Stora problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oneway
    • January 2007
    • 285

    Stora problem!

    Hej!
    Börjar bli riktigt ireterad nu.
    Först blev det massa brun alger på glasen och lite överallt, tog glatt bort dem och tänkte , ja dom försvinner väl. Det kom tillbaka och jag tog bort dem igen , o igen, o igen.
    Sen kom jag på att köpa lite växter . gjorde det för 3 dagar sen plantera några med kruka och några utan då jag hört olika. Än har det inte kommit så mkt alger igen, skön. Men redan nu efter 3 dagar tycker jag växterna ser dåliga ut.
    Köpte florena komplett gödning till växterna och tillsatt det en gång.
    Jag körde med ett fluval 105 ytterfilter så tänkte att växterna inte fick något syre så köpte också en luftpump, behöver verkligen hjälp.
    Och jo, jag är nybörjare
    Lite info också kanske?
    Varit i gång ca 2 månader.
    Vattenbyte varje vecka ca 1/3 av vattnet.
    Det bor 5 dvärg klogrodor i.
    Senast redigerad av Oneway; 27 March 2007, 13:04.
    Projekt Asien
  • Thorn
    • February 2007
    • 83

    #2
    Jag har hört att man inte ska ha syrepump i akvarium för att det tar bort Co2 i akvariet och det är ju det växterna vill ha. Prova att ta bort syrepumpen.
    {Daniel}

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Först måste vi göra klart att fiskar äter syre och växter koldioxid.

      Se först till att ta bort krukorna från dina växter och eventuella buntband om du köpt såna växter, växterna måste få en chans att rota sig.

      Hur stort akvarium har du?
      Hur kraftig lyse?
      Brunalger...inte kiselalger? Vanligt att man råkar ut för det innan akvariet "stabiliserat sig".
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • Oneway
        • January 2007
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av Metalmaid
        Först måste vi göra klart att fiskar äter syre och växter koldioxid.

        Se först till att ta bort krukorna från dina växter och eventuella buntband om du köpt såna växter, växterna måste få en chans att rota sig.

        Hur stort akvarium har du?
        Hur kraftig lyse?
        Brunalger...inte kiselalger? Vanligt att man råkar ut för det innan akvariet "stabiliserat sig".
        Det e nog kiselalger.
        Hur lång tid tar det innan dem försvinner , jag städar rutorna varje dag.
        Akvariet har varit igång ca 2 månader , vattenbyte ca 30% varje vecka.
        samma med mitt lilla kar som är på 31L, har varit igång lika länge, och bytar även 30% vatten varje vecka.
        Projekt Asien

        Kommentar

        • Oneway
          • January 2007
          • 285

          #5
          Ursprungligen postat av Thorn
          Jag har hört att man inte ska ha syrepump i akvarium för att det tar bort Co2 i akvariet och det är ju det växterna vill ha. Prova att ta bort syrepumpen.
          Pumpen är borta, tack för tipset
          Projekt Asien

          Kommentar

          • Oneway
            • January 2007
            • 285

            #6
            Hej!
            Ja, det är kiselalger tror jag.
            Nu ska jag till problemets botten är det tänkt.
            Akvariet är ett aquael 112L. Länk : http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=638&page=1
            Med orginal lysrör.
            Lyset är tänt ganska oregeltbundet.Jag tänder när jag vaknar och släcker oftast när jag lägger mig. Tiderna kan variera ganska bra. Kan detta vara problemet?
            Har bestämt mig för att ha lystiden till 9 timmar istället?
            Sanden är biltema blästersand 25kg. Fiskarna är 5 pansarmalar och 8 dvärgklo grodor. Filtret jag kör med är ett fluval 105 och jag göder med sera Florena en gång i veckan och samtidigt gör jag ett vattenbyte på 30 %.
            Jag har två rötter och en sten i. Massor av växter dock inte en aning vad dom heter. Iaf ganska många snabbväxande.
            Kör med mäsk co2 och en trappa till det.
            EDIT : Timer dit satt nu. Räcker nio timmar?
            Senast redigerad av Oneway; 12 April 2007, 16:42.
            Projekt Asien

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              Ursprungligen postat av Metalmaid
              Först måste vi göra klart att fiskar äter syre och växter koldioxid.

              Se först till att ta bort krukorna från dina växter och eventuella buntband om du köpt såna växter, växterna måste få en chans att rota sig.

              Hur stort akvarium har du?
              Hur kraftig lyse?
              Brunalger...inte kiselalger? Vanligt att man råkar ut för det innan akvariet "stabiliserat sig".
              Du kanske borde plugga din biologi lite bättre

              Så fort ljuset släck börjar växterna vända på fotosyntesen och dom förbrukar Syre inte koldioxid därför kan du få syrebrist på nätterna samt bidrar till att nitrit bildas då nitrifieringsbakterierna behöver massa syre .. får dom de inte på natten så dör dom
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Ursprungligen postat av Oneway
                Hej!
                Ja, det är kiselalger tror jag.
                Nu ska jag till problemets botten är det tänkt.
                Akvariet är ett aquael 112L. Länk : http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=638&page=1
                Med orginal lysrör.
                Lyset är tänt ganska oregeltbundet.Jag tänder när jag vaknar och släcker oftast när jag lägger mig. Tiderna kan variera ganska bra. Kan detta vara problemet?
                Har bestämt mig för att ha lystiden till 9 timmar istället?
                Sanden är biltema blästersand 25kg. Fiskarna är 5 pansarmalar och 8 dvärgklo grodor. Filtret jag kör med är ett fluval 105 och jag göder med sera Florena en gång i veckan och samtidigt gör jag ett vattenbyte på 30 %.
                Jag har två rötter och en sten i. Massor av växter dock inte en aning vad dom heter. Iaf ganska många snabbväxande.
                Kör med mäsk co2 och en trappa till det.
                EDIT : Timer dit satt nu. Räcker nio timmar?
                Bra att du fixat timer för det är viktigt med regelbundna lystider för växterna och 9tim upp till 12tim är lagom! tycker du bör byta originalröret för det är väldigt dåligt och istället sätta dit philips aquarelle eller annat kvalitets rör då kommer du märka att växterna tar fart då detta rör triggar fotosyntesen! och tröttnar du en dag på att köra mäsk som kan ge ett svajjigt ph och med risk att koldioxid förgifta fiskarna så funkar TMG (tropical master grow) väldigt bra så länge man håller sig till "vanliga" växter!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Oneway
                  • January 2007
                  • 285

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Bra att du fixat timer för det är viktigt med regelbundna lystider för växterna och 9tim upp till 12tim är lagom! tycker du bör byta originalröret för det är väldigt dåligt och istället sätta dit philips aquarelle eller annat kvalitets rör då kommer du märka att växterna tar fart då detta rör triggar fotosyntesen! och tröttnar du en dag på att köra mäsk som kan ge ett svajjigt ph och med risk att koldioxid förgifta fiskarna så funkar TMG (tropical master grow) väldigt bra så länge man håller sig till "vanliga" växter!
                  tackar.
                  Passar andra lysrör i den rampen, dom som sitter i ser väldigt "tjocka" ut i jämförelse mot andra.
                  Co2 får va kvar ett tag, ser inte ut som fiskarna lider av det.
                  Tack än en gång.
                  Projekt Asien

                  Kommentar

                  • Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

                    #10
                    Ursprungligen postat av mayday
                    Du kanske borde plugga din biologi lite bättre

                    Så fort ljuset släck börjar växterna vända på fotosyntesen och dom förbrukar Syre inte koldioxid därför kan du få syrebrist på nätterna samt bidrar till att nitrit bildas då nitrifieringsbakterierna behöver massa syre .. får dom de inte på natten så dör dom
                    Jo, jag vet. Sorry för att jag bara tog den ena halvan av det hela, jag har en ful ovana att kasta ur mig inte fullt utvecklade kommentarer emellanåt men jag jobbar på det. Men just i det här fallet kanske det inte va så fel ändå, för om man tänder ljuset när man kliver upp och släcker det när man lägger sig så förbrukar ju växterna större dos koldioxid än syre (i mitt fall skulle det iallafall bli typ 15timmar artificiellt ljus i ett sånt fall).
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...