Algproblem vad kan jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    Algproblem vad kan jag göra?

    Hej!

    På mina anubias växer det alger som bildar små gröna prickar (grönaler/prikalger) dessa har varit där en längre tid nu och men det har tillkommit ett annat problem. nämilgen någon grön till ljusgrön luddig alg som växer och täcker äldre blad på de andra mer snabbväxande växterna. luddet är någon centimeter högt

    Karet har varit igång ett tag (sedan nyår).
    Jag varken göder eller tillsätter co2 och jag har bara två lysrar á 36W som lyser ner i karet som är på 375L vilket jag vet är för lite. Har inte häller någon jordbotten.
    Däremot har jag rätt mycket fisk ca 30 kardinaltetror 6st ej fullvuxna fjärilsciklider 3 st skalarer 2 st större malar och 5 små malar. Dessutom har jag en hyfsad växtmassa. samt en stor rot. och så är lyset igång ca 12 timmar om dagen. Bottnen ser allmänt slitig ut. Massa skit som samlas runt växternas rötter.

    Jag gjorde ett vattenbyte för 2 veckor sedan då vattnet var alldeles för brunt och bottnen var skitig. innan dess hade jag inte gjort mer än att fylla på lite vatten pga avdunstning. Och vid vattenbytet passade jag på att fylla upp med fler snabbväxande växter. Men algerna har tagit sig på dem med.

    Har tänkt att köpa ny lysramp med fler lysrör när jag får råd och så hade jag tänkt att i samma veva göra om karet till ett riktigt lowtech med jordbotten. men vad kan jag göra för att bekämpa algerna tillsvidare? vad är det för alg jag har i karet?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hejsan!

    Att du får alger är kanske inte så konstigt att förstå när man läser att du inte bytt vatten så regelbundet. För att hålla rätt näringsnivå och optimal miljö för fiskar och växter så bör du byta ut en tredjedel av vattenvolymen en gång per vecka.

    Hittade även en annan tråd där du ville ha svar på hur du kunde hjälpa dina neontetror som hade fått bölder på kroppen. Jag _antar_ att detta beror på att du fått en rejäl bakterietillväxt på grund av att du byter vatten så sällan. Byter du vatten en gång per vecka så kommer både dina fiskar och dina växter må mycket bättre.

    Läs gärna igenom all information som finns här på zoopet om hur du bäst sköter ditt akvarium. Informationen hittar du på zoopets Första sida i Meny till höger ,där kan du klicka dig fram till en massa nyttiga artiklar.

    Lycka till!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      Har läst en massa i den menyn.

      MEN:

      Har alltid funkat att köra karet på detta vis innan. Visst, man har fått en algchock men sedan har det blivit balans i karet och då har algerna gått tillbaka och växterna har växt (inte så snabbt men ändå)

      Skillnaden denna gång är att jag har betydligt mycket mer snabbväxare i karet. Men eftersom det har funkat innan och jag inte gjort några ändringar i skötslen av karet så tycker jag det vore konstigt att det skulle vara just/enbart vattenbytena som vore det som gör att det blivit algtillväxt och att den håller i sig. Dessutom kom ju de luddiga algerna efter ett vattenbyte. Växterna som är i karet är/var nog föhållandevis vana vid låga CO2 nivåer = de hittar kol på annat sätt. Jag skulle snarare gissa på att kombinationen vattenbytet dvs tillförsel av lättillgänglig CO2 som pajar växternas upptagning av kol på andra sätt) samt låg nivå för något/några näringsämnen är det som ställt till det för mig. bottnen är inte mixtrad med så där borde ju blivit en bra bakteriekultur nu även om jag inte har jordbotten.

      Vad tror ni om den teorin? och i så fall vad för ämnen är det som saknas? Jag vill nämligen inte börja göra vattenbyten och helt plötsligt göra saken värre som jag har läst att det hänt flera stycken. Särskillt inte eftersom jag tänker göra ett lowtechkar av det jag har nu. vill gärna kunna omplantera dessa växterna jag har nu när jag gjort om karet till low-tech istället för att slänga dem pga alger.

      Idealiskt vore väl att jag rev upp allt och lade ner jordbotten och sedan beställde ny lysrörsramp och lite pmdd så snabbt som möjligt eftersom jag planerar att göra det. Men det har jag varken råd eller tid med inom de närmaste tre veckorna. (har massa slutprov och grejor) så det jag är ute efter är mer en "plan-B" för att inte göra nåt värre tills jag kan iscensätta mina planer. Plan-A har varit att vänta och se.

      Lenmar: Tro mig när jag säger att jag inte dissar ditt förslag med vattenbyten alls. Jag vill som sagt bara försäkra mig om att det är det rätta att göra. Dvs jag vill ha lite fler svar.

      Mvh
      Zeni

      Kommentar

      Arbetssätt...