Få fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Få fart på växterna!

    Fick tips här tidigare om att jag måste få fart på växterna för att få bort alla grönalger. Överallt står det om CO2..måste man ha det, eller kan inte växterna växa utan tuber o grejer? Har nu börjat använda pmdd, räcker det?
    Tack på förhand!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Allt är beroende på vad man vill uppnå.
    Att köra PMDD utan CO2 funkar fint så länge man inte har aldeles för mycket ljus (vilket man inte har med en "normal" lysramp) och inte förväntar sig att stängelväxterna ska växa 2 decimeter i veckan.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Och vill man kan man tillsätta CO2 med mäsk-metoden istället för med dyra tuber.

      För att få bättre ljus, vilket behövs för att tillgodogöra sig effekten av CO2 och PMDD-näringen, kan det kanske räcka att "trimma" den gamla lysrörsrampen med hjälp av reflektorer och ev. genom att byta ut själva lysrören till effektivare med ett högre s.k. PUR-värde (eller hette det PAR... ). Sök på mäsk, CO2, och PUR (PAR?) och lysrör här på zoopet så kommer du hitta massa bra tips!
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Jag har nyss stoppat ned gödning "7 kulor" och hoppas på effekt. Tillför dessutom extra järn med gamla hederliga ferrogan dagligen. Få se om det hjälper. Har aldrig haft speciell framgång med växterna tidigare men hoppas att det skall bli ändring på det den här gången.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Ursprungligen postat av andersfiskar
          Jag har nyss stoppat ned gödning "7 kulor" och hoppas på effekt. Tillför dessutom extra järn med gamla hederliga ferrogan dagligen. Få se om det hjälper. Har aldrig haft speciell framgång med växterna tidigare men hoppas att det skall bli ändring på det den här gången.
          Tyvärr innehåller 7 kulor och ferrogan mest Järn... men om du har fisk tillräckligt får du ju lite kväve från dem..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Jag undrade just över det.
            Vad 7 kulor egentligen gjorde. På förpackningen stod ngn förteckning med andra ämnen typ mineraler också men jag vet ju inte om ngt saknas som man behöver för att växterna skall må gött.
            Ferrogan är enbart järn, det vet jag men jag trodde att jag skulle kunna komplettera upp med 7 kulor för att få mer "näringsämnen" Butiken är inte riktigt klar med vad man brukar behöva tycker jag.
            Om jag kör med 7 kulor, vad brukar man behöva mer? Är det främst Kväve? Och finns ngt medel enbart för det?
            Jag hade inte tänkt gå så långt att avancera med mäskdunkar o.dyl. Skall jag rycka upp kulorna och beställa PMDD? Eller är PMDD endbart kväve (näring) som kan kompletteras med Järn-mineralkulorna?
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              PMDD är är just allt
              Micro vilket är Fe, Mn, Cu, Zn, B o Mo
              Macro är kväve kalium calsium Mg osv..

              PMDD är ett komplett näring/gödnings medel, det kräver inte att man har CO2 men har man MYCKET ljus rekomenderas det starkt att man har CO2 med men vid normala förhållande kan man göda med PMDD i alla kar med växter... vissa ämnen används även i saltvatten..

              Svärdsplantor brukar vilja ha lite extra järn och kan ibland behöva en kula bland rötterna..
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Ok, Så med 7 kulor och Macro borde jag få till det hyfsat då då 7 kulor innehåller Cu, Mn, Mo, Z, B och Co
                Som jag förstått det på 7 kulor så avger de endast så mycket som behövs och att de inte går att överdosera.
                Lerkulorna skulle kunna binda överflödiga ämnen. (Låter konstigt, jag vet)
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  kulorna ger dig bara micro där växter har sina rötter det kommer alltså inte tillföra ngn större mängd micro till de övriga växterna som tar upp detta via blade men där har du ju ferrogan
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • 2bias
                    • January 2007
                    • 95

                    #10
                    Att använda kolsyrat kranvatten är de på gott eller ont?
                    någon som har ett mått på hur mycket man bör hälla i per 100l?
                    hur mycket CO2 rymms i en liter vätska vid temp 26?
                    aja får väll kolla i min Zumdahl om ingen kan svara

                    Kommentar

                    • bena
                      • April 2006
                      • 1245

                      #11
                      har för mig att jag läst att folk brukar köra en flaska (33cl) per 100L vatten. men det gäller då köpevatten.

                      Kommentar

                      • UffeS
                        • January 2007
                        • 59

                        #12
                        tillsätt Easy Life - EasyCarbo lösning i vattnet, den sätter fräs på växterna!

                        Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          UffeS, är EasyCarbo en helt ny produkt som konkurrerar med Seachem Excel?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Ursprungligen postat av 2bias
                            Att använda kolsyrat kranvatten är de på gott eller ont?
                            någon som har ett mått på hur mycket man bör hälla i per 100l?
                            hur mycket CO2 rymms i en liter vätska vid temp 26?
                            aja får väll kolla i min Zumdahl om ingen kan svara
                            Om du kan ha en överriningsbox till avlopp och jämt flöde in från kranen så kan det fungera riktigt bra Skämt o sido så blir det mest placebo effekt för akvaristens skull, däremot så kan flytande kolersättning vara nåt typ Exel.
                            När man doserar små mängder kolsyrat vatten så blir det svajjiga värden och algerna hinner nog utnytja det mer än växterna innan det vädras ut.
                            Och för den driftskostnaden som blir kan man nog lika väl köpa/bygga riktiga prylar som fungerar.

                            Kommentar

                            • Pokerface86
                              • March 2007
                              • 86

                              #15
                              Loka i vattnet??

                              Så kan man alltså hälla i en Loka i vattnet för att få extra fart på växterna, eftersom dom får koldioxid då? Är det nån smak/läsk som är farligt för fiskarna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...