoniak vid ändrade förhållanden. med upplösning som resultat.

                    Jag har själv ofta förvarat hornsärv i hinkar med kranvatten innan de flyttats till ett annat akvarium. kanske därför de aldrig förolyckats hos mej då.

                    Hornsärven är lite spännande tycker jag, eftersom den är en mycket gammal blomväxt, av primitiv typ. Tror till och med att den enligt fossila lämningar fanns på dinosauriernas tid. Men det måste jag kolla upp.

                    Har lyckats samla på mej 4 olika särvar.

                    C. demersum, tropisk tät variant, som en rävrumpa med grenar.
                    C. demersum, vekare och lite glesare variant, som lätt blir röd på stjälk och toppskott.
                    C. demersum, vildväxande grovbladig variant, som kan bilda övervintringsknoppar.
                    C. submersum, nyligen inköpt som dammväxt och finbladigare än överstående. Just nu väldigt röd, men det försvinner nog i akvarierna, är jag ledsen.

                    Ska bli spännande att jämföra dessa framöver.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    Arbetssätt...