Algbekämpning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Algbekämpning.

    hejhej!

    Har 2 tanganyika kar på 63 liter, med snäcklekare i. I det ena har jag 2 Äpplesnäckor också, men det känns inte som att dem får väck så mycket alger.
    Så jag hittade detta,

    Tetra Algetten. 12 tabl.

    Kan det vara något att ha i karen så algerna minskar? Har främst alger på framrutan och på snäckskalen.
    www.frfoto.tk
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Försök hitta problemet varför du får alger innan du bekämpar på kemisk väg. Vad är det för sorts alger du har?
    Vilka lysrör och hur länge är de tända?
    Algätare?
    Själv får jag med alger på framrutan men det är bara att ta väck dem och eftersom det bara håller sig där känner jag att det inte är någon fara. Alger är naturligt, men kanske inte så snyggt alltid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      Vad det är för alger vet jag inte, men ja har ju som sagt på framrutan och på mina snäckskal. Algerna på snäckorna är väldigt bruna, ser ut som bruna fläckar på skalen.
      Lysrören har jag ingen aning om, det är nog inget advancerat faktist. Köpte karen på hornbach, typ startpaket så man fick med lite tillbehör osv. (vita/ljusa lysrör iaf).
      Timern är på från 12 på dan till 11 på kvällen. Jag jobbar olika tider varje dag så ibland är det tänt i mitt rum från 8 till 9 på morgonen å ibland från 5 till 6 på morgonen. Sen är jag vaken olika länge varje dag också så det är väl lite huller om buller med ljus tiden hehe. Kanske borde minska tiden för lysrören i karen?
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Är karet nystartat brukar dom bruna kiselalgerna komma som ett brev på posten, men dom brukar försvinna efter några veckor.

        Det är nog inte helt fel med belysningen på mellan 12,00-23,00 det blir 11 timmar och det är nog ungefär vad som brukar rekomenderas, du kan ev minska till 9-10 timmar men det blir nog ingen större skillnad.
        Senast redigerad av albjohn; 14 March 2007, 22:28.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          okaj. Kör nog vidare på detta ett tag då så får jag väl återkomma om det blir värre!tack för hjälpen iaf.
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          Arbetssätt...