Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Javaormbunke

    Har nyss köpt ett litet akvarium som jag fick två växter till, varav jag gissar att den ena är javaormbunke. Den har fått svarta fläckar på bladen, som jag har läst att den kan få om den får för starkt ljus. Men jag vill inte göra något åt det, eftersom jag då är rädd att de andra växterna får för lite ljus. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Men hur som helst, de här fläckarna, kommer det bli så att växten dör till slut? Kan de försvinna om jag skaffar flytväxter som dämpar ljuset? Fast det blir så dumt. Jag var så stressad när jag stod i djuraffären och valde växter, för det verkade som att han som jobbade där tyckte att jag frågade för mycket. Resultatet blev att jag inte frågade något, så nu vet jag inte vad alla de andra växterna jag köpte behöver. Bläk. Akvarium är krångligt.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    när bladet är i det skicka att det lossnar av sig själv så plocka bort det.
    men annars så behöver du inte oroa dig (bara för det estetiska då)

    Kommentar

    • yllekanin
      • December 2006
      • 177

      #3
      Det bör ju även nämnas att javaormbunken reproducerar sig med små runda svarta pluppar på undersidan av bladen, kan det vara det? Eller är det mer ruttet?
      Mvh Michael

      Kommentar

      • Becka
        • August 2006
        • 61

        #4
        De små runda svarta plupparna på undersidan är sporer. Deras föröknings system ute i det vilda. Du har väll sätt en Ormbunke ute i skogen som har fullt med bruna prickar på undersidan utav löven? Det är precis samma sak. ^^
        Så det är inget att oroa sig för.
        Becka

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Men de är på ovansidan.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Odysse
            • October 2005
            • 9

            #6
            jag har ochså problem med javaormbunken , kör co2 och pmdd 0,35 w /L (oftast) , många blad blir mörka med hål och lossnar lätt , de kommer en hel del nya blad som tur är och den bli inte mindre , men den ser inte ut att må bra ?

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #7
              Har javaormbunke i mitt Malawikar, 50% vattenbyte varannan vecka, 1dl bikarbonat/100 liter samt 1/2msk salt /100 liter.
              Ingen växtnäring och två äldre lysrör utan reflektorer.

              Ormbunkarna växer så det knakar och en gång i månaden måste jag ansa och slänga för att det inte skall växa igen totalt. Har tidigare haft ormbunke i mina sydamerika kar med rötter och torv men där har de krympt ihop och ofta blivit bruna och tillslut ruttnat.

              Slutsats, gillar alkaliskt vatten? Eller omvandlar den bikarbonaten till näring?
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              Arbetssätt...