Om Cryptocoryner...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    Om Cryptocoryner...

    Jag gillar Cryptocoryner, och de växer fint hos mig, men jag har ett problem - varför får de inga utlöpare? De får nya blad och ser välmående ut, har inte fått Cryptocorynesjukan eller blivit skadade av fiskar eller sniglar. men de får helt enkelt inga utlöpare...

    Vad är det som triggar bildandet av utlöpare hos Cryptocoryner?

    Övriga växter växer bra!

    Kan tillägga att jag kör Walstad, vanlig blomjord under gruset och massor med växter. Har även väldigt få alger, och de som finns är ljusgröna och bildar trådar samt är lätta att få bort. Har flera akvarier med samma problem, som sköts likadant.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jag har cryptosar som växer olika fort. Några av dem har tagit ett år på sig innan de "rotat sig" ordentligt i akvariet för att kunna skicka iväg utlöpare. Starkt ljus har gjort att några av dem "fallit platt" på botten, liksom pressats ner, och de har inte heller skickat iväg några utlöpare.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Om du skulle få för dig att dra upp en planta så kommer du se att plantan håller på att skicka en utlöpare.
      Det kan ta ganska lång tid om du inte har co2 och mycket belysning i karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        Cryptosar har också en tendens till att vara tjuriga
        Har man flyttat en etablerad planta i ett kar till ett annat händer det ofta att den stannar upp, mår dåligt och rent av tappar alla blad.
        vilket kallas cryptoryne-sjukan

        Men man måste låta den va så kommer det med tiden nya fina blad

        //Peter

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Utlöpare beror på vilken art med. Vissa bildar täta snår medan andra sprider ut sig med dm-långa utlöpare. Och som Redbullen skrev, så kan det ta lite tid för dem att komma igång.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            Ursprungligen postat av Lenmar
            Jag har cryptosar som växer olika fort. Några av dem har tagit ett år på sig innan de "rotat sig" ordentligt i akvariet för att kunna skicka iväg utlöpare. Starkt ljus har gjort att några av dem "fallit platt" på botten, liksom pressats ner, och de har inte heller skickat iväg några utlöpare.
            Ett år? Oj då... Den art som stått längst har väl iofs stått i närmare ett år, men jag vet ej vilken art det är för det visste de ej i affären heller...

            Jaha, då får jag väl vänta och hoppas då !!

            Starkt ljus? Jag har väl ca 0,5 W/liter, men det är många växter som delar på dessa watt...

            /Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Om du skulle få för dig att dra upp en planta så kommer du se att plantan håller på att skicka en utlöpare.
              Det kan ta ganska lång tid om du inte har co2 och mycket belysning i karet.
              Tänker verkligen inte dra upp nån planta

              Har alltså lite CO2, genom att jag kör Walstad. Och ca 0,5 Watt per liter, massor med växter

              /Matsvin.
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                Ursprungligen postat av Redbullen
                Cryptosar har också en tendens till att vara tjuriga
                Har man flyttat en etablerad planta i ett kar till ett annat händer det ofta att den stannar upp, mår dåligt och rent av tappar alla blad.
                vilket kallas cryptoryne-sjukan

                Men man måste låta den va så kommer det med tiden nya fina blad

                //Peter
                Sån otur har jag inte haft än, har ett antal olika arter av Cryptocoryner. Vanligen lär man inte få Cryptocorynesjukan när man kör Walstad, som jag gör. Vet ej varför, men det är många som säger det Stannar upp gör de inte heller, utan får nya blad hela tiden, det är bara utlöparna som saknas

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • Matsvin
                  • April 2006
                  • 254

                  #9
                  Ursprungligen postat av jackson
                  Utlöpare beror på vilken art med. Vissa bildar täta snår medan andra sprider ut sig med dm-långa utlöpare. Och som Redbullen skrev, så kan det ta lite tid för dem att komma igång.
                  Var får man reda på vilka Cryptocoryner som bildar täta snår? Hur lång tid brukar det ta innan de kommer igång? Lite slött av Cryptocorynerna att inte få en enda utlöpare när Vallisneriorna och andra växter fyller hela akvarierna med utlöpare och skott, speciellt när Cryptocorynerna ser så friska och välmående ut i övrigt

                  Har beställt en bok om akvarieväxter på internet men den har inte kommit än...

                  /Matsvin.
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...