Första vattenbytet i lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Första vattenbytet i lowtech

    Hej alla,
    bytte vatten i mitt 90L low-tech idag för första gången. Det var egentligen inte meningen att byta vatten utan karet har blivit helt övertaget av sniglar sen jag flyttade ut mina Bridgesi sniglar därifrån. "Utsugningen" av sniglar ledde till att det kom upp en massa mulm så rensade jag botten lite och hade när processen var klar hällt ut ~10-20L vatten på golvet utan att märka det. Så jag rensade lite alger som bodde i ett hörn och det hela resulterade i ett vattenbyte på 80% ungefär. Karet har gått sen juni förra året utan vattenbyte och det har funkat fint tills jag plockade bort bridgesi sniglarna. Jag är helt klart imponerad av jordbotten och detta mitt första riktiga test visar verkligen att det funkar.

    Skulle jag starta ett liknande kar idag skulle jag köra utan cirkulation från början. Cirkulationen har bara ställt till det med ansamlingar av skit på vissa ställen osv. TIden jag kört utan har varit mycket bättre med klarare vatten osv. Sen skulle jag inte varit lika försiktig med matning utan matat som en dåre från början. Just nu kör jag med tre ggr så mycket som fiskarna i vanliga kar får. Varannan dag nånn flake, roterar på alla sorter jag har i skåpet, och varannan mysis eller artemia.

    Hoppas det hjälper nånn av er med lowtechfunderingar!
    mvh Mattias

    edit: Doserade PMDD i vattnet men det är första gågnen sen starten.
    Senast redigerad av morphriz; 23 March 2007, 20:44.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Men varför doserade du nu? Hade du bristsymptom? Eller för att du tror du sabbat systemet med för stort vattenbyte?
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      För att jag sabbat med vb..
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      Arbetssätt...