Förba**ade alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Förba**ade alger

    Nu e jag helt rådlös.... har läst alla linor som alger jag orkat med och vad jag kommer fram till e ju att det e typ fiskar och övermatning (Obalans i akvariet som vid oregelbunda vattenbyten) som gör att man får alger? "Gröna" och att man får pröva skära ner på matningen och göra många stora vattenbyten för att bli av med skiten. Har tagit och skrapat fönstren och inrednigs tillbehör från algerna och bytt så fiskarna nätt och jämnt kan simma. Men redan dagen efter ser man att det gröna äcklet e påväg tillbaka så nu överväger jag att använda preparat mot det även fast det inte verkar vara att rekommendera enligt detta forum. Eller hjälper ett UV filter att bli av med alger och att slippa få alger eller e det bara mot typ sjukdoms bakterier??
    MVH Danne
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Kan du identifiera vilken sort det är? På din beskrivning gissar att det är grönalger på ruta och stenar, i så fall hade jag rekommenderat att du investerar i en eller ett par zebra sniglar. Jag köpte två till mitt 190 liters kar
    och på två veckor hade de putsat både rutor, stenar och rötter helt fria från en jobbig brun alg jag hade. Det gröna på rutan rök först. Tänk på att inte ha för många eftersom dom bara äter alger. En bonus är att dom inte förökar sig så lätt, så man slipper snigelinvasion.
    Om du istället vill angripa källan till problemet måste du först identifiera vilken alg det rör sig om och sedan leta info om hur man bekämpar just den.
    Senast redigerad av peter_m_jonsson; 05 March 2007, 14:11.

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      Dessutom får man inte bort algerna över en natt. Det kan ta flera veckor med samma åtgärder varje vecka för att algerna ska tyna bort.

      Så ha Tålamod.
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Audion
        • December 2006
        • 205

        #4
        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
        Kan du identifiera vilken sort det är? På din beskrivning gissar att det är grönalger på ruta och stenar, i så fall hade jag rekommenderat att du investerar i en eller ett par zebra sniglar. Jag köpte två till mitt 190 liters kar
        och på två veckor hade de putsat både rutor, stenar och rötter helt fria från en jobbig brun alg jag hade. Det gröna på rutan rök först. Tänk på att inte ha för många eftersom dom bara äter alger. En bonus är att dom inte förökar sig så lätt, så man slipper snigelinvasion.
        Om du istället vill angripa källan till problemet måste du först identifiera vilken alg det rör sig om och sedan leta info om hur man bekämpar just den.
        Jo det e ju troligast grön alger... sätter sig på ruta stenar och pump och allt Tidigare var det en brun alg som gav sig på mina växter men dom skrubba jag av sen vart det en massa gröna istället Får se om jag hittar några sådana då e de dyra/fula/äckliga??

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Zebrasnäckor är rätt fina. Man ser mest skalet på dom och det är svart och beige randigt. Dom blir ca 3 cm stora. När jag köpte mina fick jag dom för 25 kr.

          Kommentar

          • Audion
            • December 2006
            • 205

            #6
            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
            Zebrasnäckor är rätt fina. Man ser mest skalet på dom och det är svart och beige randigt. Dom blir ca 3 cm stora. När jag köpte mina fick jag dom för 25 kr.
            Tufft... Får se om man kan hitta några sådana då

            Kommentar

            • UffeS
              • January 2007
              • 59

              #7
              dom flesta algerna frodas då vattnets pH går över 7,0... ifall du kan hålla det på 7,0 eller lite under så ä det alltid bättre
              Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

              Kommentar

              • Audion
                • December 2006
                • 205

                #8
                Så nu har jag shopat 3 st horn zebra sniglar små som böner och kostade 15kr styck sen köpte jag tre alg knaprar fiskar som jag inte minns vad de hette... men de e typ grå med en svart fläck vid början av stjärten och skulle vara bra på att äta alger sa dom Får väl se hur det går nu då med algerna

                Kommentar

                • Audion
                  • December 2006
                  • 205

                  #9
                  Föbonkade alger Köpte 3 sniglar och 3 firrar som skulle äta alger men minns inte namne på fisken Men sniglarna överlevde typ 10 minuter sen hade mina Praktbotior haft en härlig måltid Jäkla svin he he... Men men
                  Tänkte på det att det e ju folk som rekommenderat att man ska göra stora vattenbyten ofta då man fått alger "Gröna" Och det har jag gjort och rengjort alla saker utom själv sandfen för den e finkorning så den vete fasen hur jag gör rent annat än att grumla upp den under tiden jag tappar karet på vatten Så vad säger ni, måste jag kasta ur växterna och köpa nya för att bli av mer "Gröna" alger eller = Känns ju tråkigt då de e ganska dyra här i mitten av sverige fast nu e de ju inte direkt attraktiva att se på längre än för de där alg tuggarna som siummar där i Så hur bör jag göra?

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Grejen är att få växterna att växa bra, då brukar algproblemen lösa sig. Då kommer du att kunna plocka bort de algattackerade växtdelarna. Så spar växterna och besluta dig för en lämplig metod. Se till att sköta akvariumet på samma sätt under en längre tid. Ljus och gödning är nödvändig i rätt nivåer. Vattenbyte skall skötas lika hela tiden.
                    Ljus: ca 0,3-0,5 W/l med reflektorer
                    Vattenbyten: Beroende på metod (Low, små vattenbyten sällan eller stora ofta)
                    Gödning: Beroende på metod (antingen bara lite stöd då och då och fiskmat eller efter vattenbyten)
                    CO2: Bara från bottnen eller från gastub/jäsning
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Audion
                      • December 2006
                      • 205

                      #11
                      CO2: Bara från bottnen eller från gastub/jäsning: Vad menar du med det? Ska jag ta ihjäl inner filtret som står och bubblar i mitten av akvariet eller?

                      Kommentar

                      • Audion
                        • December 2006
                        • 205

                        #12
                        Så nu ser det ut att börja ordna upp sig med "Grön algerna" iaf. Mina små alg ätare har putsat mina växter så de åter igen e ljus gröna och börjar se fina ut igen Men då märkte jag att under de gröna fanns det kvar av de gamla bruna algerna Tror iaf att det e brun alger. Växterna är iaf brun fläckiga och det ser inte ut att vara ruttet eller nått utan det ser ut som något som ligger ovanpå växterna Hur åtgärdar man bruna alger då om det nu e såna eller ska jag bara låta dem vara så försvinner de med tiden?

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Men ett lowtech så får man CO2 från bakterier som bryter ned torv, avföring, växtdelar etc. Bottenfilter förstör den delen.
                          Med gastub eller mäsk(jäst) så kan man tillföra CO2 utifrån.

                          Låt algerna vara, när växterna växer så tar du bort de fula bladen. Om algerna inte sprider sig, så är de snart borta med de fula bladen.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Audion
                            • December 2006
                            • 205

                            #14
                            Hmm... Verkar ha skjutit igågn igen med algerna Men men Co2 säg du Hur mycket ska man köra med då? Kan ju kanske låna hem en flaska från jobbet Det e väl vanligt syrgas? Ska man rikta gasen mot växterna eller e det bara bubbla på?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...