Vilken alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • prydnadsfisken
    • March 2007
    • 29

    Vilken alg?

    Hej!

    Vad är det för alg som växer på min anubias?



    Tofsen på bilden är 3-4 cm i diameter.
    Nya tofsar har den färgen som på bilden, äldre tovor och sådana som
    växer på gruskorn på botten är mörkare gröna-grönbruna.
    Mina platyer tycker om att äta på algen, mer än vad min siamesiska
    algätare (ja, det är den äkta arten) gör.

    De invaderade akvariet när jag dumt nog bytte ett violett lysrör
    (minns ej märket) mot ett vanligt kallvitt och blev värre i samband med
    att mitt innerfilter började krångla.

    Brukar ge järn vid vattenbytena, men såg nu att vissa alger gynnas
    av det, så det kanske jag ska sluta med. Har beställt PMDD.

    Tack för eventuella svar!

    Erik
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser ut som trådalger, kolla denna länk: http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm
    samt sök på trådalger på forumet så får du en del svar att gå igenom.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • prydnadsfisken
      • March 2007
      • 29

      #3
      Tack! Har kollat på bilderna och även på andra sajter, men de stämmer
      sällan till 100 % så man känner sig alltid lite osäker.

      Enligt algbekämpningsschemat

      så är det den enda algtypen som går att rulla upp på en pinne och
      det stämmer på mina alger så jag tror på din bestämning.

      Ska söka/läsa på trådalger på forumet. Tack ännu en gång.

      Erik

      Kommentar

      • prydnadsfisken
        • March 2007
        • 29

        #4
        Jaha, då har jag läst på om trådalger och minst två personer här
        skrev att de gynnades av järn. Typiskt att jag, förutom att
        använda lerkulor (som tydligen också innehåller mycket järn) har
        satt in kelatbundet järn vid vattenbytena i tron att jag gynnade växterna
        och missgynnade algerna! Verkar som om jag försökt släcka en
        brasa genom att hälla bensin på den...

        Inget mer järn förrän trådalgsproblemet är väck. Ska skaffa några
        snabbväxande plantor för att fånga upp järnet.

        Algbekämpningsschemat,

        verkar lite vilseledande, då det enbart nämner röd- och blågrönalger
        som gynnade av Fe-överdosering.

        Nå, man får ha förståelse för att detta inte är en exakt vetenskap.

        Erik

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Du får ta dig ett järn medans du håller på istället !
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Grattis, Prydnadsfisken, du har Cladophora!

            Jag kan inte svära på att det är exakt samma art, men den verkar himskans lik en av mina bekantskaper:


            Det tråkiga med Cladophora är att ingenting äter det. Du kan glömma algätare direkt - snäckor och mört (ja, jag har provat ) knaprar på det, men gör ingen direkt verkan. Ancistrus, otocinclus, och siamesisk algätare tittar knappt åt det.

            Cladophora är järn-krävande (så göd INTE med järngödning just nu!); men verkar inte tycka om höga näringsnivåer - de vill ha rent & fint vatten, hårt och gärna lite salt, med bara en gnutta järn i. Jag antar du har ett välskött, inte överbefolkat, Malawi eller Tanganyika-kar? Det är precis den typen av miljö Cladophora vill ha.

            Bekämpning... Kan inte riktigt hjälpa dig där. Göder du med nitrat kan du få andra alger att ta över, men personligen nöjer jag mig med att helt enkelt rensa ut algen då och då, när den blir jobbig. Som tur är växer den inte särskilt fort.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Bra beskrivning av Azur. Jag är väldigt nyfiken på varför den här alger verkligen luktar järn när man gnider den mellan fingrarna. Den måste ju ha någon fysikalisk manick som gör den till en riktig järnsugare och den manicken skulle jag vilja få en detaljerad beskrivning av (bara för att jag är nyfiken) 8)

              Kan det vara att den är fenomenal siderophore-utsöndrare? *shrug*
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • prydnadsfisken
                • March 2007
                • 29

                #8
                En bild till

                Ursprungligen postat av Azur
                Grattis, Prydnadsfisken, du har Cladophora!

                Jag kan inte svära på att det är exakt samma art, men den verkar himskans lik en av mina bekantskaper:
                Är det där din sida? När jag sökte trådalgstrådar (lustigt ord! ) igår så
                ramlade jag på en beskrivning av amanoräksuppfödning, blev mäkta imponerad.

                Algen på dina bilder är mycket mer förgrenad än min alg. Här är en närbild:


                Mina platyer rycker och sliter energiskt i algerna. Om de inte äter så
                förstår jag inte vad de pysslar med. Å andra sidan, jag har mycket platy -
                och mycket alger. Så det verkar inte som om de har önskvärd effekt.

                Om jag antar att det är Cladophora och låter bli järn, måste jag
                låta bli nutriSi också? Fick hem "fattigmansgödning" idag. Det är egentligen
                bara algerna som trivs. Jag har mycket Anubias men de växer långsamt
                t.o.m. för Anubias. Javaormbunkarna är en skugga av sina forna jag,
                blekgröna och små (kaliumnitrat kommer att hjälpa hoppas jag).

                Sedan har jag en knappt överlevande Cryptocoryne och en massakrerad
                svärdsplanta (jag misstänker min segelfenspleco).

                Ursprungligen postat av Azur
                Cladophora är järn-krävande (så göd INTE med järngödning just nu!); men verkar inte tycka om höga näringsnivåer - de vill ha rent & fint vatten, hårt och gärna lite salt, med bara en gnutta järn i. Jag antar du har ett välskött, inte överbefolkat, Malawi eller Tanganyika-kar? Det är precis den typen av miljö Cladophora vill ha.
                Hehe. Naturen och mina platyer har sett till att det är överbefolkat. (Någon
                som vet ett bra P-medel för pilska platyer? ) Jag har väl bytt 1/5 av
                vattnet i samband med att innerfiltret blivit igensatt, d.v.s. varannan till
                var tredje vecka. 164l-kar, 2x30W (aquaglo + ett alltför gammalt vanligt
                kallvitt lysrör). Dessutom har innerfiltret krånglat, har fixat det nu men
                funderar på att skaffa ytterfilter. Så nej, rent och välskött stämmer
                tyvärr inte så bra på mitt kar. Så jag har nog en annan algart än den du
                tänker på.

                Jag provade att lukta på den, ja, jag till och med smakade på den och den
                smakar och luktar inte järn vad jag märker.

                Jag tror att jag börjar lite försiktigt med KNO3 och ser hur det förändrar
                saken.

                Tack för all hjälp!

                Erik

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Grattis, Prydnadsfisken, du har Cladophora!

                  Jag kan inte svära på att det är exakt samma art, men den verkar himskans lik en av mina bekantskaper:


                  Tyckte faktiskt den där algen på bilderna var riktigt fin...kanske inte om den sitter på rutorna eller växterna, men på mina stenar hade den gärna fått sitta.

                  // Jens A.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  Arbetssätt...