Co2 inte bara bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasJ
    • January 2005
    • 46

    Co2 inte bara bra?

    Nu har jag kört med co2 och pmdd i ca 4 månader. De flesta växter jag har växer, bubblar och har härliga färger. Men jag har ett par växter som egentligen har blivit "fulare" sedan jag kört i gång med co2. De växer inte alls så bra och bladen är inte heller så fina. Är det så att det finns växter som inte "uppskattar" co2. Egentligen är det inget stort problem, det är ju bara till att byta ut dessa mot andra växter som jag vet trivs. Är det någon mer än jag som råkat ut för detta?
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    det är inte som så att det är sumpväxter du har?..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Olika växter drar nog nytta av CO2 i olika grad.

      Sen kanske inte alla växter blir snyggare av koldioxid. Tex Limnophila sessiliflora brukar få väldigt långt mellan bladkransarna, men det kanske även beror på ljuset...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • MattiasJ
        • January 2005
        • 46

        #4
        Jag vet inte om det är sumpväxter, ska kolla upp det. Menar du att sumpväxter och co2 inte fungerar bra ihop?

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          sumpväxter och under vatten brukar sällan gå bra. de kan inte ta upp näring via bladen och dör när de inte kan 'andas'.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            nja, sumpväxter fungerar inte så bra under vatten
            Dom växer ju normalt sätt bara med rötterna i blöta med lite översvämningar ibland eventuellt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Ursprungligen postat av MattiasJ
              Nu har jag kört med co2 och pmdd i ca 4 månader. De flesta växter jag har växer, bubblar och har härliga färger. Men jag har ett par växter som egentligen har blivit "fulare" sedan jag kört i gång med co2. De växer inte alls så bra och bladen är inte heller så fina. Är det så att det finns växter som inte "uppskattar" co2. Egentligen är det inget stort problem, det är ju bara till att byta ut dessa mot andra växter som jag vet trivs. Är det någon mer än jag som råkat ut för detta?
              Det är inte så att de växter som blivit fulare, lider av någon form av näringsbrist.

              Co2 gödningen ökar ju behovet av övriga näringsämnen och ev. brister visar sig gärna extra tydligt.

              Så hur exakt har de blivit fulare ?.

              MVH/Anita

              Kommentar

              Arbetssätt...