Väldigt jobbig alg på roten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pg_luttan
    • January 2007
    • 33

    Väldigt jobbig alg på roten

    Hej!

    Vi köpte en jättefin rot för ett par månader sen (redmoore eller hur det nu stavas :P) den fick ligga i badkaret ett par dagar och skrubbades ordentligt ren. Efter ca 5-6 dagar så började det bli en massa "vita", nästan genomskinliga och ett algliknande skikt på nästan hela roten. Främst i springorna men även där det är helt slätt. Tog upp den och skrubbade ordentligt rent och hade en massa kokande vatten på den.
    La i den igen och efter några dagar var det likadant igen.
    Upprepade proceduren 4 gånger, hade även på salt 2 gånger, sen tröttnade jag och nu ligger den i förrådet. Var inne på fyra tassar där vi köpte den och frågade vad det kunde vara men de hade ingen aning.
    Och att lämna tillbaka den gick inte alls enligt dom.

    Så..vet någon vad det kan vara och hur jag kan få bort det?! En i butiken sa att vi skulle prova kaustiksoda men det känns inte så tryggt om man missar att få bort allt för då har vi ju inga firrar kvar sen.

    Synd med en så fin rot som dessutom kostade många hundralappar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det blir ofta så när du lägger i nya rötter i karet, sug upp det värsta vid vattenbyte och det kommer att försvinna efter ett litet tag.
    En del säger att Black Molly och även räkor käkar av detta ludd.
    Här kan du läsa lite: http://zoopet.com/forum/search.php?searchid=1094477
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pg_luttan
      • January 2007
      • 33

      #3
      Tack för svaret, så det är inte några "farliga" alger? Jag var mest rädd för att det skulle sprida sig i hela karet och det är ju inte så roligt.

      Länken du hade med fungerar inte.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        testar igen: http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1095121
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...