Levande mangrove

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    Levande mangrove

    Såg ett par ställen då folk hade levande skott mangrove (Rhizophora mangle) växandes i sina kar. Hur funkar detta? Det sades vara bra filtrering. Någon med erfarenhet av detta? Bilder? Hur funkar det?
    MVH Henrik
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    mina har inte kommit igång än.., när så sker skall jag ge en uppdatering, promize...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Tusen tack!
      MVH Henrik

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag har lite mangrove planterat (osäker på art). Just nu i kruka och även i en "vattenskål".
        Hade även ett skott hos sköldpaddorna men det fick för sig att tvär dö efter lite drygt ett år. Har haft samma problem även i vanlig kruka. Dom växer på (om än väldigt långsamt) och sen helt plötsligt dör vissa.
        Jag hoppas på att de 5 skott jag har kvar ska klara sig bättre, men jag vet faktiskt inte vad som orsakar att dom dör, så det är väl bara att hålla tummarna.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Jag har sedan januari 2006 tre mangroveskott i sötvatten i en stor vas i fönstret.

          Jag köpte dem som skott utan rötter eller blad och det tog ett par månader innan de fick blad. Rötterna kom lite tidigare. De står i ett söderfönster utan extra belysning eller värme. De dubblade sin höjd under sommarmånaderna, men sedan stod de still mellan oktober-mars, för att nyligen skjuta fart och växa några centimeter på ett par varma soliga vårveckor.

          I vasen har jag också körsbärsräkor. Jag tillför ingen näring mer än den som kommer med den sparsamma matningen av räkorna. Nästan varje dag fyller jag på lite vatten och en gång i veckan byter jag hälften av vatttnet.

          Mangroveplantorna tar sin näring ur vattnet och fungerar på så sätt som näringsexportör ('vattenrenare'). De växer relativt långsamt men å andra sidan väger en mangroveplanta betydligt mer än motsvarande mängd vattenväxter så de får nog ändå anses vara goda näringsexportörer, åtminstone under tillväxtperioden. Om de har artificiellt ljus och värme så är det mycket möjligt att de växer hela året om.

          Jag importerade nyligen en ytterligare en bunt skott som nu så smått börjar få rötter. Eventuellt kommer jag att beställa nya inom kort, och då dessutom testa att ha några skott på balkongen över sommaren samt stoppa ytterligare några i mitt saltvattensakvarium.

          Jag funderar också på att testa att göda några skott med PMDD för att se om det gynnar mangrovens växt.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Henrik_von_Jyndevad
            • January 2006
            • 272

            #6
            Kan man ha dem i ett vanligt kar helt nerdränkta i vatten då?
            MVH Henrik

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Alltså, Mangrove är ju träd och träd brukar ju inte direkt ha hela lövkronan under vatten. Så svaret blir nej.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...