Försent med växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    • September 2006
    • 138

    Försent med växter?

    Mitt 240 l innehåller en hel del kiselalger, och alldeles nyss såg jag att den j***a cyanon är på väg tillbaka . Karet har vart igång sen i höstas. Är det försent med växter ( hornsärv, snabbväxande ) för att motverka algerna/bakterierna? Gruset är engelsk sjösten 3-5 mm, två lysrör, pH runt 8.2 - 8.5 ( tanganyika).
    MVH

    240 tanganyika
    133 tanganyika
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    fast jag vet inte hur mycket nytta plantorna kommer att köra då ph är för högt för dem att trivas.
    risken är att de inte tar upp näring och på så rätt kommer att förgifta vattnet mer.

    skulle nog satsa på vattenbyte och mörkläggning.

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      • September 2006
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av bena
      fast jag vet inte hur mycket nytta plantorna kommer att köra då ph är för högt för dem att trivas.
      risken är att de inte tar upp näring och på så rätt kommer att förgifta vattnet mer.

      skulle nog satsa på vattenbyte och mörkläggning.
      Det står ju att hornsärv ska klara upp till pH 9 ju.
      MVH

      240 tanganyika
      133 tanganyika

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        de gör de.
        finns en del plantor som gör det, men det handlar inte bara om vad de tål.
        det kan vara värt ett försök. nu är jag inte bra på fiskar direkt, men afrikanska ciklider och växter brukar väl sluta med att växterna försvinner?
        det skulle innebära att du får införskaffa rätt mycket plantor.

        billigare att mörklägga och byta vatten.

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          finns ett knep som är rätt intressant.
          ha en separat behållare med snabbväxande plantor och MYCKET ljus dygnet runt.
          led vattnet från din vanliga behållare dit så att det renas, och led samtidigt tillbaka vattnet från den till din vanliga tank.

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Eller låt växter som fredskalla och liknande stå med rötterna i en vattenbunke och mycket ljus. Kanske ovan akvariumet. Låt vattnet från akvariumet gå genom bunken. Biologisk rening OCH dekoration
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            Arbetssätt...