Växtrötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 2bias
    • January 2007
    • 95

    Växtrötter

    Hellojsan,,

    vill veta lite vad man ska göra om ens växter har enormt långa rötter som i sig gör de svårt att plantera, är de gudarnas synd att klippa dom så de blir lätt planterade i sanden (som jag har som substrat) eller som jag gjorde nu bara tog rötterna och vira dom runt "stammen" och körde ner?

    finns de några tips där ute man kan få?

    /Tobias
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    tvistas fortfarande om vad som är bra plantering.
    jag anser att om man kan plantera med hela rötterna bra utspridda så bör man göra det för att inte chocka plantan.
    andra anser att man bara ska behålla ca 3-5cm av rötterna vid omplantering för att tvinga plantan att växa till sig.

    oavsett vad så är det inte bra att vira rötterna runt plantan då de lätt kan få syrebrist som då resulterar i att hela plantan ruttnar.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Jag sparar ca 1-2cm rötter på växten innan plantering, aldrig stoppar jag ner växter med långa rötter de ruttnar ganska snabbt som Bena säger.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Härja
        • March 2007
        • 298

        #4
        på torra land så gynnas växterna av att få rötterna bortslitna ibland... då stimuleras de att gro nya rötter och på så sätt växer de. vet inte hur de funkar i vattnet dock... men de kan väl inte va nån större skillnad... kanske...
        www.nittionio.com
        mina egna fotografier

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Härja, jag har inte några några andra erfarenheter heller. Rötterna växer ut igen, om plantan över huvud taget växer. Rötternas längd påverkar inte växtens överlevnadschans possitivt, det är annat som gör.
          Så, klipp av rötterna så att de inte blir en klump i bottnen.

          Det är endast Cabomba carolina som jag har negativa erfgarenheter när det gäller rötter. De verkar vara väldigt känsliga med sista segmentet av stammen. Dock att kapa rötterna är inte något problem här. Men att trycka eller vicka nedre delen av stammen verkar påverka växten negativt.
          __________________
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
          För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Klipper rötterna på växter med grova rötter och lämnar 2-3cm kvar, de växter som haft tunna späda rötter har jag spart alla rötter på och förberett en planteringsplats med en blompinne och sen tryckt till gruset eller stenarna som ska hålla rötterna nere. Det där med att klippa rötter, tror jag nog beror lite på vad det är för växter.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              Tropica rekommenderar i alla fall att man kortar av långa rötter innan omplantering.
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              Arbetssätt...