har någon skickat växter med post i år?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    har någon skickat växter med post i år?

    Ja, är det för kallt på nätterna fortfarande??

    Vad tror ni, är det värt att försöka skicka en del?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • evus
    • September 2006
    • 729

    #2
    Jag fick ett gäng växter från Firren för en månad sedan i en jiffybag och det var inga problem. //Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      hmm, vet ju inte riktigt vad en jiffybag är men det borde funka med ett vadderat kuvert?! Det brukar jag skicka i annars nämligen..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Det är samma sak bara på "utrikeska" som min pappa sa om engelska uppe i norrland när jag var liten.
        Senast redigerad av evus; 30 March 2007, 16:30.
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Vadderade kuvert brukar inte vara så hälsosamt för växterna. Blir platta och fula innan de kommer fram. Även om de oftast överlever misshandeln.


          Själv skickar jag helst växter i små ganska platta paket. Gjorda av 1½ liters mjölkkartonger.

          Ytbehandlingen av kartongens insida gör den idealisk att skicka fuktiga växter i . Den kan också klippas och ihopfogas, så att den kan skickas som vanligt brev, med ett porto på 11 kr.

          Är tyvärr inte så bra isolerad mot kyla bara.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Ursprungligen postat av Limia1
            Vadderade kuvert brukar inte vara så hälsosamt för växterna. Blir platta och fula innan de kommer fram. Även om de oftast överlever misshandeln.


            Själv skickar jag helst växter i små ganska platta paket. Gjorda av 1½ liters mjölkkartonger.

            Ytbehandlingen av kartongens insida gör den idealisk att skicka fuktiga växter i . Den kan också klippas och ihopfogas, så att den kan skickas som vanligt brev, med ett porto på 11 kr.

            Är tyvärr inte så bra isolerad mot kyla bara.

            MVH/Anita
            Det brukar funka fint för mig, men då måste man blåsa upp påsen som växterna ligger i lite så dom inte krossas. Dessutom så får dom lite, lite vatten i påsen..
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Manne_74
              • July 2003
              • 533

              #7
              ett alternativ är växten i en påse med lite vatten o sen i en tom toa/köks rulle som skydd..
              MVH Magnus

              600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
              Red Sea Max Salt med slimline

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #8
                har postat i år utan problem.
                lägger växterna i ett tidningsblad och lägger ner i en liten påse. blöter ner pappret men tömmer på vatten innan jag knyter påsen.
                sen typ jiffy-bag.

                Kommentar

                • Cyphera
                  • January 2007
                  • 245

                  #9
                  Jag fick växter från Firren i januari. Då var det kallare än nu. Kom i en kartong inlindade i många lager tidningspapper och plastpåsar. Anlände i perfekt skick, så nog borde det funka.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...