Bubblande växter och ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Bubblande växter och ljus

    Mina växter bubblar inte i akvariet. Tog upp fyra plantor, placerade i en glasburk som jag fyllde med vattnet från akvariet och placerade en vanlig lågenergilampa över. Efter tre dagar börjar nu bubblor komma från växterna i glasburken, och i samma stund som jag drar undan lampan slutar bubblet komma.

    Är detta ett tecken på att det främst är ljuset som är för dåligt i akvariet?

    Akvariet är 125x50x50 = 312l, har 2 lysrör á 36w nya. Gott med gödning, men ej co2 men jag har ju inte co2 i glasburken heller och där bubblar det. Inga direkt krävande växter. Lågenergilampan är på 11w och glasburken rymmer ca 1,5 liter.

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Förutsatt samma reflekteringsmetod i akvariet och burken så har burken runt 4 ggr mer användbart ljus och akvariet ligger under kompensationspunkten för många växter. Har du en bra reflektor till ekonomilampan som får ner det mesta lampljuset ner i burken så kan du nästan komma upp i en ljusmängd som mättar fotosyntesen (vilket är oerhört mycket).

    Kompensationspunkten är den ljusnivå där växten andas in det syre den producerar - dvs tillväxten är 0.
    Senast redigerad av defdac; 23 April 2007, 15:26.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      En annan faktor som påverkar det hela, innan det kommer bubblor så måste syremättnaden i vattnet öka ganska mycket och det gör den fortare i burken eftersom förhållandet mellan vattenmängd och växtmassa blir extremt mycket gynnsammare.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • lottiz
        • December 2003
        • 429

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Kompensationspunkten är den ljusnivå där växten andas in det syre den producerar - dvs tillväxten är 0.
        Menas det med detta att mina växter i akvariet har så lite ljus att de inte, rent teoretiskt iallf, växer alls?

        Om jag skulle köpa till en lysramp med ytterligare 2st 36w lysrör, skulle det hjälpa växterna? Eller är risken större att brist på co2 ger algexplosion i så fall?

        *klurar så det knakar och försöker förstå*

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ja med 4x36 watt tror jag det skulle bli betydligt mer klös än tidigare. Kombinera det gärna med jordbotten och få vattenbyten för att hålla vattenparametrar så stabila som möjligt (vilket missgynnar alger).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • lottiz
            • December 2003
            • 429

            #6
            Jordbotten låter hemskt krångligt... Röja ur hela karet och byta bottenmaterial?

            Få vattenbyten, men då ska jag sluta ha i pmdd? Eller få vattenbyten, noga mätningar och pmdd efter vad testerna visar?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja med markant färre vattenbyten göder man främst när växterna börjar se bleka ut eller ser andra direkta näringsbrister. Huvuddelen av näringen ska komma från fiskmat osv.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • lottiz
                • December 2003
                • 429

                #8
                Tack så mycket för ditt svar!

                Får jag fråga lite till... Hur ofta/mycket råder du att man ska byta? Är det inte risk att fiskarna (dock väldigt få) tar skada av dåliga vattenbyten?

                Menar du att det rent generellt är bättre med få byten än ofta och tillsätta gödning?

                Det känns som förvirrande olika råd man får på olika håll.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Hur ofta/mycket råder du att man ska byta?
                  När man behöver plantera om växter och böka i bottnen, eller när det börjar ligga för mycket slam på bottnen eller om fiskarna verkar skygga.

                  Är det inte risk att fiskarna (dock väldigt få) tar skada av dåliga vattenbyten?
                  Jo det kan vara farligt om man inte har så mycket växter. Man slutar göra vattenbyten för att få växterna att trivas. När växterna trivs så skapar dom mycket syre och tar upp skadliga ämnen så fiskarna mår bättre.

                  Menar du att det rent generellt är bättre med få byten än ofta
                  Nej. Det är för att få gladare växter och därmed gladare fiskar.

                  Utan rejält med växter är det en väldigt dålig idé att sluta med vattenbyten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...