Skit eller alger??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Skit eller alger??

    Ja vad är detta, har funnits mer eller mindre på mina aponogeton och vallisneria ända sen jag startade karet...
    Men är det alger eller är det helt enkelt skit?
    ni får förlåta den usla kvalliten
    Men det ser lite ut som brun geggamoja men hår i, vet inte hur jag ska förklara på annat vis.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Ja vad tror ni?

    Just nu är det mer än vanligt, efter ett litet expriment med att helt sluta med PMDD (trodde jag gödde för mycket) som inte gick så bra Aponogetonen säckade ihop totalt men är nu på G igen... Likaså Windeloven...

    Tacksam för alla synpunkter!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    ser ut som alger MED skit på.

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      välkommen in i algernas värld. *bjuder på välkommstdrink*
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Svanvik
        • November 2006
        • 38

        #4
        Det är smuts som fastnat på algerna på växterna. Ta du bort smutsen för hand några gånger och har hygglig cirkulation på vattnet är det inte säkert att de kvarvarande algerna syns något nämnvärt när smutsen är borta. Antar att du nyss röjt i botten.
        Ett par algätande fiskar underlättar alltid.

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          Har hyffsad cirkulation där just där, har inte röjt botten, har skrapat bort det flera gånger men det kommer tillbaka, har algätare...

          Har insuget till filtret alldeles bakom växten men det är ju ganska nra botten och det här är alldeles vid ytan så det kan inte heller ha med saken att göra...

          så vad tror ni?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            #6
            Ursprungligen postat av battalionP
            Har hyffsad cirkulation där just där, har inte röjt botten, har skrapat bort det flera gånger men det kommer tillbaka, har algätare...

            Har insuget till filtret alldeles bakom växten men det är ju ganska nra botten och det här är alldeles vid ytan så det kan inte heller ha med saken att göra...

            så vad tror ni?
            Just circulationen gör att dina växter med algbevuxna bladkanter fungerar som ett filter för svävande partiklar. De fungerar som en kam eller borste på vattnet som passerar förbi.

            Titta man i en flod eller å med slammig botten, så ser man ofta detta fenomen även i naturen.

            Akvarium är ju så slutna små världar, att där inte behöver vara mycket slam för att ge den här effekten.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Ursprungligen postat av Limia1
              Just circulationen gör att dina växter med algbevuxna bladkanter fungerar som ett filter för svävande partiklar. De fungerar som en kam eller borste på vattnet som passerar förbi.
              Smart, har inte tänkt på det så Säger ju sig självt igentligen... Så med andra ord: får jag bort algerna, får jag bort skiten.

              Får hoppas att det hjälper med nystart av PMDD!

              Tack för hjälpen!

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              Arbetssätt...