Najas i GBG?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CeCe
    • November 2006
    • 51

    Najas i GBG?

    Är det någon som vet vart man kan få tag på najas sp. i Göteborg? Har aldrig sett denna växt i butiker...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns ett antal hundra arter av Najas, bland annat i närmsta sjö, men den enda Najas jag sett säljas till akvarister var Najas graminea, såld som "Najas marina".
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Najas är nog lite svåra att dressera och trycka ner i en prydlig lite kruka för transport och försäljning.

      Är nog därför man inte ser dem i butikerna. De är synd, då där finns många treviga akvarieväxter bland dem.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av CeCe
        Är det någon som vet vart man kan få tag på najas sp. i Göteborg? Har aldrig sett denna växt i butiker...
        du har PM.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          De hade Najas på Akvarietjänst på S:t Knuts Torg igår. Vet inte vilken art, men det såg inte ut som Najas marina så kanske var det graminea som Azur skrev.

          (Detta är en gammal tråd, men varför starta nya hela tiden om samma saker?)

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Det finns ett antal hundra arter av Najas, bland annat i närmsta sjö, men den enda Najas jag sett säljas till akvarister var Najas graminea, såld som "Najas marina".
            Det finns ett trettiotal arter av Najas i världen:

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              @Krax: Det beror väldigt mycket på vad man menar med "art". Cf Najas marina i Tanganyikasjön & Najas marina i östersjön.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Ja sånt får systematiker och taxonomer diskutera. Säger de att det finns ett trettiotal arter i släktet Najas så accepterar jag det tills vidare.

                (Förresten är det inte alls omöjligt att Najas marina sprids med fåglar mellan Östersjön och Tanganyika.)

                Kommentar

                Arbetssätt...