Low-tech i 1 kar men delar vatten med 3, dos pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    Low-tech i 1 kar men delar vatten med 3, dos pmdd?

    Har plöjt igenom massor med god läsning här på zoopet och bestämde mig till slut för att starta ett low-tech akvarium i min odlingsställning med tillsats av pmdd.

    Har ett ställ med 3 st akvarium a 100L som är sammankopplade till ett stort (gigantiskt) externt filter mha ytavrinning. Karen är startade och hade i början bekymmer med cyano som dock i stort sett är borta nu. Två av karen har vanlig sand botten (råda sand, fin), ett av karen har lätt urlakad kaktusjord i bakre delen av karet med grus ovanpå enl zoopetsinstruktioner i forumet (sedan 1 vecka).

    Jag trodde detta kunde vara smart men det var kanske inte så klokt att blanda upplägget i odlingsstället.

    Nu när jag skall dosera pmdd så har jag förstått det som så att jag skall ta fulldos (10ml per 100L) av vardera pmdd-ingrediens vid varje vattenbyte. Nu skall jag ju då dosera för alla 3 kar men det är bara ett som har jordbotten. Det med jordbotten har rikligt med växter medan övriga två än så länge inte har så mycket växter (men de kommer inom 1 vecka).

    Bör jag fixa till så att jag får jordbotten i de övriga karen eller kan jag fortsätta med min tanke och ha pmdd spritt i alla tre karen men bara ett med jordbotten? Skall jag ta standarddosen oavsett mitt upplägg?

    Tacksam om någon kan klarlägga min förvirring...

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Skulle du inte kunna ha i alla växterna i karet med jordbotten så länge och samtidigt släcka ner dom 2 andra?
    Så kan du spara ihop en massa växter, så att du till en början kan tända upp 1 kar först och sedan det tredje senare också?

    Om du inte vill göra så, så skulle jag dosera 10ml/100l (av vardera flaska) för karet med jordbotten + 5ml/100l för de 2 andra karen.
    Alla växtakvarister göder olika, alla växtkar kräver olika mycket gödning, så du får pröva dig fram.
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Tusen tack för råden, känns lite mindre förvirrat och lite mer säkert att pröva sig fram...;-)

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Min stora fråga blir då att som jag inte kunde svara riktigt på till Sabina privat, var att Pumpen går till alla tre karen och om man göder ett kar får det klart mer gödning till att börja med men kommer även att föra med sig gödning till de övriga karen då dessa nyttjar samma filter... för ser man det så kan man göda försiktigt i alla karen typ 5ml/100 eller så göder man som vanligt då man har 300liter men man göder 10ml/100 i alla karen.. och får 30ml för 300liter vatten. rätta mig om jag tänker fel..
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Jag gjorde faktiskt som så att jag köpte med mig lite snabbväxande vallisneria och lite cryptocoryne som jag planterat ikväll. Jag har bestämt mig för att låta ett akvarium vara släckt (utan växter) och gott om växter i övriga två. Sedan doserar jag nästan fullt och ser vad som händer...

          ...får det godkänt?
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av Sabina
            Jag gjorde faktiskt som så att jag köpte med mig lite snabbväxande vallisneria och lite cryptocoryne som jag planterat ikväll. Jag har bestämt mig för att låta ett akvarium vara släckt (utan växter) och gott om växter i övriga två. Sedan doserar jag nästan fullt och ser vad som händer...

            ...får det godkänt?
            Får det säkert Sabina =O)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              ...tack! ;-)
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #8
                Ja, det borde gå superbra =)

                Iom att ett kar är släckt, så funkar det ju ungefär som ett tomt filter =) dvs tar ingen näring.
                Hade du i 20ml (av varje flaska)?
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Eftersom de är hopkopplade med ett filter, så bör du ju räkna dem som ett akvarium stort akvarium (så skulle jag gjort i vart fall).
                  Trots att det är tre olika akvarium. Detta för att samma vatten går genom alla akvariumen. Så om man vill vara strikt, så är det Low-tech i alla eller inte.
                  Men kör och se hur det fungerer. Var lite tålmodig bara, och ändra inte för mycket och för fort. Låt akvariumen stabiliseras under några veckor innan du utvärderar om det är bra det du gör. Om bra, fortsätt så. Annars gör någon lämplig förändren (som du kan kanske få någora tips om härifrån).
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Det blev så här...

                    Tänt i alla kar, rikligt med växter (inhandlade ytterligare växter...), doserade full dos dvs 10 ml/100L vatten och räknade även in volymen till filtret på ett ungefär. Jag har följt utvecklingen noga och jag kan se att en del av stängelväxterna vuxit en hel del sedan planteringen. Drog upp ngn vallisneria för att kolla rotsystemet i karet med jord och de hade redan bildat långa rötter långt ner i jorden. Än så länge ser det bara bra ut.

                    Har fyllt på med fiskar från odlingskaren och fler kommer. Jag väljer att ta det lite pö om pö...

                    Tack för hjälpen!
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      Det känns som att det inte borde vara något större problem med att koppla ihop alla karen, det gäller ju ändå ungefär lika stor dos gödning i alla karen =)
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...