Varför växer inte vallisnerian på höjden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qvasten
    • June 2003
    • 7

    Varför växer inte vallisnerian på höjden?

    Akvariet är på 100 l och startades i somras. Jag göder med PMDD, 10 ml/vecka och byter ca 30% var fjärde vecka. Förr bytte jag varje vecka men då fick jag så mycket tofsalger.
    Två 18 w Aquarelle i lysrampen.
    L. sessifloran har börjat växa hyfsat, javaormbunken har vuxit en del och förökat sig. Vallisnerian breder ut sig och blir ca 10 cm hög. Varför blir den inte högre?
    qvasten
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Ursprungligen postat av qvasten
    Akvariet är på 100 l och startades i somras. Jag göder med PMDD, 10 ml/vecka och byter ca 30% var fjärde vecka. Förr bytte jag varje vecka men då fick jag så mycket tofsalger.
    Två 18 w Aquarelle i lysrampen.
    L. sessifloran har börjat växa hyfsat, javaormbunken har vuxit en del och förökat sig. Vallisnerian breder ut sig och blir ca 10 cm hög. Varför blir den inte högre?
    kanske en småvuxen valle?...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      eller så är det en ljusfråga...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • qvasten
        • June 2003
        • 7

        #4
        För mycket eller för lite ljus?
        qvasten

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Om det är en ljusfråga så gissar jag att du har hyfsat mycket ljus av bra "sort" för växterna, tex Aquarelle eler Aquastar. Med mest krut utanför det gul/gröna området brukar man kunna "trycka ner" växter så dom inte behöver sticka i väg uppåt för att få det ljus dom behöver.

          EDIT: såg nu att du kör ~0.36W/l Aquarelle, så det kan nog vara en del av förklaringen, förutsatt att växterna ser ut att må bra och att det bara är att dom håller sig låga. Sen finns det ju som sagt låga varianter också.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...