Vilka alger, och hur bekämpas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Happy76
    • April 2007
    • 8

    Vilka alger, och hur bekämpas?

    Hej
    Är en ganska ny ägare till ett akvarium (haft det i ca 1 1/2 månad), och har nu upptäckt att det kommer bruna fläckar på mina stackars växter. Då jag i min okunnighet inte vet riktigt vad det är, men hoppas på kiselalger, så hoppas jag ni kan hjälpa mig.. Bifogar några länkar med bilder. Vore tacksam försvar





    Ber om ursäkt för den dåliga kvaliten, men hoppas ni kan hjälpa mig iaf
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    #2
    inte direkt bra bilder. men visst, kisel alger kommer som ett brev på posten i nystartade burkar.

    Kommentar

    • Happy76
      • April 2007
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av No Ak
      inte direkt bra bilder. men visst, kisel alger kommer som ett brev på posten i nystartade burkar.
      nej jag vet att fotan var borta, men men hade bara mobilkameran att tillgå....så... men jag hoppsa att det är det för kiselalgerna ska visst försvinna efter ett tag, och ska tydligen vara helt ofarliga (hoppas hoppas) har dock tyckt mig kunna skönja lite gröna prickar på på den ljusa bredbladiga växten...

      Kommentar

      • No Ak
        • December 2006
        • 108

        #4
        kiseln försvinner med tiden, men kan komma tillbaka om man gör stora vattenbyten har jag erfarit, men dem blir ingen plåga.

        Kommentar

        • Happy76
          • April 2007
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av No Ak
          kiseln försvinner med tiden, men kan komma tillbaka om man gör stora vattenbyten har jag erfarit, men dem blir ingen plåga.
          ja det var ju för väl...men blir lite kunfunderad.. har för mig att jag läste att man skulle byta ca 50% av vattnet, för att få bukt med problemet
          fick det från www.tropica.com (deras algbekämpningsschema av Claus Christensen)

          Kommentar

          Arbetssätt...