Första besvikelsen och förtjusningen i Low-tech-karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalcain
    • March 2007
    • 5

    Första besvikelsen och förtjusningen i Low-tech-karet!

    Kom igår kväll hem från en veckas semester och skyndade kvickt in i lägenheten för att se hur mitt nystartade low-tech-kar klarat sig utan husses omsorg...
    Hmmm... Man kan kanske beskriva känslan som skräckblandad förtjusning när jag såg akvariet... Samtliga 15 kardinaltetror var döda! Nästan helt upplösta som geleklumpar låg de utspridda runt om i burken. 3 ancistrusar var oxå upplösta. Endast en ancistrus återstår levande. Alla sniglar ser ut att må bra förutom en zebrasnäcka som jag misstänkte var död innan jag gav mig iväg... Allt dött kött är nu bortplockat.

    Så till växterna!
    Tillväxten har varit minst sagt imponerande! (med mina mått mätt ).
    Hela ytan var igenväxt av andmat, pistia och flytormbunke. Vattenormbunken och Myriophyllum tuberculatum, Ludwigian och Vatten-wistarian har skjutit iväg ordentligt! Aponogeton ulvaceus har en blomma på väg att slå ut och lotusen är riktigt fin! Fick gallra en stund speciellt bland flytväxterna.

    Men...

    Alger... en tunn, trådig, slemmig grönbrunsvart hinna har börjat breda ut sig över alla växter! Speciellt flytväxternas rötter är omslutna och även de finflikiga växterna (limnophila, myriophyllum, cabomba m.fl.) verkar speciellt omtyckta av algerna!
    Vattenormbunkar, wistarian och lotusen verkar mindre populär. Jag bifogar en länk http://www.plantswap.se/forum/files/...oetter_818.jpg med några kassa bilder. Ska försöka ta bättre ikväll när det är mörkare i rummet! Någon som kan identifiera typen och ge bra tips på vad det är som gör att de frodas så?
    Vad kan ha gjort att fiskarna dog så plötsligt? De var ensamma i 5 dagar sammanlagt. Förgiftning? Ska lämna in ett vattenprov i zoobutiken för analys idag. Ca 10 liter vatten hade dunstat och vattnet är relativt starkt hummus/gulfärgat.

    Mvh - Kristofer.
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    känns som om du haft ett ruskigt överskott på näring i karet
    -----------------------

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Jag hade samma problem med grått slem som bildade trådar eller satt på andmatens rötter. Jag köpte Aquaclears Quickfilterpatron och satte på en circulationspump. Efter 24 timmar var slemmet väck. Tror att det är någon variant av Cyano.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        pump och filtrering överhuvudtaget? du skriver lowtech och då har man ju inte pump oftast och är det så i ditt fall och den fiskbelastningen så är det ett ganska naturligt senario!
        Senast redigerad av åheim; 10 April 2007, 17:29.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...