Måste jag slänga alla växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neffila
    • January 2007
    • 9

    Måste jag slänga alla växter?

    Har fått angrepp på mina fiskar av parasiter. De är friska nu efter behandling i karantänkar och akvarierna är tömda och rengjorda.

    Hur ska jag göra med växterna? Vill ju inte gärna slänga alla fina växter jag har. För tillfället bor alla växter separat från fiskar i egna "burkar. Byter vatten ofta och sköljer av växterna, räcker det?

    Håller på att starta upp akvarierna igen nu och behöver veta om jag kan använda de växterna jag har eller om jag måste skaffa nya!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad var det för parasiter?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Neffila
      • January 2007
      • 9

      #3
      Camallanus. En nematod. Vet inte riktigt hur de fungerar när det gäller överlevnad utanför fisk...

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        jag kan tycka att det inte borde vara några problem.
        men om du ändå tömde ut alla invånare i tanken, varför då inte behandla direkt i samma tank?

        Kommentar

        • Neffila
          • January 2007
          • 9

          #5
          SVA tyckte att medicinering borde ske i separata kar då medicinen var svår att få bort.. Hursom kändes det säkrare att koka grus osv än att bara behandla i karet då nematoder har så "lång" livscykel.

          Jag hoppades på att det skulle gå bra med att ha samma växter! Enligt SVA skulle det räcka med att skölja av dem men jag kände att det var säkrare att kolla upp det med lite fler personer som håller på med fisk och kanske gjort liknande. SVA sa tom att behandlingen var på egen risk.. :P De hade inte så mycket erfarenhet av behandling mot Camallanus.

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            Sva ??

            Kommentar

            • Neffila
              • January 2007
              • 9

              #7
              Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt Pratade med statsveterinären.

              Kommentar

              • polysperma
                • January 2007
                • 550

                #8
                men medicinera växterna oxå
                förstår inte heller varför dom rekomendera dej att medicinera utanför karet, där emot så ska du se till att du inte kör ett kolfilter under medicineringen.
                Även den bästa akvarist kan fela

                Kommentar

                • Neffila
                  • January 2007
                  • 9

                  #9
                  Jag tänkte det men jag var lite osäker på om växterna skulle ta upp medicinen eller inte (vill ju inte att växterna dör..). Tar nog och medicinerar dem. Har redan medicinerat, proceduren runt medicinering av fisk kan jag De är friska nu, till min stora lycka!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...