Låg växt sökes för plantering ovanför akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Låg växt sökes för plantering ovanför akvariet

    Jag håller ju på med ett långsiktigt projekt - nämligen att bygga ett 3.000 liters akvarium med sydamerikanska fiskar.

    Över akvariet kommer det att löpa 2 breda stag och eftersom akvariet kommer att vara öppet så blir de nog inte så kul att titta på. Därför har jag en idé om att plantera en lågväxande växt på de bägge stagen. Jag tänkte då sätta några lister på sidorna av stagen (max 3 cm höga) där man skulle kunna lägga blomjord, sand eller liknande. Vardera staget har en ungefärlig yta på ca. 20x130 cm.
    Jag vill gärna att det är en tät växt så att det blir en matta på de bägge stagen.

    Några förslag på en lämplig krukväxt (ja eftersom växten inte hamnar i vattnet så är jag inte ute efter en submers växt).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    kanske gullranka..?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tycker den breder ut sig lite väl mycket - jag vill nog helst att den stannar på staget.
      Jag har nämligen också tänkt ha några monsteria bakom akvariet och låta dess rötter ramla ner i akvariet så det blir kanske lite väl mycket av det goda med två krukväxter "i" akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        ahh, okej... kanske någon snygg landlevande ormbunke... är sjukt förtjust i ormbunkar!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av smurfmats
          ahh, okej... kanske någon snygg landlevande ormbunke... är sjukt förtjust i ormbunkar!
          Finns det sådana som är lågväxande?
          Belysningen kommer att variera mellan extremt starkt och medelstarkt - jag skall ha belysning som når ner i ett 85 cm högt akvarium.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            du är inte lite kräsen du kjell!

            nej nu när du säger det så kanske det inte finns några lågväxande ormbunkar som tål så mycket ljus...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #7
              Gräsmatta?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Försök att att hitta någon levermossa vid ett vattendrag?
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Ska du bara ha för att täcka själva stagen så går det ju å sikta på taklök eller liknande stenpartiväxt, de behöver ju inte stort sådjup, ett annat alternativ kan ju kanske va murgröna.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Pegrasus
                    • March 2007
                    • 455

                    #10
                    Murgröna borde väl tåla en hel del ljus också.
                    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Orkideer kanske de är inte så höga när de inte blommar, vill knappt ha gjort och uppskattar luftfuktighet och värme.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Tackar för tipsen och vill gärna ha ännu fler. Det lär ju också dröja innan jag kommit så långt att det är dags för "grönsakerna"
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Belysningen kommer att variera mellan extremt starkt och medelstarkt - jag skall ha belysning som når ner i ett 85 cm högt akvarium.
                          Vad är det för belysning du skall ha då?
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • lottiz
                            • December 2003
                            • 429

                            #14
                            Soleirolia soleirolii - Hemtrevnad. Den skulle nog trivas i den lite fuktiga luften ovanför ett akvarium, och den trivs bäst med mycket ljus. Sprider snabbt ut sig över en stor yta, och börjar den hänga lite neråt akvariet är det bara att gå på med saxen och lägga de avklippta tussarna på jorden så tar de sig. Dessutom finns den lätt att få tag på i många mataffärer så behöver du en ny planta till en kal yta är det både lätt och billigt att ordna. Ser dessutom jättesnygg ut att kombinera med lite sten för lite naturkänsla.


                            Kommentar

                            • Roulie
                              • January 2006
                              • 152

                              #15
                              Jag är nog åxå inne på att du ska gå ut i skogen och plocka lite fin mossa...
                              Finns ju en hel massa olika fina arter som du kan plantera och fördelen är ju att dom inte kräver nån jord alls nästan!

                              Om du sedan vill så kan du ju även plantera några ormbunkar eller andra snygga växter med jämna mellanrum tillsammans med mossan (då behöver du iofs lite mer jord, men det kan bli ännu snyggare)
                              720 l - Sällskapsakvarium
                              60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...