Växtval Till Lowtech?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dave82
    • July 2006
    • 16

    Växtval Till Lowtech?

    Tänkte starta upp ett litet lowtech med jordbotten, jag har dock inte provat detta förut och är osäker på vilka växter som kan tänkas fungera.

    Jag har ingen stark belysning bara ett lysrör i huven, karet är på 60 liter.

    De växter som jag tänkt mig är:

    Hygrophila polysperma
    Ceratophyllum demersum
    Egeria densa
    Vallisneria spiralis
    Eleocharis acicularis
    Vesicularia dubyana
    Cryptocoryne wendtii

    Nu undrar jag lite över för och nackdelar med detta val av växter.

    Tacksam för all hjälp jag kan få
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Hej
    Grattis till lowtech valet. Här är mina erfarenheter av växter i lowtech.
    Hygrophila polysperma - har jag inte haft, men jag vet att andra brukar rekommendera den. speciellt i uppstartsfasen.
    Ceratophyllum demersum - Hornsärven funkar jättebra i mitt kar.
    Cryptocoryne wendtii - Bra val. Cryptocoryne har kraftigt rotsystem vilket hjälper till att föra ned syre i botten = glada bakterier = bättre nedbrytning av skräp.

    Kommentar

    • Dave82
      • July 2006
      • 16

      #3
      Ok det låter ju bra, tror du jag kan slippa anaeroba förhållanden med wendtiin eller skall jag köpa nån mer planta med kraftiga rötter? vill helst bara ha kosmopoliter/asiatiska. Hur ser vallisnerians rötter ut?

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Vallisnerian har inte alls lika utvecklat rotsystem som Cryptocoryner. Jag har annars mängder med olika arter i mina jordbottensakvarier, en växt som jag gillar extra bra är Sagittaria subulata, den sprider sig bra utan att bli ful eller nåt Dessutom passar den både i stora o små akvarier.

        Mitt nålgräs funkar mindre bra, pga ljusbrist, de andra växterna växer snabbare och snor ljuset
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          det finns ju dvärgvarianter av svärdplanta. Jag vet inte hur kosmopolitiska dom är, men fina är dom

          Kommentar

          • Dave82
            • July 2006
            • 16

            #6
            Hmmm.. jag funderar lite på att rucka lite på mina gränser och kanske inte bara köra asiatiska växter det är ju trots allt första gången jag provar ett lowtech med jordbotten, det kunde vara kul att prova lite olika och se vad som funkar bra. Nu när jag ökat urvalet finns det några andra växter som ni tycker funkar speciellt bra?

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #7
              Rekommenderar...Inga vanliga svärdsplantor i lowtechs med jordbotten, du kommer å bli olycklig när de blir för stora, bara massa jord överallt.

              Kan däremot rekommendera cryptocoryne av de flesta slag, rotala rotundiflora, java på rot, flytväxter + alla snabbväxare som kan hållas flytande (typ vattenpest, hydrilla, najas osv).
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Den variant av svärdplanta jag har blir ca 20cm hög och lika bred. Nyare blad har mörkare fläckar som försvinner med tiden.

                Kommentar

                • Dave82
                  • July 2006
                  • 16

                  #9
                  Det låter bra det här, nu har jag lite större urval att gå efter, tack för all hjälp!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...