- Billigast CO2-apparat -

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    - Billigast CO2-apparat -

    Har läst era tips om hur man ska få fart på växterna och ska nu försöka införskaffa en CO2-apparat (verkar enklare & säkrare än "göra-egen-med flaska-metoden") Är det nån som vet var man kan hitta en billig?
  • evus
    • September 2006
    • 729

    #2
    Janne på Södermalms akvarieaffär säljer en för ett par hundralappar (mäskmetoden). Allt som du behöver extra är dunk och mäsk.

    Lycka till! //Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Som skrivet, det finns några färdiga mäskapparater. Dessa kan man när medföljande pulver tagit slut ladda med egen likvärdig blandning, se recept på http://djurportalen.nu/
      Men du får bättre system med två flaskor som är parallellkopplade. Och som du laddar om varannan vecka (vecka 1 flaska 1, vecka 2 flaska 2, vecka 3 flaska 1 etc). Då jämnar du nämligen ut variationerna och får jämnare flöde av CO2 till akvariumet. Inte som vid gasflaska, men ändå.

      Annars finns det nybörjarset som har Sodastreamer-flaskor. Sera hade sådanna för ett tag sedan. Notera att de mindra/äldre Sodastreamer-flaskorna inte fungerar där nyare användes och vice versa. Gängningen är olika.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Jag beställde min co2 anläggning från aquaristic.net och betalade för enkomplett anläggning cirka 1500 skr. Och då ingick en tvåkilos tub. När jag använde den i mitt 325-literskar så behövde jag bara fylla p¨å tuben var åttonde månad.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • pocketjoe
          • November 2005
          • 17

          #5
          Har också kolla runt lite på den sidan nu o de verkar ju bli bra mycke billigare än o handla här i krokarna...
          Var kan man fylla på den flaskan här i stockholm då? o om man vill köpa tillbehör till det här paketet sen här i sverige... vart går man då o passar sakerna här så man inte sitter me en anl som bara e funkis me "tyska" prylar?

          Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit

          finns ett set där som heter
          "aquaristic.tec CO2 complete plant with magnetic valve 2000"
          e de allt man behöver? vill få de här bra nu o behöver lite tips... för ja e helt ny på de här me Co2...läst alla trådar tror ja som finns här men man e ju lite osäker ändå innan man ser att de funkar

          Tacksam för svar
          /Ove
          When it comes time to die, sing your deathsong and die like a hero goin´ home

          Kommentar

          Arbetssätt...