växt som man kan ha på rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #16
    Här på jobbet fick vårt akvarium ett penselalgsutbrott i höstas. Då kom solen åt att skina in i akvariet via våra entrédörrar av glas.

    Vår och höstsol kommer åt delar av mitt akvarium hemma också, men där får jag inga algproblem. Antar att skillnaden är att hemmatanken har betydligt fler växter och att jag göder med PMDD så att inga näringsbrister uppstår.

    Mitt förslag för att främja penselalger blir därför: Ställ karet så att solen kommer åt och håll låga eller ojämna näringsnivåer.
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #17
      Tack alla som ha skrivit,hehe glömde bort denna tråd
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        #18
        Ursprungligen postat av Öronräv
        De har ett stort akvarium med en BTN-bakgrund som till stor del är täckt av penselalger i en akvariebutik här,
        http://www.aquaticscape.com/articles/algae/bba1.jpg <- ungefär så
        Så underbart vackert <3

        hmm.. hur främjar man penselalger?
        Fantastiskt snygga! Vill ha!
        Sol säger ni, och ojämn näring och CO2!? Hoppas man inte får fel alg bara...då blir det inte lika kul.
        Senast redigerad av GasseG; 29 April 2007, 10:29.
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Mycket ljus på dagen innebär CO2-svängningar iom att växterna snabbt super upp varenda gnutta CO2 som på natten åker upp igen pga bakterie-, växt- och fiskandning. Så mycket ljus utan CO2-tillsats borde kunna få CO2-nivåerna att åka jojjo också.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • GasseG
            • April 2007
            • 368

            #20
            Lite funderingar: Om det är någon här som brukar påta i trädgården så har ni säkert lagt märke till att vissa växter är angripna av bladlöss och andra inte. Ett exempel skulle kunna vara att du står och tittar på en ros full av bladlöss och blir bedrövad och med ens börjar greppa efter något bladlusmedel medan du kan gå 40 meter till vänster och där står nästa ros och den har inga bladlöss alls. För mig har det här orsakat mycket huvudbry men jag har kommit fram till följande; det är något som fattas den angripna rosen men antagligen inte ett näringsämne för den mår annars till synes bra, utan det är ett spårelement är min slutsats.
            För det vet ni väl alla att naturen är en hemsk plats där endast den starkaste överlever + att växter trots sin ointelligens har ytterst avancerade system för bekämpning av andra levande organismer som hotar deras existens!

            Skulle man inte kunna dra analogier till akvarieväxter där endast de som inte mår riktigt 100 blir angripna och algöverväxta!? För det har väl inte ungått någon att olika akvarieväxter blir olika angripna vid en alginvasion. Enligt mig så är det beroende på att de olika växterna har olika närings och spårelementbehov och kan på så vis klara angreppet olika bra. Jag är övertygad att den med rätt kunskap och erfarenhet skulle kunna ha ett akvarium med gröna, friska, fina växter och samtidigt ha alger i samma kar.

            Vad tror ni som kan en del om akvarieväxter om mina funderingar?
            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Skulle man inte kunna dra analogier till akvarieväxter där endast de som inte mår riktigt 100 blir angripna och algöverväxta!?
              Ja det stämmer.

              Vill man bli av med alger på växterna så räcker det att fokusera till 100% på växterna och ge dom vad dom behöver.

              Enklaste sättet är metoden "Estimative index" där man varje vecka spolar systemet och häller i nytt vatten med kända näringsnivåer. Då har man garanterat näringsnivåerna och då är det bara ljusnivå eller koltillgång som kan fela. Med CO2-anläggning eller flytande kol (Seachem Excel eller EasyCarbo) så har man slutligen bara ljuset att skylla på om det inte växer.

              Ett annat enkelt sätt är att köra lowtech utan vattenbyten och övermata och överbefolka samt se till att ha en jordbotten och tillräckligt med ljus samt några buskage snabbväxare.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Förresten - Det är ofta helt omöjligt att få bort alger genom att försöka försvåra för dom istället för att förbättra för växterna eftersom alger triggas av förändringar och klarar lägre näringsnivåer än växter.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • liindaa
                  • January 2005
                  • 205

                  #23
                  GasseG, jag påstår väl inte att jag är någon expert på akvarieväxter, men den där teorin stämmer nog väldigt väl tror jag

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #24
                    Om man vill ha ofarliga alger på rötter eller stenar.

                    Så kan man sprätta upp en algboll och knyta fast bitarna på lämpliga ställen. de växer glatt vidare och bildar vackra gröna ruggar på bl.a. rötter.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    Arbetssätt...