frökapslar från dammen - vad???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    frökapslar från dammen - vad???

    Med hornsärven jag hämtade in fanns flertalet frökapslar (tror jag iaf) men vad är det? I dammen blommade kabbeleka, iris och näckrosor förra året. Men jag undrar om de ens kommer från dammväxterna.
    Kroppen på frökapslarna är cirka 3-4 mm stor
    Är det någon som har en susning om vad de kan vara?
    Bifogade filer
    Killies is a lifetime passion
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Det är frukter av Hornsärven, ser precis sådana ut i min flora.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3


      Ja där ser man på - jag misstänkte ju inte den precis även om den även frökapslarna tidigare kommit in med hornsärven - aldrig sett att hornsärven blommat. Får hålla bättre koll på den i sommar.

      Här en bekräftande beskrivning från virtuella floran
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur


        Ja där ser man på - jag misstänkte ju inte den precis även om den även frökapslarna tidigare kommit in med hornsärven - aldrig sett att hornsärven blommat. Får hålla bättre koll på den i sommar.

        Här en bekräftande beskrivning från virtuella floran
        Jo, jag misstänkte genast hornsärven, pågrund av den egendomliga formen hos dina frökaplsar/nötter. De är ju uppbyggda lite på samma sätt som själva plantan.

        Enligt Den Nya Nordiska FLORAN, av Bo Mossberg och Lennart Stenberg (mycket omfattande bok, rekommenderas). Så är det ganska ovanligt att Hornsärven blommar. Blomman är lite, enkönad och sitter i bladvecken, växten är sambyggare.

        Just för att det är lite ovanligt, så kanske du kan rapportera hur det går med nötterna . Vore roligt att veta om de gror hos dej.

        Ska ge mej ut och se om jag hittar några egna. Vattenväxtfloran i de närliggande sjöarna här, var ovanligt frodig förra sommaren. Förmodligen på grund av den varma sommaren.

        MVH/Anita

        Kommentar

        Arbetssätt...