Få fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #31
    Klart att ajg är tacksam för svaren jag får annars skulle jag inte fråga. Alltså jag tycker att det är lite rörigt därför frågar jag. Jag har kollat på båda sidorna under dagen men har inte riktigt fått ihop det, det var lättare när det blev uppstaplat i det tidigare inlägget, då förstod jag bättre.

    Däremot hittar jag ingenstans på PMDD.se om att det ska vara cintrosyra och destilerat vatten, vad jag ser står det bara vatten och då antar jag att de menar vanligt kranvatten. Men jag är kanske trött och ser inte allt. Hur mycket citronsyra ska det vara?

    Vi gör bra delvattenbyten varannan vecka för att vi har en väldigt bra pump. Skulle det kunna räcka med det även med PMDD eller måste vi börja göra varje vecka?

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #32
      Lustigt nog så står det inte i receptet hur mycket citronsyra det ska vara, jag brukar använda 2 kryddmått - höftar lite direkt ur påsen om sanningen ska fram..

      www.haack.se tror jag du hittar destvatten/citronreceptet. De tillsatserna tillför inte växterna något utan är för att blandningen ska stå sig bättre, det och att ha den i kylskåpet.

      Redigering: Sorry, fel länk. Denna ska det vara
      Senast redigerad av Piscator; 21 March 2007, 22:17.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #33
        Ursprungligen postat av cillan
        Klart att ajg är tacksam för svaren jag får annars skulle jag inte fråga. Alltså jag tycker att det är lite rörigt därför frågar jag. Jag har kollat på båda sidorna under dagen men har inte riktigt fått ihop det, det var lättare när det blev uppstaplat i det tidigare inlägget, då förstod jag bättre.

        Däremot hittar jag ingenstans på PMDD.se om att det ska vara cintrosyra och destilerat vatten, vad jag ser står det bara vatten och då antar jag att de menar vanligt kranvatten. Men jag är kanske trött och ser inte allt. Hur mycket citronsyra ska det vara?

        Vi gör bra delvattenbyten varannan vecka för att vi har en väldigt bra pump. Skulle det kunna räcka med det även med PMDD eller måste vi börja göra varje vecka?

        det där med destilerat vatten etc håller på att kollas upp väldigt noggrant.
        jag kör personligen utan.

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #34
          Det viktigaste inlägget i denna tråd är annars den av Olivin (i början av tråden). Se först och främst till att växterna får ordentligt med ljus!
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Pokerface86
            • March 2007
            • 86

            #35
            Reflektorer & CO2

            Alla tipsar om reflektorer.. vad är det för något?? Kan man köpa det till sina befintliga lysrör, eller är det nåt man bygger själv? Hur ska jag gå tillväga om jag vill använda CO2? Vissa säger ju att det är farligt för fiskarna, är det så?
            Phu...akvarium är verkligen inte en lätt sak

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #36
              Ursprungligen postat av Pokerface86
              Alla tipsar om reflektorer.. vad är det för något?? Kan man köpa det till sina befintliga lysrör, eller är det nåt man bygger själv? Hur ska jag gå tillväga om jag vill använda CO2? Vissa säger ju att det är farligt för fiskarna, är det så?
              Phu...akvarium är verkligen inte en lätt sak

              Det finns reflektorer att köpa som man klämmer fast i lysrampen, jag tror någon länkade tidigare i denna tråd (www.pwss.se) tex. Det är en blank plåt som gör att det mesta ljuset riktas ned i vattnet och inte försvinner någon annanstans. Vad jag förstått har vissa "märkes"-ljusrampar speciella reflektorer som passar just till dom, och sen finns det vanliga som passar de flesta ramper. Annars, pröva först med att tejpa aluminiumfolium bakom lysrören, redan det kommer att ge märkbar skillnad.

              CO2, eller rättare sagt de pH-svängningar som kan uppstå ifall man tillsätter det på fel sätt, kan vara skadligt för firrarna. I princip handlar det om att se till att man inte sätter i CO2 under natten utan bara då lyset är tänt. Söker du här på forumet så hittar du flera bra beskrivningar om hur man ska göra för att det ska fungera.

              Sen när du sett om det funkar kan man ju alltid skaffa bättre utrustning. Man kommer ganska långt med diverse gör-det-själv lösningar som folie, mäsk-CO2, PMDD som man får blanda själv, osv. Sen om man tycker det funkar bra men man ändå vill skaffa bättre prylar kan man ju alltid skaffa dessa sen.

              Själv har jag börjat fundera på om det skulle vara värt att riva ut min folie som börjat se lite risig ut nu efter ca ett halvår och köpa just reflektorer ... eller så slutar det med att jag byter till en helt ny och bättre ramp...jaja får se...
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                CO2, eller rättare sagt de pH-svängningar som kan uppstå ifall man tillsätter det på fel sätt, kan vara skadligt för firrarna.
                (Förlåt, det här blir en besserwisser-kommentar men jag tycker det är lite halvviktigt att förstå vad det är som är skadligt med CO2 - hoppas ingen tar illa upp)

                När du tillsätter CO2 (koldioxid) så sänks pH:t det är riktigt, men det är inte ett lågt pH i sig som dödar firrarna utan koldioxiden som sabbar blodets syreupptagningsförmåga.

                pH:t är alltså bara en indikator på att det förmodligen är mycket CO2 i vattnet, men det kan lika gärna vara lågt pH pga av någon annan anledning.

                Varför är det viktigt att göra den här distinktionen?

                Jo, man kan ha ganska höga CO2-halter om man samtidigt har höga syrehalter som, tada!, växterna ser till att skapa när dom får en helhetsnäring (PMDD) och CO2.

                Det största problemet är när nybörjare börjar med mäsk i sina hyffat växtglesa akvarier med halvdålig cirkulation och låter mäsken puttra vidare på natten - då både växter, fiskar och mäsken ökar CO2-halten och ingenting ökar syrehalten.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • UffeS
                  • January 2007
                  • 59

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  UffeS, är EasyCarbo en helt ny produkt som konkurrerar med Seachem Excel?
                  svårt att säga då jag inte känner till Seachem Excel, med EasyCarbo är nog en relativt ny produkt
                  Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Jag letade lite på aquaticplantcentral och plantedtank där någon antydde att det var samma sak och förmodlgien bestod av samma aktiva komponent, glutaraldehyd
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #40
                      Jag har köpt produkten och testar den sedan tre dagar tillbaka. Tillverkaren utlovar inte själv några synliga resultat förrän efter 1 till 2 veckor.

                      En flaska (tror det är en halvliter, har den inte här) kostade mig 190 kr. Doseringen är 2 ml/100 liter/dag.
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • Olivin
                        • July 2006
                        • 573

                        #41
                        När du tillsätter CO2 (koldioxid) så sänks pH:t det är riktigt, men det är inte ett lågt pH i sig som dödar firrarna utan koldioxiden som sabbar blodets syreupptagningsförmåga.
                        Aha, det hade jag inte fattat förut! Så då kan man öka CO2 vartefter man får mer växter eftersom de producerar mer syre som kompenserar CO2-halten osv?
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Så då kan man öka CO2 vartefter man får mer växter eftersom de producerar mer syre som kompenserar CO2-halten osv?
                          Ja och inte bara det - det syre som produceras är ju en direktomvandling av CO2 till O2 så man kan få svårt att få ner tillräckligt med CO2 om man har bra med ljus t ex.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...