synchonium pixie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    synchonium pixie

    Jag råkade köpa en pixie igår när jag handlade växter till mitt nya akvarium och fick idag veta att det var en sumpvattensväxt.

    Jag hittade en tråd om samma ämne men eftersom den ebbade ut i en diskusion om akvarieaffärer ställer jag min fråga här istället.

    Jag förstod i den andra tråden att många akvarieväxter var sumpväxter men klarade sig bra i akvarier ändå.

    Frågan: Kommer min växt dö eller kommer den kunna leva i mitt akvarie?
    Man blir inte vuxen bara äldre!
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Menar du Syngonium ?.

    Så är den inte ens en sumpväxt. Den är en slingeväxt som går utmärkt att ha som krukväxt.

    Planterar du den i en kruka med vanlig blomjord. Så växer den utmärkt, även en bit in i rummet. Har själv haft flera typer av Syngonium som krukväxter i åratal.

    I akvariet däremot, faller den snart sönder och dör. Fungerar dock utmärkt i fuktigare terrarier.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Nej det står synchonium på lappen som satt i krukan. Fast det kanske inte sämmer...

      Google sökning på bild: http://www.paraquatics.co.uk/media/spixie.jpg
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Liknar en Syngonium i mina ögon, bladen är typ trekantiga, eller hur man skall säga, sätt den i en kruka i fönstret och duscha dem då och då med blomspruta, klarar sig även en bit in i rummet, som sagt...
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Den kommer alltså dö i akvariet..? Typiskt jag som har så mycket andra krukväxter ^^ Den kommer säkerligen dö ute i rummet också, jag är så dålig på att vattna. Kanske kan ge bort den till någon med terrarium istället :P
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          Arbetssätt...