algproblem + bättre växtmiljö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    algproblem + bättre växtmiljö

    Vid nyår så gjorde jag om familjens kar som allmmänt risigt skick!

    I samband med detta slängedes en massa algangripna (grönalger) Anubias (som var i princip den ända växten i karet) men jag sparade på några minder angripna då alla anubiasplantorna växte bra förövrigt. Dessa stoppade jag ner i nuvarande setup i hopp om att algerna kanske skulle ge sig om jag fick fin balans i karet.

    Till karet köpte jag även svärdsplantor E. bleheri.

    Resultatet av det hela kan ses här:


    Nu ca 4 månader efter så bestämde jag mig för att göra en ett större vattenbyte då vattnet blivit väldigt brunfärgat av roten. resultatet av det ses även det i länken ovan

    Har nu konstaterat att alla växterna har växt en aning (går trögt för jag varken göder eller petar i Co2) Men algproblemet kvarstår. dvs. det har varken blivit mer eller mindre och mina svärdplantor har är långt ifrån så gröna som jag sett att de kan bli. Mina är snarare lite åt det det gulgröna hållet och kanske med antydan till svag algväxt på.

    Tänkte jag skulle göra nått åt saken nu, vill ju ha ett kar som är snyggt om man kollar på nära håll med. :P

    Har läst en massa både här på forumet och på andra ställen hur det hela funkar tillsammans när det gäller gödning med PMDD,Co2,belysning. Även läst en hel del om olika sätt att hålla växtkar. high-tech och low-tech och känner mig nu hyffsat insatt.(tack till alla fantastiskt duktiga växtakvarister här på forumet)

    Känner att eftersom detta karet inte är enbart mitt så skall det var lätt att sköta = få vattenbyten och minimalt med jobb. ( jag själv rycker in i lumpen i början av januari 2008 så vill ju inte att det hela ska gå åt fanders bara för att jag är borta.) Det låter ju lite som om det skulle funka som low-tech kar eller hur? Har ingen jordbotten men skulle tro att karet vid det här lagret har fixat det hela på egen hand.

    Hur ska jag göra för att bli av med algerna? blir jag av med dem skulle jag väl kunna göda lite för att få svädplantorna att se lite piggare ut? läst att många med low-tech kar göder lite "vid behov".

    Har i nuvarnade ljusramp 2 st Sylvania Aquastar som ju har ett rätt högt PUR värde samt reflektorer på båda. men 0,19W/L är vad jag fårstår rätt väldigt klent. Om jag byter till en helramp med 4st rör får jag ungefär 0,4W/L vilket jag tror att växterna skulle uppskatta eller?

    Kan man rent av ha sådan tur att om man byter ramp och börjar göda så kanske algerna skulle ge sig pga att växterna fått bättre betingelser? vad gör jag bäst i att börja med?

    Blev rätt långt (var inte meningen, hoppas ni orkar med)

    //Zeni
    Senast redigerad av Zeni; 07 April 2007, 22:33.
  • Davidfisk
    • December 2006
    • 14

    #2
    Fler snabbväxande växter som kan konkurrera med algerna.

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      Jepp det har jag tänkt på... Glömde skriva att jag stoppat i Hygrophelia Corymbosa "siamesis" den ska ju växa snabbt. Men kräver kanske endel mer ljus än jag har?. Hade denna växt i från början men mina första ruttnade nere vid roten. Dessa jag köpte nu skulle vara någon variant av denna sorten. verkar var lite yngre än de jag köpte första gången.

      Ljusmängden är väl i första hand det jag kan tänka mig är lite för låg, vad säger ni? Med det menar jag altså att svärdpantorna och Hygrophelian inte får tillräckligt med ljus i förhållande till näring och CO2 (eller andra kolkällor?) och på så vis inte konkurerar på samma sätt med algerna.
      Senast redigerad av Zeni; 07 April 2007, 23:58.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av Zeni
        Har i nuvarnade ljusramp 2 st Sylvania Aquastar som ju har ett rätt högt PUR värde samt reflektorer på båda. men 0,19W/L är vad jag fårstår rätt väldigt klent. Om jag byter till en helramp med 4st rör får jag ungefär 0,4W/L vilket jag tror att växterna skulle uppskatta eller?
        Ja, jag tror du minst vill skaffa totalt 4 rör över 375 liter. När jag körde 4 st 36 wattare över 310 liter så tyckte jag det växte mycket dåligt - trots en massa CO2 och PMDD.

        Du har med 2 st 36 watts Aquastar 40-50 uE/s/m2 och med fyra sådana rör skulle du hamna på 80-100.

        Jag tycker det verkar som man bör klättra över 80-strecket om man ska kunna välja växter relativt fritt och dom ska kunna klara låga CO2-nivåer (som det blir med lowtechs).

        Kan man rent av ha sådan tur att om man byter ramp och börjar göda så kanske algerna skulle ge sig pga att växterna fått bättre betingelser?
        Det är mycket möjligt. Snabba förändringar gillar dock alger, och att dubbla ljusmängden över en dag är en snabb förändring. Jag har inga direkta tips på hur du skulle göra för att sakta gå upp i ljusstyrka - jag själv skulle tagit eventuell algsmäll och fokuserat helt på att få igång ett snabbväxande buskage som skuggade Anubiasen.

        Överlag brukar det vara mest gynnsamt att fokusera på att få igång växterna än att försöka göra livet surt för algerna (eftersom alger gillar förändringar så kommer varje sak man pillar med göra att dom får vatten på sitt kuvert som laktritstrollet hade sagt)

        vad gör jag bäst i att börja med?
        Eftersom du vill ha det lättskött är det nog en väldigt bra investering att göra om bottnen hur mycket jobb det än är - samtidigt som du byter upp dig till 4-rörsramp.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Ja, jag tror du minst vill skaffa totalt 4 rör över 375 liter. När jag körde 4 st 36 wattare över 310 liter så tyckte jag det växte mycket dåligt - trots en massa CO2 och PMDD.

          Du har med 2 st 36 watts Aquastar 40-50 uE/s/m2 och med fyra sådana rör skulle du hamna på 80-100.

          Jag tycker det verkar som man bör klättra över 80-strecket om man ska kunna välja växter relativt fritt och dom ska kunna klara låga CO2-nivåer (som det blir med lowtechs).
          Fler fotoner/sekund/kvadratmeter (hehe tur man läst lite atomfysik) är att föredra altså. Var kan man ta reda på PAR-värdena för olika lysrör?

          Har bara sett heltäckande ramper med fyra lysrör, finns det med fler till den storleken på kar som jag har? Annars får jag väll bygga en ramp med t5 rör eller nått.. (Har inte hittat några heltäckande ramper med dem utan bara takhängda men har katt som jag inte vill ha badandes )

          Ursprungligen postat av defdac
          Överlag brukar det vara mest gynnsamt att fokusera på att få igång växterna än att försöka göra livet surt för algerna (eftersom alger gillar förändringar så kommer varje sak man pillar med göra att dom får vatten på sitt kuvert som laktritstrollet hade sagt)


          Eftersom du vill ha det lättskött är det nog en väldigt bra investering att göra om bottnen hur mycket jobb det än är - samtidigt som du byter upp dig till 4-rörsramp.
          Funderade i de banorna själv. Läst en massa trådar där trådskaparen velat bli av med alger och därför försökt göra livet surt för dem som du säger och många av dem har bara lyckats göra saken värren verkar det som. (ett misstag jag inte vill göra)

          Blir en ombonad av bottnen i samband med att jag skaffat mig en ny ramp. Som du säger så är det nog inte dumt alls.

          tack för svaret defdac!
          Uttömmande och rakt på sak som vanligt. uppskattas!
          Senast redigerad av Zeni; 08 April 2007, 16:16.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av Zeni
            Fler fotoner/sekund/kvadratmeter (hehe tur man läst lite atomfysik) är att föredra altså. Var kan man ta reda på PAR-värdena för olika lysrör?
            Precis, min Excelkalkylator (http://defdac.googlepages.com ) utgår från rörens "PUR-effektivitet" som är lite knepigt att beräkna - men jag har samlat några ljuskällor här: http://www.defblog.se/permalink/1402.html

            Jag jobbar med en Web2.0 kalkylator där vem som helst kan beräkna PUR-effektivtet och PAR på olika djup. Men den är lite komplex att bygga så det kommer ta lite tid. Jag har kommit så långt att man kan ladda upp spektralfördelning och lägga in den i en gemensam databas. Arbete pågår febrilt.

            Har bara sett heltäckande ramper med fyra lysrör, finns det med fler till den storleken på kar som jag har? Annars får jag väll bygga en ramp med t5 rör eller nått.. (Har inte hittat några heltäckande ramper med dem utan bara takhängda men har katt som jag inte vill ha badandes )
            Ja det borde inte vara alltför svårt att bygga in T5 själv med ballast från t ex Elfa. Det svåra är nog att fuktskydda ballasten ordentligt, men se framförallt till att skaffa riktigt bra W-formade högreflekterande reflektorer. Typ: http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=5867
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Zeni
              • December 2004
              • 141

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Precis, min Excelkalkylator (http://defdac.googlepages.com ) utgår från rörens "PUR-effektivitet" som är lite knepigt att beräkna - men jag har samlat några ljuskällor här: http://www.defblog.se/permalink/1402.html
              Okej! Den sistnämda länken har jag varit inne på. Det var med hjälp av den jag valde ut mina lysrör som jag har i rampen just nu

              Ursprungligen postat av defdac
              Jag jobbar med en Web2.0 kalkylator där vem som helst kan beräkna PUR-effektivtet och PAR på olika djup...
              Sweet!! Var kommer du lägga upp den när den är klar?

              Ursprungligen postat av defdac
              Ja det borde inte vara alltför svårt att bygga in T5 själv med ballast från t ex Elfa. Det svåra är nog att fuktskydda ballasten ordentligt, men se framförallt till att skaffa riktigt bra W-formade högreflekterande reflektorer. Typ: http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=5867

              Vad för prylar är det egentligen man behöver för att bygga egen t5 armatur? Ballast är en nått mer man behöver? Vilka delar skilljer sig jämtemot de i en t8 armatur?

              Tack för tipset på reflektorer.. De jag har nu är kassa (men bättre än inget).

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Var kommer du lägga upp den när den är klar?
                Jag vet inte riktigt. Kanske läge för domännamnsregistrering. Förslag på catchy .com domän? lightcalculator.com verkar upptaget. Den är internationaliserad så den kommer kunna bli på hur många språk som helst.

                Vad för prylar är det egentligen man behöver för att bygga egen t5 armatur? Ballast är en nått mer man behöver? Vilka delar skilljer sig jämtemot de i en t8 armatur?
                Jag tror faktiskt det bara ska vara sladdar, ballast från Elfa och rörhållare. Men det borde gå att få lite mer utförligt av DIY-grabbarna i någon annan del av forumet.
                Det som skiljer är ballasten.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  calculight.com lite som calculate =O)
                  Senast redigerad av peterhaack; 08 April 2007, 22:24.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Zeni
                    • December 2004
                    • 141

                    #10
                    Okej får hålla ögonen öppna i framtiden då peterhaacks förslag var rätt bra tycker jag

                    Ja den biten hör hemma på någon annan del kan jag hålla med om. Ska komponera nått fint i en tråd så får vi se om jag kanske bygger nått fint. hittade annars intressanta armaturer på den danska sidan som du använde som exempel på W-reflektorer.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...