CO2 genom mäskmetoden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    CO2 genom mäskmetoden?

    Ja då har man läst lite och frågor börjar dyka upp!

    Ser att det är många på forumet som använder sig av mäsk för att få in CO2 i sina kar. Då undrar jag; hur får ni rätt flödeshastighet på CO2 så att det inte bara bubblar på och kanske blir alldeles för mycket CO2 i vattnet.

    Hur mycket sänker på ett ungefär CO2 tillförseln pH:t?

    Kan man boosta med ett megaöverskott CO2 och sedan jämna pH med NaHCO3 alias bakpulver?

    Tråden kanske ligger fel? Kanske skulle vara i akvarievatten?
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    efter vattnet är mättat med co2 kan du inte tillsätta mer utan de bubblar upp till ytan o frigörs i luften.

    i övrigt är diy-co2 mest besvär ska du ha co2 så köp en tub,ph-controller,magnetventik.

    annars får du ständigt varje dag lyfta i och ur allt så fort du tänder eller släcker i akvariet. kostnaden känar du in på allt jobb
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Hmm mättnadsgraden lär vara olika vid olika pH och olika GH!

      Men generellt, är det 1 pH ner eller 2 pH ner?
      Senast redigerad av GasseG; 21 April 2007, 15:56.
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        hur får ni rätt flödeshastighet på CO2 så att det inte bara bubblar på och kanske blir alldeles för mycket CO2 i vattnet.
        Man kan försöka få en jämnare jäsning genom att köra med två eller fler flaskor som man byter mäsk en i taget. Man kan även bygga egen reaktor som består av ett power-head som virvlar omkring CO2:n i en flaska. På natten kan man stänga av pumpen (t.ex. med en timer) vilket får CO2-bubblorna att bara stiga direkt upp till ytan utan att lösas upp i vattnet.

        Hur mycket sänker på ett ungefär CO2 tillförseln pH:t?
        Beror på hur bra du lyckas lösa upp gasen samt vilket kH vattnet har. Kolla i en koldioxidtabell får du se sambandet kH/pH/CO2:


        Ett bra riktvärde brukar vara att man sänker pH:t en (1) enhet för att vara säker på att man har tillräckligt med CO2.

        Kan man boosta med ett megaöverskott CO2 och sedan jämna pH med NaHCO3 alias bakpulver?
        Boosta med CO2 är nog ingen bra idé om du har firrar i karet. För mycket CO2 påverkar blodet och därmed syreupptagningsförmågan.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • GasseG
          • April 2007
          • 368

          #5
          *Hehe* Nej för guds skull, inga fiskar får vara närvarande. De skulle få panik och ångest av sådana koldioxidhalter! Ett rent växtakvarium i så fall var det tänkt. Men blir ju så väldigt inspirerad av akvarierna på www.pmdd.se hemsida.

          Tack så mycket för länken till den där tabellen även om jag inte förstår den riktigt men jag fick iaf lära mig att ett ppm runt 30 eller strax under är optimalt om man skall hålla fiskar samtidigt.
          Lyckas man lösa gasen CO2 så sker det enlig formeln
          CO2(gas) + H2O ---> HCO3-(vattenlöslig) + H+(vattenlöslig)

          HCO3- = KH! Så då borde KH öka när du tillsätter CO2

          H+ = pH! Och pH sjunker har vi redan slagit fast.
          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Det du får när du löser koldioxid i vattnet är kolsyra H2CO3, det påverkar i stort sett inte KH.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Koldioxid förändrar pH.
              Tillsatt koldioxid förändrar inte kH om man inte har en massa kalkhaltigt jox i akvariet vilket kan lösa sig av syran.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • GasseG
                • April 2007
                • 368

                #8
                Ok tack Bluesboy! Jag trodde att ett standard KH-test mätte HCO3- men den mäter då antagligen motjonkoncentrationen.

                Så då var det bara hur ni som använder metoden ställer bubbelhastigheten kvar?

                Ok min konstiga tanke om H2CO3 samtidigt som NaHCO3 för att få en koldioxidboost.
                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Så då var det bara hur ni som använder metoden ställer bubbelhastigheten kvar?
                  När jag körde med mäsk hade jag ganska mycket växter så det var aldrig tal om att begränsa CO2:n för mig:


                  Jag körde med en stor isolerad dunk som fick gå för fullt - även på natten så det var förspänt till morgonen:


                  Växter som trivs käkar mängder av CO2.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...