Ljuset på 4,5 dygn i sträck....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Ljuset på 4,5 dygn i sträck....

    Hoppsan... glömde ändra tillbaka timern när jag åkte bort i fredags. Ljuset har varit på från fredag morgon till alldeles nyss...

    Det ser inte katastrofalt ut - visserligen lite typ penselalger på kanterna av javaormbunksbladen och lite trådalger men inget som jag blev chockad över när jag kom hem. Undrade lite över penselalgerna, för de har jag inte haft förut men jag fattade inte vad det berodde på förrän nyss när jag undrade varför inte ljuset släcktes i karet....

    Tror ju inte fiskarna har lidit någon skada, däremot undrar jag lite om växterna... kan de ha tagit skada? Ska jag hålla släckt i morgon eller ska jag bara fortsätta som normalt?

    /Klantfia
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    fiskarna blir tydligen otroligt stressade av att inte ha det mörkt på natten, dom behöver sova precis som vi behöver, men 4 dygn kanske inte är så farligt.

    kanske är dags o köpa en timer

    angående växterna har jag ingen aning, kan inget om växter
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      fortsätt du som normalt
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        som sagt, har du otur så kan du få stresssjukdommar i karet...
        timer låter som en bra investering...
        växterna behöver ljus så att ha det avstängt é inge bra..
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Danei
          • September 2004
          • 555

          #5
          läser ni inte frågan ni svarar på?

          Ursprungligen postat av *Ulrica*
          Hoppsan... glömde ändra tillbaka timern när jag åkte bort i fredags.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Ursprungligen postat av Danei
            läser ni inte frågan ni svarar på?
            Tack!

            Jag ska kanske vara tydligare - ibland ändrar jag på den där lilla knappen på timern som ställer in om det ska lysa hela tiden eller om det ska gå på timern. Om jag vill ta mej en titt på mina supergulliga corydorasyngel klockan 9 på morgonen innan timern har satt på lyset till exempel. Denna gången så glömde jag tyvärr att ändra tillbaka timern, första gången på 6 månader....

            Men jag fortsätter som vanligt då.

            Fiskarna beter sig och ser ut som vanligt så jag får hoppas att de klarar sig, det vore oerhört tragiskt annars.... ... det blev en väldigt låååång dag för dem...

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Växter och fisk tar inte skada av 24 timmars belysning.
              Jag har använt 24 timmars belysning några gånger när jag haft nattaktiv fisk och velat se dem - genom att ha lyset på för jämnan och mata dem på dagen så blir de dagaktiva.

              Fisken stressas inte, de sover när de är trötta. Växterna stressas inte heller, däremot brukar det anses att de flesta växter växer fortare om de får nån timme mörker per dygn för att "ladda om". Alger, som inte behöver vila, har en tendens att sprida sig i akvarier som har ljust dygnet runt.

              Men nej, det är inte farligt att ha ljuset på 4.5 dagar i streck.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Fiddan
                • June 2006
                • 885

                #8
                Azur säger du det så tror jag på dig då du är tusen gånger visare än mig.
                Men jag tvivlar lite ändå när det gäller fiskarna.
                Men om man tittar på sig själv så är det ju inte egentligen några problem att sova mitt på dagen, och vi kanske inte skiljer oss så himla mycket ifrån djuren ändå.

                Men detta får ju än att tvivla "Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande! "
                Senast redigerad av Fiddan; 14 March 2007, 15:54.
                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  jag tror inte det minsta på att fiskarna inte sover. antigen får du komma med bevis azur eller så får du banka in det i skallen på mig.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Fiddan
                    • June 2006
                    • 885

                    #10
                    Hoppas inte han väljer att banka in det i mitt.
                    Senast redigerad av Fiddan; 14 March 2007, 15:58.
                    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                    Kommentar

                    • bena
                      • April 2006
                      • 1245

                      #11
                      man kan bygga ett biologiskt växtfilter som har belysning tänd 24H/dygn, men det är främst med snabbväxande sorter.

                      dock så tar inte växter skada av för mycket ljus så länge det finns näringsämnen som de kan tillgodose.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fiddan
                        Men detta får ju än att tvivla "Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande! "
                        Det är därför den texten finns där - det är MENINGEN att du skall tvivla. Man SKALL inte lita på vad folk säger i webfora. Man SKALL tänka själv.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av andreassofus
                          jag tror inte det minsta på att fiskarna inte sover. antigen får du komma med bevis azur eller så får du banka in det i skallen på mig.
                          Va? Jag sa att fiskarna sover när de blir trötta, dvs de ställer sig och sover även om lyset är på.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Va? Jag sa att fiskarna sover när de blir trötta, dvs de ställer sig och sover även om lyset är på.
                            fata lite fel då, möjligt att fiskarna när dom blir trötta, men det jag mena mest var att fiskarna blir väldigt strssade och mår inte alls bra om dom inte får sova när det är mörkt.
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • Fiddan
                              • June 2006
                              • 885

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Det är därför den texten finns där - det är MENINGEN att du skall tvivla. Man SKALL inte lita på vad folk säger i webfora. Man SKALL tänka själv.
                              Nä men då innan jag köpte mitt första kar så är jag säker på att jag har läst någonting som du kanske har sagt som jag har haft användning för och antagligen fungerat. Detta är ett forum där en novis skulle kunna lägga fiskarna i ett vatten tomt kar om någon erfaren hävdade att det var bra för fisken.

                              Jag är bara vetgirig jag vill veta varför du tror det, men du behöver inte svara.
                              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...