Dimmigt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • belliis
    • January 2006
    • 27

    Dimmigt vatten!

    Köpte ett Juwel panorama 170 l(?) för tre mån sedan... köpte nytt filtermaterial till innerfiltrer samt två nya 30W lysrör.. startade upp det långsamt med lite sällskapsfisk som för tre veckor sedan fick flytta för att ge plats åt mina nyinköpta malawiciklider..började med 4 golden och efter en vecka 3 st Pseudotropheus callainos samt en segelfenspleco.. Allt gick jätte bra tills en början men för en vecka sedan började de komma alger på sanden. Har Biltemas blästersand och jag vet inte hur ja ska kunna suga upp algerna utan att få med all sand. Har försökt med massa olika knep t.om med med en gaffel för att sila bort sanden.. och så nu i fredas började vattnet bli grumligt..och idag är det "grönt"... Varför??
    Har ett ph på 7.6 och temp 26grader.
    Funderar på att köpa ett ytterfilter... kommer detta att lösa algproblemet? Och om inte vad ska jag göra ?

    Såhär ser det ut:



  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    ser ut som svävalger/cyano sök i forumet så finner du en del lösning på det hela
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Härja
      • March 2007
      • 298

      #3
      kan du inte suga upp allt på botten och rengöra sanden sedan? då blir sanden ren iaf...
      www.nittionio.com
      mina egna fotografier

      Kommentar

      • belliis
        • January 2006
        • 27

        #4
        Jo det kan ju funka!
        Men hur ska jag göra med vattnet då? Är det också cyano?

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av belliis
          Jo det kan ju funka!
          Men hur ska jag göra med vattnet då? Är det också cyano?
          Nej, det gröna i vattnet är nog svävalger (för mycket näring och för få växter). För att bli av med svävalger kan man köra med ett UVC-filter.

          Annars kan du mörklägga hela akvariet i 3-4 dygn. Men finns orsakerna kvar kommer nya alger att utväcklas.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • belliis
            • January 2006
            • 27

            #6
            Har läst runt lite och kommit fram till att svävalgerna uppkommit p.ga. att jag rengjort filtret.. Tänker nog satsa på att mörklägga och köpa ett nytt ytterfilter (några tips?) .. Har bara en crinumlök i karet så hur stor e chansen att algerna återkommer? Om man har två filter och regör det ena kommer dessa amoniumtoppar att återkomma då?
            Tack för era snabba svar =)

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Snabbväxande näringsslukare vore kanske en hjälp i framtiden.

              Jätte vallisneria förbrukar en hel del näring och vallisneria arter växer väl dessutom i flera av de afrikanske sjöarna även om det är andra arter.

              Den storvuxna Cryptocoryne usteriana, har jag sett att många har i kar med ciklider från de stora afrikanska sjöarna. Så även om den inte är afrikansk, kan den kanske fungera.

              MVH/Anita

              Kommentar

              • belliis
                • January 2006
                • 27

                #8
                Jo det är ju en lösning...men jag gillar tanken på ett kalt stenigt landskap..hur gör ni andra med malawikar utan växter?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av belliis
                  Har läst runt lite och kommit fram till att svävalgerna uppkommit p.ga. att jag rengjort filtret..
                  Menar du att du skulle ha fått ammoniak pga förlorad bakterieflora? I så fall har du ett större problem än svävalger, eftersom ammoniak är dödligt giftigt för fiskarna. Men jag tror snarare att det beror på för mycket nitrat, med tanke på att du bara har en växt.

                  Cyano däremot brukar komma när det är för rent i akvariet...

                  Hur gjorde du när du gjorde rent filtret? Om man rengör filtermaterialet försiktigt i en hink med akvarievatten ska det finnas kvar tillräckligt med bakterier.

                  Ursprungligen postat av belliis
                  Tänker nog satsa på att mörklägga och köpa ett nytt ytterfilter (några tips?) .. Har bara en crinumlök i karet så hur stor e chansen att algerna återkommer? Om man har två filter och regör det ena kommer dessa amoniumtoppar att återkomma då?
                  Tack för era snabba svar =)
                  Två filter till ett malawiakvarium är aldrig fel. Dessutom kan man ha nitratreducerande filtermaterial i dem vilket är bra när man inte har tillräckligt med växter som tar hand om nitratet. Men jag tror inte du skulle få ammoniakspikar (över pH 7 är det inte ammonium du får, utan ammoniak som är mycket giftigt) även om du bara har ett filter. Bara du är snäll mot bakteriena när du rengör filtret.

                  EDIT: När du mörklägger akvariet får du täcka över det med nåt svart tyg eller nåt så det inte kommer in nåt ljus. Fast UVC-filter är ett effektivare sätt att se till att svävalgerna inte återkommer.
                  Senast redigerad av batski; 09 April 2007, 14:56.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • belliis
                    • January 2006
                    • 27

                    #10
                    Okej mycket info på kort stund =)
                    Nej någon ammoniak har ja nog inte mina fiskar ser friskare ut än någonsin!
                    Rengjorde filtret i tvättstället under rinnande ljummet vatten...aldrig haft problem med det förut...men i fortsättningen ska jag göra det i hinken!!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av belliis
                      Okej mycket info på kort stund =)
                      Nej någon ammoniak har ja nog inte mina fiskar ser friskare ut än någonsin!
                      Rengjorde filtret i tvättstället under rinnande ljummet vatten...aldrig haft problem med det förut...men i fortsättningen ska jag göra det i hinken!!
                      Skönt att det inte är ammoniak
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av belliis
                        Jo det är ju en lösning...men jag gillar tanken på ett kalt stenigt landskap..hur gör ni andra med malawikar utan växter?
                        Fast vallisneria finns väl naturligt i malawisjön.

                        Har man inga eller få växter får man väl köra med mycket vattenbyten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13126

                          #13
                          att filtrera genom zeolit är väldigt bra då det sänker nitrat halterna! den riktigt porösa och effektiva zeoliten är dock ganska dyr... ca:200kr /2L
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Menar du att du skulle ha fått ammoniak pga förlorad bakterieflora? I så fall har du ett större problem än svävalger, eftersom ammoniak är dödligt giftigt för fiskarna. Men jag tror snarare att det beror på för mycket nitrat, med tanke på att du bara har en växt.
                            Nitrat är absolut inget som triggar alger. Inte ens fosfat.

                            Däremot går både Cyano och grönvatten igång på ammonium, förmodligen pga filterrengörningen. Det hade kunnat undvikas genom att köra ett filterfack aktivt kol under uppstarten. När det aktiva kolet är "förbrukat" är det ett ypperligt biologiskt filtersubstrat. Dvs det konverteras från kemiskt till biologiskt filter av sig själv.

                            Batski har förvirrat ihop det här med ammoniak/ammonium lite och snöat in på att det är supergiftigt istället för algtriggande. Man kan ha omätbara spår av ammonium/ammoniak som triggar alger utan att det märks på fiskarna...
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Nitrat är absolut inget som triggar alger. Inte ens fosfat.
                              Ok, men varför kan man få alger (t ex gröna alger på glaset) även när nitrifikationen fungerar? Då kan det inte vara ammonium/ammoniak som triggar algerna?

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Batski har förvirrat ihop det här med ammoniak/ammonium lite och snöat in på att det är supergiftigt istället för algtriggande. Man kan ha omätbara spår av ammonium/ammoniak som triggar alger utan att det märks på fiskarna...
                              Jo men ammoniak över 0.2ppm är visst giftigt. Sen är jag med på att lägre nivåer kan trigga alger. Men det ena uteslutar väl inte det andra?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...