Kan detta vara sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nevinx
    • October 2006
    • 195

    Kan detta vara sant?

    Min jättevallisneria har skickat ut ett spiralformat skott, ganska smalt och helt ljusgrönt från mitten av den äldsta plantan. Skottet går rakt upp mot ytan, och avslutas med en liten, 3flikig, ljusgrön sak som ser ut som en blomma..... Skottet liknar inte de skott som brukar ge fler plantor för fem öre, utan är mycket smalare, helt korkskruvat och som sagt, den avslutas med någon slags utväxt som jag aldrig sett förut......

    Läste här på zoopet om växten, men det står inget om blomning, kan det vara så att den blommar eller har den bara råkat få fnatt när den skickad ut ett skott till ny planta?

    Försökte ta kort på det,men det blev väldigt suddigt, ska försöka ta några kort när jag kommer hem från hundpromenaden.....


    ÖNSKEMALAR
    Pseudacanthicus leopardus
    Acanthicus adonis
    Baryancistrus sp. L85
    Hypancistrus zebra




    COOL SOM EN SVIMMINGPOOL
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Finns några enstaka bilder på Tropikas hemsida (www.tropica.com) där man på någon Valliseria art kan se en blomstängel. Sök på Vallisneria på deras sida så kan du bläddra bland de olika arterna och se om du hittar något som stämmer.

    Jag har själv aldrig haft en vallisneria som blommat så jag kan inte ge dig mer beskrivning än tipset ovan...

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är en blomstängel. Vallisneria har korkskruvade blomstänglar; det är därifrån artnamnet 'spiralis' kommit.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Nevinx
        • October 2006
        • 195

        #4
        Vad häftigt, då kan jag säga att jag har en blommande vallisneria då Konstigt, jag gör inget annat än att bara låter dem stå där, och har varit lite slarvig med vattenbytena på sistone..... Men både fisk och växter mår bra, så nåt rätt gör man väl


        ÖNSKEMALAR
        Pseudacanthicus leopardus
        Acanthicus adonis
        Baryancistrus sp. L85
        Hypancistrus zebra




        COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Har du några bilder på blomman?
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • Nevinx
            • October 2006
            • 195

            #6
            Ska försöka ta några lite senare, den är svår att fokusera på, så pytteliten....
            Men det kommer ikväll tror jag.


            ÖNSKEMALAR
            Pseudacanthicus leopardus
            Acanthicus adonis
            Baryancistrus sp. L85
            Hypancistrus zebra




            COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

            Kommentar

            • Nevinx
              • October 2006
              • 195

              #7
              bilderna blev urkass, bara ett enda blurr.... ska försöka ta några idag igen får vi se om det går att se nåt....


              ÖNSKEMALAR
              Pseudacanthicus leopardus
              Acanthicus adonis
              Baryancistrus sp. L85
              Hypancistrus zebra




              COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

              Kommentar

              Arbetssätt...