Ska jag starta om hela akvariet eller??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    Ska jag starta om hela akvariet eller??

    Hejsan! Jag har blivit drabbad av cyano/blågrönalger, det började för en månad sen, och det blev bara värre och värre hela tiden. Nu har det varit total katastrof med en framruta som har vuxit sig helt grön efter bara två dagar.
    Denna vecka har jag äntligen tid/ork/lust att göra något åt det, så det får väl bli mitt nya projekt jag började i fredags med tre dagars mörkläggning.
    Framrutan är fri från alger, men jag ser de tunna trådarna komma smygande igen, och det ligger stora sjok på botten. Så mycket för att ha haft det becksvart i mitt rum hela helgen...
    jag funderar på en massa åtgärder men har kommit fram till att det bästa är att plantera en massa nya växter som kan konkurrera ut algerna. Som det ser ut nu så är akvariet i väldigt dåligt skick. Jag har två små halvdanna amazonsvärdplantor, ca 10 cm höga, och en massa algerövervuxna stenar så jag hade ändå tänkt göra om det. Jag har gjort en fin skiss på en akvariemiljö innehållande 18 plantor (54 L) så det ska nog bli grönt o fint.
    Men nu till själva problemet:
    Ska jag starta om allt? Alltså rengöra grus, filter akvarie osv.? Jag har letat runt här i trådarna, och många anser det vara den bästa lösningen. Men jag tycker det verkar onödigt. Räcker det inte med att ändra förhållandena så att blåalgern inte gynnas med näring och plats?? Jag tänkte då bara skrapa bort alla blågröna som finns i akvariet just nu, men ändå behålla vattnet och alla nyttiga bakterier. Bra eller dålig idé?
    Tack
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ska jag starta om allt? Alltså rengöra grus, filter akvarie osv.? Jag har letat runt här i trådarna, och många anser det vara den bästa lösningen.
    Nej det är ingen bra lösning. Du blir ändå inte av med sporerna som ligger och väntar på nästa bästa läge att inta akvariet.

    Det enklaste och effektivaste är total mörkläggning i 3 dagar (nej det är inte skadligt för fiskarna om du har bra med cirkulation i akvariet).

    Mörkläggnigen ska helst göras med material som garanterat inte är genomskinligt, typ papp. Mindre bra material är alltså lakan, filtar osv.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Lånar tråden. Mitt 30-liters är också helt överlupet av cyano. Jag har det lite som ett experimentakvarium där finns växter och två fiskar - en ottis och en elak zipper-botia som jag inte kan ha nån annanstans. Det får sköta sig själv och jag försöker att hålla en näringsnivå som ska gynna växterna och missgynna algerna - dvs ordentliga doser PMDD i normalblandning. OCh växterna växer bra - bättre än i mina andra kar - men som sagt även cyanon som enligt allat jag läser ska frodas mest när det är låga kvävehalter. Mätte just no3 och det ligger högt ca 80 ppm (jo så säger JBL-testet).

      Akvariet har jordbotten och inget CO2. Fitrerar bara med keramik typ makaroner, inga svampmaterial.

      Har provat mörkläggning men det var en svart sopsäck - det kanske inte duger?

      Kan forsforhalten ha blivit för hög - nånstans såg jag att om man ändrade balansen mellan k och p så påverkade det också cyano? Byta vatten, suga bort det som går, tillsätta enbart KNO3? Och tmg kanske?

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av me_trixie
          Mätte just no3 och det ligger högt ca 80 ppm (jo så säger JBL-testet).
          Mm.. Det är många som har Cyano trots höga nitrathalter (inklusive mig själv). När dom väl blommat upp spelar det inte så stor roll vilka nivåer man lägger sig på. Dom är bättre än växter på att ta upp näring och klarar lägre ljusnivåer än växter, så när dom väl blommat upp har dom inte speciellt mycket anledning att sluta.

          Det går till viss del att försöka begränsa fosfatet så mycket man kan, men då stannar växterna i växten och Cyanon brukar ärligt talat inte hejdas jättemycket.

          Man verkar inte kunna svälta ihjäl den här gynnaren annat än på ljus som den är mycket känslig för.

          Akvariet har jordbotten och inget CO2. Fitrerar bara med keramik typ makaroner, inga svampmaterial.
          Det sägs, och jag tycker mig kunna se det också, att mycket mulm gör en Cyanoodling värre. Dom gillar mulm/DOC och verkar kunna ta det som kolkälla. Verkar bli lite bättre med finfiltrering typ Quickfilter, men högst marginellt. Inte värt att krångla med.

          Har provat mörkläggning men det var en svart sopsäck - det kanske inte duger?
          Det är väldigt olika. En del säger att dom bara behöver ha släckt i akvariet några dagar, och en del måste tejpa kartong. Svarta sopsäckar är förvånansvärt genomskinliga om du håller upp dom mot ett fönster.

          Kan forsforhalten ha blivit för hög - nånstans såg jag att om man ändrade balansen mellan k och p så påverkade det också cyano? Byta vatten, suga bort det som går, tillsätta enbart KNO3? Och tmg kanske?
          För att det ska räcka med att räta upp N:P-balansen och suga bort all mulm måste man ha oerhört bra flås på växterna. Champange varje dag, dvs väldigt mycket ljus och väldigt mycket CO2. Då brukar syrenivåerna bli så höga att Cyanobakterierna inte gillar läget alls.

          Men det är få som har sådana "Ferrari"-akvarium så då är mörkläggning det absolut enklaste och garanterat effektivast.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Tack Defdac!

            Mörkläggning nästa då!

            Jag har just lösgjort all cyanon och håller å att föröska filtrera bort det värsta.

            Jag bytte hälften av vattnet och satte till en rejäl dos KNO3 och det satte igång att bubbla som attan - men inte från växterna inte utan från alla algerna. Så svälta ut dem??? Tror jag inte ett ögenblick på de verkar snarare vara näringstjuvarna!

            Mulm som kolkälla - jag undrar om det finns ett problem i själva akvariets konstruktion. Filterkammaren är en sammanbyggd enhet som man alltså inte kan rengöra ordentligt utan att vända upp-och-ner på akvariet. Det innebär ju att det blir en massa mulm i botten på kammaren som bara ligger och är gosig - kan det verkligen vara bra? Yterrfilter tömmer man ju trots allt då och då...

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Tror jag inte ett ögenblick på de verkar snarare vara näringstjuvarna!
              Japp, och kollar man på dom i mikroskop så ser man hur dom snirklar sig fram och tillbaks för att maximera sin redan ofantlig stora yta mot näringen i vattnet.

              Det innebär ju att det blir en massa mulm i botten på kammaren som bara ligger och är gosig - kan det verkligen vara bra?
              Det är iaf en syresänka.

              Ett bra sätt att trigga alger (inklusive Cyano) är att ha det näringsfattigt och sedan plötsligt sänka syrenivåerna och öka ammoniumtillförseln, gärna med ökad ljusmängd samtidigt.

              Lite som när man trimmat ner växter (mindre ammoniumupptag = mer ammonium i vattnet) så det blir mer ljus och mindre syretillförsel samtidigt som allt bökande river upp mulm som tar väldigt mycket syre. Utan ett stort vattenbyte efter en sådan omgång så har man garanterat en ny algodling av något slag.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #8
                Jag har länge funderat på att kasta ut akvariet eller åtminstone stoppa undan det nånstans. JAg får vatten på min kvarn... Nån som vill ha en sur Zipperbotia ?

                Kommentar

                • PetitJolie
                  • September 2006
                  • 362

                  #9
                  Okey, skönt de e jobbigt att rensa ut allt :P

                  Hahaha, ja, den enda trösten när man sitter där med sina förbannade cyano är att det troligen finns ett tusental andra med samma problem...
                  /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Tetras General Tonic.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      .. eller Fungi Stop. Eller Erythromycin.

                      Efter 10:e behandlingen börjar det kännas tröttsamt att spendera mer flis på något man kan uppnå gratis och utan att sabotera bakteriekultur och riskera resistent(are) stammar.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • PetitJolie
                        • September 2006
                        • 362

                        #12
                        Oki, har alltid velat undvika grejer i akvariet, men det kanske är den bästa lösningen.
                        Har dock märkt lite mindre tillväxt på mina stenar...
                        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...