hålla ihop växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    hålla ihop växter

    nån som vet nått bra att sätta ihop dom med enkelt.

    har gallrat en jätte stor växt o tagit alla sticklingar o satt ihop buntvis med en bit ankarband tror ja de hette. Stålband med hål i, rostar enligt pappa o de kanske inte är så bra.

    Nån som har tips på bättre grejer?
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    #2
    läste en tråd om att det används blyband att bunta ihop växter med o de låter ju inte heller så bra.
    Men jag har inte tid lr ork att greja med krukor o stenull. Ska använda växterna i mina akvarium som jag hyr ut o skulle behöva nått som sjunker men inte är farligt. Funderade på rostfri ståltråd men de måste finnas nått lättare o bättre.
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Varför måste du fästa ihop dem?
      Om jag planterar tex Cabomba eller liknane så tar jag 5-6 stänglar och planterar i ett knippe, de flyter inte upp eller lossnar från gruset.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Queen_xiter
        • January 2007
        • 264

        #4
        skulle vara lättare bara, har dom på tillväxt i mitt akvarieum sen ska dom ju till andra akvarium. Lättare att flytta dom om dom sitter ihop. Dessutom har jag 30-35 st knippen som ska växa till sig o de vore snyggt om dom sitter ihop med nått.
        Kolla in min hemsida
        www.dammaquaristen.se

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Oki, då fattar jag. Men som du skrev så är det inte fel med blyband om du kan få tag i det.
          Eller kanske det skulle funka med lödtråd, den är ganska mjuk och rostar inte.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Queen_xiter
            • January 2007
            • 264

            #6
            Lödtråd var ett väldigt bra tips. De har jag hemma oxå. Trodde att de kanske inte var så nyttigt bara. Lödtråden ar ju väldigt lätt att arbeta med.
            Kolla in min hemsida
            www.dammaquaristen.se

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Du kanske inte ska stoppa i det om du har räkor eller andra ömtåliga fiskar i karet. Men jag är tveksam att det skulle ge ifrån sig något giftigt ämne.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Funkar det inte att binda ihop dom med vanlig bommulstråd? Den löses ju upp efter ett par veckor och då har väl växterna rotat ihop sig?

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Buntband i nylon kan ju funka annars.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #10
                    Hornsärv har inga riktiga rötter, de ankrar fast sig med bladen i grenar och annan växtlighet.

                    Själv brukar jag använda ringarna av bränd lera, som medföljer en del akvarieväxter i kruka som bottentyngd.

                    Jag tar en bunt hornsärv och drar de nedre delarna av stjälkarna genom ringen och ställer på bottnen helt enkelt. Gärna bakom en sten eller annat växtbuskage, så att jag slipper se ringen.

                    När hornsärven vuxit sig för lång och det gör den fort. Så lyfter jag bara upp ringen, knippsar av stjälkarna, drar på ringen och ställer tillbaks hela bunten.

                    Enkelt och smidigt att slippa rota runt i bottengruset hela tiden, för växter som ändå saknar rötter.

                    Det kräver visserligen att man sparat ett gäng sådana ringar från tidigare växtinköp. Men man kanske kan tigga till sig några från sin lokala zooaffär, när de rensar ut dåliga växter.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    • quarantino
                      • February 2007
                      • 350

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Oki, då fattar jag. Men som du skrev så är det inte fel med blyband om du kan få tag i det.
                      Eller kanske det skulle funka med lödtråd, den är ganska mjuk och rostar inte.
                      Såg för några år sen när jag köpte växter att det satt nåt som verkade vara blyklammer på rötterna...

                      Alltså, inom skyttet så var det snack om att blyhagel/kulor var skadligt för naturen, grundvattnet... hur kan man överhuvudtaget stoppa ner bly i ett akvarium, och sen dessutom spola ut vattnet i avloppet. Bly är ju skadligt att bara ta på med fingrarna om jag fattat det rätt?

                      Måste ha missat nåt väsentligt eller är det världen som är så efter?

                      Hursomhelst bra att frågan dök upp, hade glömt bort den!

                      Kommentar

                      • Limia1
                        • December 2006
                        • 325

                        #12
                        Blyklammer på växter man köper, bör avlägsnas innan man planterar dom i akvariet, eftersom de förgiftar akvarieinnevånarna.

                        Odlarna använder dem enbart för att hålla ihop växterna under transporten, så det är inget man placerar permanent i sitt akvarium.

                        MVH/Anita

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Bly är ogiftigt i vatten med ph över 7.

                          Det finns sticklingsklämmor att köpa för att plantera med, JBL planty heter de.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Ursprungligen postat av Queen_xiter
                            Lödtråd var ett väldigt bra tips. De har jag hemma oxå. Trodde att de kanske inte var så nyttigt bara. Lödtråden ar ju väldigt lätt att arbeta med.

                            Tror du ska se upp med lödtråd och bly.

                            Bly kommer ut i vatten med ett pH under 7, och det är det ju i de flesta akverier utom malawi- och tanganyika.

                            Lödtråden innehåller dessutom tenn och flussmedel, och de sakern lär inte heller vara bra...man har ju både tenn och bly i båtbottenfärger för att hålla undan vattenorganismer. Vad flussmedlet är vete tusan.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            Arbetssätt...