Åsikter om low-techbotten osv...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalcain
    • March 2007
    • 5

    Åsikter om low-techbotten osv...?

    Kära akvaristvänner, och kanske framförallt växtfanatiker! Ska precis starta upp ett 150-literskar enligt low-tech modellen. Blir nog lite av ett experimentkar och jag har ägnat åtskilliga timmar åt inhämtande av information på nätet! Jag kommer nog mixa lite av Diana Walstad och Tom Barrs idéer och sen får vi se hur det går...

    Till botten tänkte jag mixa ungefär 50/50, vanlig ogödslad trädgårdstorv som jag lakat ur lite under några veckor, och planteringsjord som jag tog i rabatten hemma. Jorden står just nu och bubblar i en hink för att lakas ur ordentligt.
    Min tanke är att mixa ihop torven och jorden när den är klar och lägga detta i ett 2 cm:s lager i botten och sedan fylla på med engelsk sjösten och rådasand i ytterligare några cm. Vad säger ni om detta? lämplig bottenblandning?

    Belysningen i karet består av 4x18w lysrör Hagen Sun-glo och Aqua-glo med reflektorer. Är det kanske för mycket för ett low-techkar? Vilka näringsämnen kan det tänkas bli brist på och bör jag tillsätta någon form av micro/macro-gödning? Tom Barr's idéer om en mix mellan low-tech och high-tech har fastnat i min skalle... Co2-gödning är inte aktuell så... Kommer nog bara använda ett innerfilterhuvud för cirkulationens skull.

    Era åsikter och tankar runt detta vore högt uppskattade!

    Mvh - Kristofer.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Va kul att se en ny forummedlem som redan luskat ut att det är Walstad/Barr som är de främsta inom området =)

    Din bottenblandning ser utmärkt ut, iom att den är urlakad och startad så är jag ganska säker på att det inte kommer hända alltför hemska saker. Speciellt inte om du har lite snabbväxare i från start. Walstad brukar strö dolomit över jorden för att få en kalcium/magnesiumkälla.

    4x18 watt med reflektorer ger dig runt 60 uE/s/m2 (60-70% reflektoreffektivitet och runt 0.6 i pureffektivitet) på bottnen vilket varken är tokmycket eller för lite. Det tycker jag verkar bäddat för bra sprutt.

    ilka näringsämnen kan det tänkas bli brist på och bör jag tillsätta någon form av micro/macro-gödning?
    Man brukar normalt sett göda med allt för att slippa gissa sig fram vad som tar slut först. Men K och mikro ligger väl nära till hands om du har en ansenlig fisklast som brukar rekommenderas av Walstad.

    om Barr's idéer om en mix mellan low-tech och high-tech har fastnat i min skalle...
    Han är ganska strikt med att man inte ska blanda ihop dessa två. Kör du inte CO2 så är det få/inga vattenbyten som gäller och helst så lite gödning som möjligt. Så få vattenbyten som möjligt är en mycket viktig detalj för att inte lura växterna att snappa CO2 (vlket gör att dom blir dåliga på att leva i den extremt koldioxidfattiga miljö som ett akvarium utan CO2 är).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Såg när jag postat att defdac redan svarat, men här kommer min "50 cents" i alla fall. (Tog lite tid att trycka på skicka knappen)

      Jag hade kollat pH på torven. Iofs tror jag inte du får problem med din förbehandling, men om det blir för surt kan metaller (främst järn) frigöras från den iblandade jorden. Kommer tyvärr inte exakt ihåg vid vilka ph olika metaller frigörs. Största problemet är järn(rikligast förekommande) som kan ge algexplosion om det frigörs för snabbt. Järn kan också frigöras om solen lyser direkt på jorden, så lägg en gruskant mot ytterrutan.
      Någon sa i en tidigare diskussion att trädgårdstorv inte har så lågt pH, och i så fall är det ju grönt. Kör pH test om du är osäker. Ligger det över 5,5 TROR jag att du är säker.

      Tänk på att inte ha för tjockt gruslager. Normalt rekommenderas 2,5 cm jord med lika mycket grus (3-5 mm diameter) ovanpå. Om du vill ha finare grus blir det ett tunnare lager, men om du vill vara säker så kör på standard.

      Belysningen låter jättebra. I ett lowtech kar brukar man rekommendera mellan 0.25 och 0.5 W/liter.

      När det gäller näring så tror jag att Kalium är det som är störst risk att det blir brist på. I Walstads bok finns en förteckning över vilka näringsämnen som finns i fiskmat, och där var nog Kalium det som fanns minst av i relation till växternas behov.

      Slutligen ett par tips.
      Snabbväxande växter är bra att ha, speciellt i början, eftersom dom konkurrera med alger om näring.
      Växter med stora rötter typ svärdplanta och cryptocoryne mfl hjälper till att syresätta bottnen vilket är bra för nyttobakterierna.
      Flyväxter hjälper också till att hålla algerna på mattan (hornsärv rekommenderas eftersom den är lätt att trimma).
      Senast redigerad av peter_m_jonsson; 13 March 2007, 09:42.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ang. järn och algexplosion så är det ingen risk om det bara är näringsfattig jord och torv. Man vill ha ett lågt pH för att maximera tillgängligheten av det järn som sedimenterar och binds upp av torvens CEC (katjonutbytesförmåga).

        Däremot blir lera och torv precis av denna anledning alldeles för potent eftersom lera innehåller massivt med järn som torvens låga pH och reduceringsförmåga och kelaterande egenskaper gör tillgänglig i vattenkolumnen alldeles för snabbt. Snabbväxare kan hjälpa, men det bästa är naturligtvis att undvika att blanda jord/torv med lera.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Ang. järn och algexplosion så är det ingen risk om det bara är näringsfattig jord och torv. Man vill ha ett lågt pH för att maximera tillgängligheten av det järn som sedimenterar och binds upp av torvens CEC (katjonutbytesförmåga).

          Däremot blir lera och torv precis av denna anledning alldeles för potent eftersom lera innehåller massivt med järn som torvens låga pH och reduceringsförmåga och kelaterande egenskaper gör tillgänglig i vattenkolumnen alldeles för snabbt. Snabbväxare kan hjälpa, men det bästa är naturligtvis att undvika att blanda jord/torv med lera.
          Så var det ja

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Har funderingar att använda "riktig" torv i ett akvarie men jag vet inte om det kommer att fungera tillsammans med kalkrik botten (vissa locher i Caithness är uppbyggde så) är den svarta torven för fet.."kolig".

            Den är liksom nästan kol

            Svart torvvägg med ljus botten borde bli rätt snyggt men jag måste ju kunna få liv där oxå.

            Kommentar

            • No Ak
              • December 2006
              • 108

              #7
              "ingen risk om det bara är näringsfattig jord och torv." skrev defdac

              blir det för mkt näring om man tar blomjord istället för torv o näringsfattig jord.

              Kommentar

              • Kalcain
                • March 2007
                • 5

                #8
                Citat:
                Tom Barr's idéer om en mix mellan low-tech och high-tech har fastnat i min skalle...
                Defdac: Han är ganska strikt med att man inte ska blanda ihop dessa två. Kör du inte CO2 så är det få/inga vattenbyten som gäller och helst så lite gödning som möjligt. Så få vattenbyten som möjligt är en mycket viktig detalj för att inte lura växterna att snappa CO2 (vlket gör att dom blir dåliga på att leva i den extremt koldioxidfattiga miljö som ett akvarium utan CO2 är).
                "Excel is not a Non CO2 method, I consider it part of a middle ground to CO2 enriched method, carbon enrichment if you will(rather than CO2 enriched).
                You can and should do water changes if you use Excel.
                If you have low light, then you can get away with longer water change intervals, say one every 4 weeks or so.
                NH4 test kits will not show an algae bloom during or after the fact, only before, so you need to be looking for it before it happens, not after.
                The substrate is only 2 months old and is getting close to stabilizing.
                So the issues are not going to persist if you keep going and correct the algae, add more weds etc.
                Do not worry what type, just add something that's easy to grow and phase them out later.
                For dosing a non CO2/non Excel tank, I've given a rough guide, once a week dosing etc, a smidge of the ferts basically and a fish load.
                Fish load alone can do it and adding a little KNO3 etc can really help over time.
                Excel can use EI directly at about 1/4 dosing amounts 2x a week and likely be extended up to 2-4 weeks water changes. But if you have issues or want to keep things looking good and on top of it, do weekly water changes and see how well you can get the tank looking, then try backing off the water changes later if you wish.

                So a 20 gal using excel would get:
                2 w/gal light
                Dose 1/8 teaspoon KNO3 1-2x a week
                KH2PO4, 1/16th, 1-2x a week
                Traces, 2mls 2x a week
                SeaChem EQ 1/8th once a week
                50% weekly water change
                Dose 1.5-2x the rec dosing for Excel." /Tom Barr

                Såg att du varit med i den här tråden på barrreport.com defdac!

                Jag har inte riktigt fått kläm på vad Barr menar med sin Excel-metod men jag kommer fördjupa mig mer i det framöver. Som jag förstår det kan man mixa den lite med renodlad Walstad-El natural för att odla växter som inte skulle överleva i ett rent low-techkar?

                (Det här med att citera har jag inte riktigt lärt mig än om ni undrar! )

                Mvh - Kristofer

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Fish load alone can do it
                  men
                  adding a little KNO3 etc can really help over time.
                  .. det där med K som jag nämde tidigare. Low-techs har normalt sett mer N än K så K2SO4 är väl egentligen bättre än KNO3 om man har fisk.

                  So a 20 gal using excel would get:
                  Excel är en kolkälla som normala low-tech inte har tillgång till så receptet som ges har egentligen ganska lite med ett jordbottensakvaruim utan CO2/Excel att göra. Ett akvarium som får Excel får runt 6 ggr snabbare tillväxt och ett som får CO2 runt 10 ggr snabbare. Receptet är halvvägs in på hightech med andra ord.

                  Ta ett vanligt EI-recept och dela det med 10 så har du en dosering som bör funka hyffsat i ett lowtech. Av en händelse så är recepten på PMDD-sajter här i Sverige skruvade baserade på en sådan dosering (vilket jag är skyldig till
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Kan säga att det växer så det knakar i mitt kar utan excel, så du kan ju prova utan excel och se hur det går. Har själv kört med excel ett tag innan jag bytte till jordbotten. Det funkade och en del knepiga alger försvann.
                    Problemet med excel är väl bara att det blir dyrt i längden.

                    Kommentar

                    • Matsvin
                      • April 2006
                      • 254

                      #11
                      Ursprungligen postat av No Ak
                      "ingen risk om det bara är näringsfattig jord och torv." skrev defdac

                      blir det för mkt näring om man tar blomjord istället för torv o näringsfattig jord.
                      Jag kör vanlig blomjord. Slänger i en massa snabbväxare och flytväxter när jag startar akvariet, funkat bra hittills. Största risken är en massa alger. Därför alla flytväxter och snabbväxare. Har en artikel om hur jag gör på min Zoon.

                      /Matsvin.
                      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                      Kommentar

                      • Kalcain
                        • March 2007
                        • 5

                        #12
                        Snart dax!

                        Nu är nog jorden snart mogen... den börjar lakas ur allt mer! Kan knappt vänta! Blir nog en dyr dag när alla växter ska köpas in men det får det vara värt.
                        Ska bli ett intressant projekt att vara del av och ni lär få höra fler panikslagna inlägg från mig när algerna börjar frodas och allt går åt helvete...

                        Tack defdac för tipset om doseringen! Kunde nästan tänka mig att du hade ett finger med i det hela...

                        Tack för alla goda råd och åsikter!

                        Mvh - Kristofer.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...