Kiselalger pga dåliga vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Kiselalger pga dåliga vattenvärden?

    Hej,

    - Jag läste i en tråd att man kan få problem med kiselalger, om man har dåliga vattenvärden...
    - I en annan tråd framgår det att kislet kommer med friskt vatten...

    Nu undrar jag vad som är orsaken till de bruna algerna, i våra akvarium här hemma? Vilka vattenvärden är det som är dåliga om det blir bruna "kiselalger", egentligen? Jag tycker jag testar vattenvärdena och de brukar vara toppenvärden! (GH, KH, Nitrit, Nitrat, Cu, PH, och Amonium...)
    Har jag missat något viktigt?

    Mvh
    //Matts
  • Skogsfrua
    • November 2005
    • 309

    #2
    Är karet nystartat med mkt nytt vatten? Jag hade bekymmer första veckan med kiselalger i mitt nystartade kar men när sedan fisk, mal och lite flytväxter kom i så försvann de. Jag har dock ett oinrett kar för att kunna dra upp diskus i strl, så det är mkt mat och stora vattenbyten som gäller där//Annie

    Kommentar

    • Mosaik
      • January 2007
      • 101

      #3
      Om det är kiselalger så kommer de sannolikt att försvinna när de förbrukat det kisel som kommer med färskt kranvatten.

      Mvh
      Mattias
      Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
      av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Vad är toppenvärden? För fiskar eller för växter?

        Hur ser akvariumet ut? Mycket eller få växter? Mycket eller få fiskar? Växtgödning? Ljusförhållanden (Watt per liter och om reflektorer)?
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • MaKa6778
          • January 2007
          • 136

          #5
          Toppvärden är för fisk (Malawi), men just nu står karet tomt på fisk. Alla mina Malavisar har dött och jag har ingen aning om varför. Funderar på om jag ska våga försöka igen...

          Vattenvärden:
          GH 5
          KH 5
          Nitrit 0
          Nitrat 0
          Cu 0
          PH 8
          Amonium 0
          vattentemp 26

          Hur ser akvariumet ut?
          240 l kar, 20 l 3-5mm grus, Eheim innerpump 120l/h, 3st Afrikanska växter

          Mycket eller få växter?
          Som sagt, 3st Afrikanska växter

          Mycket eller få fiskar?
          0 fiskar

          Växtgödning?
          Ingen gödning

          Ljusförhållanden (Watt per liter och om reflektorer)?
          2 rör på 30W vardera

          Grejjen är att Kajsa har ett akvarium på 60l, med "massor" av fisk och hon har fått samma alger i sitt kar...

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            - Jag läste i en tråd att man kan få problem med kiselalger, om man har dåliga vattenvärden...
            - I en annan tråd framgår det att kislet kommer med friskt vatten...
            Det har inte med något av ovanstående att göra. Kisel finns alltid i allt vatten och kiselalger kommer ofta i nystartade akvarier med extremt låga till obefintliga näringsnivåer.

            Det är det senare som är en ledtråd.

            Kiselalger är de enda som lyckas överleva i väldigt rent vatten och dom är speciellt bra på att lagra fosfat för framtida bruk.

            Normalt sett behöver man inte bry sig så mycket, kanske skaffa ottocinculs eller andra malar som gillar kiselalgerna. Dom fasas ut mot vanliga grönalger när akvariet skitat ner sig lite.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...