Tofsalger - ska jag sluta med mäsk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Tofsalger - ska jag sluta med mäsk?

    Jag har nu kört mäsk i mitt SA (där jag under en längre period hade haft så svårt att klara växterna) i några månader.

    Växterna är inte superfina men de verkar iaf klara sig bättre nu. Dock har jag börjat få lite tofsalger, främst på växterna plus en rot som står framför strilröret. Kan det bero på svängningarna i CO2-tillförsel (det blir ju så med mäsk). Dessutom är mäsk-sättet lämpligt till akvarier upp till 100 liter och mitt är på 250L.

    Nu undrar jag om jag ska sluta med mäsk. Jag tycker att det är klu att cabomban växer och ser fin ut, men vill ju inte få en massa fula alger. Anledningen till att jag började med mäsk var förresten att jag ville hålla pH under 7, så nu vet jag inte riktit vad jag ska göra. Vad tycker ni?

    Och varför bli det mest alger framför strilröret?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Toffs och skäggalger älskar strömmande vatten och växer i stort sett bara där det finns en viss vattenrörelse. Därför är det inte konstigt, att de gillar att växa på strilröret.

    Har själv skäggalger enbart framför pumputblåset i ett av mina akvarier. Där växer de fint både på växter och inredning, bort till den punkt där vattenströmmen mattats av.

    När det gäller din mäsk, kan jag inte råda dej hur du ska göra. Eftersom jag inte kör Co2 tillförsel i något av mina kar.

    Men när det gäller algerna, så är det nog mest en fråga om att få dina växter att växa bättre och att stabilisera näringstillförseln så att algerna inte får något övertag.

    Seriekopplade mäskdunkar kanske är lösningen, om du inte redan kör med det.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Aha, då förstår jag varför de växer just där. Jag hade inte haft tofsalger på länge så det är inte så kul att de kommer nu. Har inga i de andra akvarierna.

      Tack för tipset men hur seriekopplar man mäskdunkar?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du gör 2 hål i korken och tar en slang från den ena dunken till den andra.
        Jag kör med mäsk i mitt 240 utan problem, klart det är inte lika effektivt som i mitt stora med tub och controller, men det växer på duktigt ändå.
        Fick lite toffsalger då den ena rampen pajade och jag drog ner på co2 tills den kom i retur, men det ger med sig bara pH:t är någorlunda jämnt, och tänker du då köra med 2 flaskor så byter du bara den ena och varvar detta så får du jämnare tillförsel på din co2.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #5
          du ska absolut inte sluta med mäsken för då kommer ditt kar bli överfyllt med alger

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Du gör 2 hål i korken och tar en slang från den ena dunken till den andra.
            Jag kör med mäsk i mitt 240 utan problem, klart det är inte lika effektivt som i mitt stora med tub och controller, men det växer på duktigt ändå.
            Fick lite toffsalger då den ena rampen pajade och jag drog ner på co2 tills den kom i retur, men det ger med sig bara pH:t är någorlunda jämnt, och tänker du då köra med 2 flaskor så byter du bara den ena och varvar detta så får du jämnare tillförsel på din co2.
            Tack! Jag kanske borde satsa på en flaska till. Fast hål i korken är inte aktuella eftersom jag inte har nån kork... Funkar det lika bra om man kör med två separata flaskor med var sin slang?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då tappar du lite vitsen med att köra seriekopplat, du får jämnare flöde på din co2 på detta viset.
              Hur gör du när du kör utan kork?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Jag har ett sånt kit från Nutrafin där slangen kopplas direkt på locket.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  OK. Går det inte att koppla på en extraslang från en annan flaska antingen före eller efter det locket? Kanske från den du redan har till en PET-flaska och sedan vidare till din diffusor eller vad det nu är du har?
                  Jag har inte en aning om hur den ser ut som du kanske förstår.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Vet faktiskt inte men jag ska undersöka saken Tack för tipsen!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...