javaormbunke - optimala förhållanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    javaormbunke - optimala förhållanden?

    Jag undrar vad en javaormbunke ska ha för att trivas och växa bra.
    För runt 10 år sedan hade vi i princip bara javaormbunke i vårt akvarium och dom växte som gräs och fick jättemånga små skott längst ut på bladen. Skillnaden mellan vårt 60-liters då och vårt nuvarande 110-liters är att vi har mer ljus i detta akvarium. Javaormbunken växer inte så bra nu. Akvariet är inkört och dom andra växterna växer bra.

    Vilken typ av sand/grus trivs javaormbunkar bäst i?

    Läste att rotknölen ej ska täckas av sand. Vi har stor engelsk sjösten i akvariet, den är ju ganska "luftig" eftersom den är så stor. Är det ändå bra att låta en del av rotknölen vara ovanför gruset?

    Hur mycket ljus ska ormbunken ha? Vår har blivit fläckig och ful på bladen. Kanske får den för mycket ljus? (Menar då ej dom små utskotten på undersidan). Vi har ett Aquastar på 18w som lysrör. Det kan också vara ancistrusen som har gnagt för mycket på bladen...

    Tycker dom är så snygga, vill att dom ska växa som gräs Några tips?
    / Ebba
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    jag läste på om den och valde sen att fästa min javaormbunke på en rot. Den verkar funka rätt bra där. Det kommer lite alger på topparna av några blad, men den växer o får en massa "bebisar" på bladen.

    Min javaormbunke sitter en bit upp på träroten och kommer inte i kontakt med gruset alls.

    Har inte sett att någon av fiskarna vill äta på den. Ancistrusarna visar inget som helst intresse av den.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • kkk
      • May 2006
      • 597

      #3
      Har bara och massor av java i mina kar. Har inte planterat en enda, binder fast dem vid stenar och dyligt med metrev. Har ganska skarpt ljus i 2 av karen men javan trivs i alla fall. Tycker att javan är en super växt, spelar ingen roll om det är ljust eller lite dunkelt de frodas och skjuter nya skott hela tiden. Att det blir ett eller annat blad som blir brunt tror jag nog bara är normalt, alla växter tappar ju blad.
      MVH/kkk

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Fläckar och mer ljus låter som kaliumbrist.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          jag ger inte mina växter någon gödning, jag tror dom får tillräckligt genom gruset för närvarande... men kalium, vad finns det i och vad kan man tillsätta för att dom ska må bättre då?

          det kan hända att rötterna mår dåligt - är det i så fall bra att ta upp växten, ta bort "ruttna" rötter och sätta ner den igen? eller är det bättre att låta den vara och försöka hämta sig?

          Vi vill inte ha den på rötter eller stenar utan i sanden.. Vi har just nu tre stycken, ingen verkar ta sig så bra, men dom växte mycket precis när vi startat upp akvariet.
          / Ebba

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            bilder...

            här är några bilder, kanske syns det litegrann vad jag menar.

            jag är medveten om att vi har en del alger i akvariet, kanske är det dom som gör att ormbunken inte mår så bra. men algerna har absolut inte "tagit över" akvariet och dom flesta alger håller vår Ancistrus efter bra.

            han äter på alla växters blad, på roten, och särskilt på javaormbunkens blad, börjar ändå tro att det är han som gjort att bladen fått små hål och blivit bruna... men jag kanske har fel!
            Bifogade filer
            / Ebba

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ser ut som både fosfat och kaliumbrist. Kanske skulle börja sniffa lite på PMDD?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                hur funkar PMDD då? är det små tabletter man lägger ner i gruset eller?
                har dom sagt grov engelsk sjösten, dock mycket rundad sådan, ej vass.

                påverkar inte det vattnet och fiskarna? om någon orkar förklara hur det funkar är jag tacksam

                vår anubias växer så det knakar och blommar just nu med två blommor
                / Ebba

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Vad tror ni orsakat detta då?


                  Det nyaste bladet i toppen är ljusare än det ser ut på bilden - "grönvit" är nog en bra beskrivning...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • mange993
                    • April 2004
                    • 372

                    #10
                    sök på pmdd så får du massor av svar
                    MVH
                    Mange

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Vad tror ni orsakat detta då?


                      Det nyaste bladet i toppen är ljusare än det ser ut på bilden - "grönvit" är nog en bra beskrivning...
                      Utsatt den för mycket salt?

                      Annars mycket svår K/Mg-brist. Är bladen bleka, "grönvita" så låter det som kvävebrist.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • No Ak
                        • December 2006
                        • 108

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Det nyaste bladet i toppen är ljusare än det ser ut på bilden - "grönvit" är nog en bra beskrivning...
                        den ljusare delen i toppen på bladet (dvs bladet som på bilden äe längst av alla) betyder att bladet fortfarande växer, inte ngt brist symptom. däremot dem mörka partierna är ju allvarligare. och det kan jag inte svara för.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Utsatt den för mycket salt?

                          Annars mycket svår K/Mg-brist. Är bladen bleka, "grönvita" så låter det som kvävebrist.
                          Det kan mycket väl vara alltihop på en gång. Jag vet att det är nitratbrist i det karet, det finns salt i (fast Vallisneria lever, och jag tror den är känsligare än javaormbunke?), och det kan mycket väl vara kalium & magnesiumbrist.

                          Tackåbock, då tror jag jag vet vad jag behöver göra.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            Vi vill inte ha den på rötter eller stenar utan i sanden.. Vi har just nu tre stycken, ingen verkar ta sig så bra, men dom växte mycket precis när vi startat upp akvariet.
                            Jag att läst om javaormbunken att den i naturen växer på stenar och rötter i ganska strömt vatten. Strömt vatten har jag inte men jag har planterat de flesta av mina just bland stenar och på rötter och bara en och annan i sanden. Tycker de ser ganska fina ut, fast några har fått sånt där mörkt på bladen. Men inte mycket.

                            Tycker grovt engelskt sjögrus borde funka bra, så jag tror inte att det är det som är problemet. Men du ska inte gräva ner rötterna för djupt.

                            Fö kan jag inte tänka mig att snabbt strömmande vatten är så näringsrikt...
                            Senast redigerad av batski; 29 March 2007, 10:19.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              tack för era svar, jag ska se vad jag kan göra åt problemet.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...