cyano, den ljuvliga cyanon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    cyano, den ljuvliga cyanon

    vist är den vacker.
    alldeles blå/grön breder den ut sej över växter och botten, den lämnar inte en cm i karet oberörd.
    snabbt lägger den sej som ett täcke över växter och grus..
    på noll tid tar den helt över.

    har nu konstaterat att en nystart av karet är det enda som är att göra, jag hade pytte pytte lite på en växt och lite på gruset, som inte spred sej alls, så tog jag häverten och slurpa upp det och tjooooooong så består mitt kar av cyano.
    har en teori: man rör inte cyano då sprider den sej.
    troligen fick jag med den från zoo då deras kar var grönblått i samma veva.
    men men sånt man får räkna med, dom har ju sån otrolig trafik in å ur karen.

    nu finns det källor som säger att det räcker med att dela håv mellan ett drabbat och ett odrabbat.
    vad har ni för teori?
    skulle ha tagit 40L från det karet till ett annat kar som ska startas upp men så som cyanon spridit ut sej så insåg jag att jag bara skulle få en cyanoodling även i kar nr 2.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du vet att det finns ett "kärnvapen" att sätta in mot cyanobakterier, va?

    Antibiotika. Det är en bakterie.

    Närmsta zooaffär med saltvattensgrejor har Anti-Red. Det är erytromycin (tror jag det var). Jag har använt det en gång på allvar, mot Spirulina, även känt som "rött slem", när det helt tog över mitt saltvatten. Funkar säkert i sötvatten också (om det inte finns särskild medicin för sötvatten).

    Antibiotika har förstås massor av oönskade sidoeffekter, men ibland kan ett sånt här "kärnvapen" vara bättre än att helt tvingas riva akvariet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Cyanon kommer när det uppstår obalans. Haft det några gånger när jag startat upp mina kar (iom mina flyttar) och har man bara tålamod några veckor så brukar det försvinna av sig själv trots att man har det överallt under en period. Väldans skeptisk till att slänga ned motmedel i karet då det lätt kommer tillbaka om man inte tar tag i anledningen till att det uppstod till att börja med.
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag hade mycket stor nytta av att gå igenom denna tråd, här finns all information och lite till.



        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          har en teori: man rör inte cyano då sprider den sej.
          Det är mycket möjligt. Fragmentationsspridning är ett mycket populärt sätt att sprida/föröka sig vad gäller alger, speciellt filamentbaserade alger såsom Oscialltoria som vi pratar om här.

          Det är ytterligare en anledning till varför man bör göra ett stort vattenbyte när man bökat omkring i akvariet och putsat rutor/rullat alger/fluffat växter osv.

          Men den som vill döda Cyano snabbt är det som Azur säger antibakteriella medel (FungiStop, Silverkolloid eller Erythromycin t ex) som gäller. Eller total mörkläggning som vill ha ett billigare alternativ. Cyanos är mycket känsliga för mörkläggning.

          Saker som brukar gå hand i hand med Cyanoodling: Låga ljusnivåer, Bös/mulm, låga syrenivåer, ammonium (omätbara nivåer) och låga nitratnivåer.

          När dom väl blommat upp så tar det väääldigt lång tid av extrem stabilitet för att dom ska gå bort av sig själv. Det tog säkert ett halvår i ett low-tech jag hade där jag aldrig var och pillade. Det stora problemet hos mig var förmodligen låga kvävenivåer och nästintill obefintlig ljus vilket gjorde att det i princip bara var Cyano som kunde överleva.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            ngn som vet om snäckor äter cyanon?
            posthornsnäckan ska tydligen gilla den...
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den enda varelse jag sett som äter cyano är malajsisk sandsnäcka:
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • polysperma
                • January 2007
                • 550

                #8
                oj maffig tråd...... den tar ett tag att beta sej igenom.
                Även den bästa akvarist kan fela

                Kommentar

                • PetitJolie
                  • September 2006
                  • 362

                  #9
                  Alltså, tycker ändå inte att det borde vara problem att dela utrustning mellan akvarien. Om akvarie 1 är näringsfattigt och fullt med cyano och Akvarie 2 är i topptrim utan en enda blåalg någonstans och ifall det råkar dyka ner lite Cyano från Akvarie 1 till Akvarie 2 så borde det ändå itne vara några problem. För i akvarie 2 kan inte cyanon etablera sig, eftersom akvariet inte uppfyller cyanons specifika krav... Alltså noll cyano i akvarie 2
                  Har jag fel eller rätt?
                  Annars skulle väl varenda kar vara fyllt av alger i alla möjliga färger och former, eftersom alger finns i vattnet från början...?
                  /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Annars skulle väl varenda kar vara fyllt av alger i alla möjliga färger och former, eftersom alger finns i vattnet från början...?
                    Ja det stämmer. Anledningen att man inte har ständig algodling är att vi lyckas skapa en miljö som inte alger gillar.
                    Det handlar oftast om ljuskonkurrens och en kemisk stabilitet tillsammans med lite högre syrenivåer som får alger att ligga och lurpassa på att börja blomma.

                    Dom börjar blomma främst när ljusnivåer, syrenivåer och ammoniumnivåer börjar svajja.

                    Har du ett perfekt stabilt akvarium 2 och sammanbinder det med ett svajjigt akvarium 1 så kommer akvarium 2 få mer alger och akvarium 1 färre alger.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • polysperma
                      • January 2007
                      • 550

                      #11
                      ja logiskt sett.
                      fast karen på zoo är ofta inte stabila och absolut inte nystartade kar.
                      kanske var så dom menade med att ta en håv från kar 1 till kar 2....

                      ska iaf bli spänande och se vad som händer i kar 2 nu, tog en växt.... tvätta av och satt i mao dröm läge för cyanon som troligen satt kvar....... men det är i rent expriment syfte.
                      Även den bästa akvarist kan fela

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jo karen i zooaffärer är oerhört stabila och beviset för det är dom extrema fisklaster dom har. Det är egentligen märkligt att inte zooaffärerna har ständiga algodlingar. Jag är impad när de enda alger man ser i zooaffärer är någon enstaka Cyanoodling i någon av alla deras överbefolkade burkar.

                        ska iaf bli spänande och se vad som händer i kar 2 nu, tog en växt.... tvätta av och satt i mao dröm läge för cyanon som troligen satt kvar....... men det är i rent expriment syfte.
                        Spännande =) Det är få som vågar experimentera med alger och riskera algodling och det är synd. När man förstår hur man triggar alger så förstår man ju också hur man ska undvika dom.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • polysperma
                          • January 2007
                          • 550

                          #13
                          klart man ska prova...... snygga kristallklara kar kan jag ha när jag har råd med leasing eller ngt.
                          just nu testas det med äppelsnäcka i algodlingen.
                          har oxå några få mini mini snäckor (ni vet dom alla vi bli av med).
                          för logiskt sett så borde det finnas ngn som äter cyano oxå.
                          så länge det inte skadar firrarna och räkorna så är det hel kul
                          Även den bästa akvarist kan fela

                          Kommentar

                          • FredrikH
                            • February 2007
                            • 724

                            #14
                            Otroligt nyfiken, hur gick det? Gjorde äpplesnäckorna sitt jobb?
                            200l SA
                            Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                            - Vem är den där lol alla snackar om?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...