Vad är det för alg, hur får jag bort den? Bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Hungriga Siameser brukar funka fint mot toffsar som du just märkt. Eventuellt får man lite svarta prickar här och var.

    Glada växter är generellt ett roligt och spännande sätt att bli av med alger. Kräver bra med ljus och näring.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Vollez
      • March 2007
      • 115

      #17
      Får köpa lite mer siameser då. Lite "ful" fisk men dom gör ju lite nytta...va snål och köpte tre stycken...och jag tror dom föredrar ett lite större "stimm"

      Sen känns det dock lite lönlöst och köpa nya växter när algen dödar dem....fast vissa klarar sig väldigt bra ändå.

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #18
        Ursprungligen postat av Vollez
        Sen känns det dock lite lönlöst och köpa nya växter när algen dödar dem....fast vissa klarar sig väldigt bra ändå.
        Det är inte algerna som dödar växterna, det är algerna som har förutsättning att må bra när växterna inte gör det. Dvs mår växterna prima så håller sig algerna borta.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Vollez
          • March 2007
          • 115

          #19
          Har fått för mig att denna algen "kväver" växterna iom att den växer på dom.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Så är det alltså inte som Maria säger ovan. Alger klarar *lägre* näringsnivåer än växter. Får växterna alger på sig är det för att dom inte mår bra.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Vollez
              • March 2007
              • 115

              #21
              Algerna måste ju lyckas leva på ganska små näringsnivåer än växter iom dom kan växa på glas och på växter som dör. Vet dock inte om dom kanske tar näring från växter dom lever på...annars tar dom ju upp ljuset som igentligen växterna skulle tagit upp.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Förmodligen utsöndrar glada och välväxande växter något som inte alger gillar. Stora mängder syre t ex. Men även olika typer av syror som ska locka till sig mikroorganismer eller kanske t om döda bakterier för att undvika den där glätta ytan av bakterier (biofilm) som säger åt alger att sätta sig där:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Stoffy34
                  • April 2007
                  • 882

                  #23
                  tjena
                  kollade just på bilden
                  jag tror jag har samma problem med samma alg i mitt 48-liters
                  tömde det nyss på vatten, planterade om växterna, samt tillsatte Easy Life

                  hoppas jag blivit av med det mesta nu, men troligtvis kommer algerna tillbaka

                  jag har liksom långa trådar, de är liksom slemmiga trådar, ser skitäckligt ut

                  kan detta kanske bero på att min belysning består av glödlampor??

                  eller??

                  vad tror du??

                  lycka till med din algrensning!!
                  Kristoffer

                  Kommentar

                  • Stoffy34
                    • April 2007
                    • 882

                    #24
                    jaha
                    är det så alltså??
                    ja då mår f.......n inte mina växter bra
                    snyft

                    Kristoffer

                    Kommentar

                    • Vollez
                      • March 2007
                      • 115

                      #25
                      Jag hade ju osram lysrör till en början när jag fick algerna. Blev bättre när jag bytte ljuskälla men då var det för sent....så va det ju nystartat men belysningen är nog en bov i det hela med. Se till så du har rätt belysnigstid ca 10 timmar. Får se om algerna ger upp snart....jävligt irriterande. 3 siameser är lite snålt till 450 liter med har jag märkt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...