Watt, jag blir matt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #16
    Ha, ha, bortsett från den kanske meningslösa höjning som efterfrågas kanske du ändå har några tips avseende det övriga ..?
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Här är en samling bra inlägg om reflektor på thekrib.com


      Ivo Busko, ljusguden, gjorde lite mätningar i inlägget "Reflector measurements (long)" och där ser man att högreflektiva specialutformade reflektorer ger bäst utbyte, sedan vit färg och sist aluminiumfolie som bara är marginellt bättre än att inte köra några reflektorer alls.

      Polerat rostfritt tippar jag på är sämre än blank alufolie...
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • joad
        • August 2004
        • 242

        #18
        [OK, ni hann före. Bara så att ingen tror att jag är helt knäpp, här kommer det inlägg jag filade på.]

        Ja, biten om 0.04w var ett skämt!

        Min fråga gällde ursprungligen reflektorer, var man köper dem och i förlängningen om rampen, så som den är konstruerad, skulle kunna reflektera något alls som kan komma växterna till godo. 0.04w blir i det sammanhanget något slags mått på, inte hur mycket utan snarare hur lite bara rampen kan åstadkomma.

        Närmast i tur står hur som helst varken reflektorer, målning eller speglar. Däremot nya lysrör! Skulle någon däremot viska i mitt öra att en polerad rostfri yta reflekterar någonting alls av värde kanske mirakeltrasan åker fram (skämt igen).
        130L
        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #19
          Det tror jag vad jag vill om.. Jag tror faktiskt att du inte fattade att den watthöjning du eftersträvade är marginell, så jag valde att bortse från den biten och svara på sakfrågan.

          Men du tycker kanske att du framstår som smart om du slösat på andras tid?
          Senast redigerad av Piscator; 02 March 2007, 23:51. Anledning: Stavfel
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #20
            Joad: Tänk på hur ett lysrör ser ut. Det strålar ljus åt alla håll, även uppåt. Så (mycket förenklat) gör en reflekort att 50% av ljuset går ned i vattnet istf upp. Dvs den totala ljuset som går ned i karet ökar närmare 100% än under 50% utan reflektorer. Högglanspolerat stål skulle kanske fungera, läs länkarna som Defdac skrev om i sitt inlägg. Det står säkert något där.
            Notera att det du tycker du ser med ögonen inte behöver stämma överens med det faktiska nyttiga ljus som reflekteras. Exempelvis så var ju aluminium som ser så blankt och bra ut, rent värdelöst som reflektorer.
            Vill du komma upp till ca 0,5 W/l (eller 0,46W/l) så MÅSTE du ha reflektorer över varje lysrör eller rampen målad med mattvit vattenfast färg på insidan.
            Annars har du bara någon stans runt 0,25 W/l, vilket är mindre än det REKOMENDERADE intervallet på 0,3-0,5 W/l (I naturen är det mycket mer än så, våra ögon är så fantastiska att de kompenserar för detta).
            Notera ordet REKOMENDERADE ovan. Det är så mycket annat som spelar in för att få växterna att må bra. Har du ljus i det intervallet samt övriga nödvändiga ingredienser för lyckat växtakvarium (art av växt, CO2- och gödningsnivåer) så får du bubblande växter.

            PS:
            Detta är en kommentar till joad i all välmenhet. Och det gäller inte bara dig...

            Som Piscator skrev, försök vara seriös när andra är det. De som lägger ned tid på att svara på dina frågor. Markera i vart fall skämten med en smil-gubbe för att förtydliga, så att vi enklare kan ignorera eller svara på dina skämt som skämt. Vi kan inte se eller höra ditt leende eller fnitter när du skriver "skämten" , så vi kan bara antingen svara seriöst på den, eller ignorera dig helt . Om du inte vill ha det sista, så behöver du vara mer precis i dina skämt. Annars är risken att du bedöms som en oseriös skämtare , och ignoreras i dina framtida frågor .
            DS:
            __________________
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
            För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
            Senast redigerad av jackson; 03 March 2007, 02:54.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #21
              Jag sammanfattar tråden, kanske någon framöver kan ha användning av den:

              *Man köper reflektorer i akvariebutiker eller på nätet.
              *Rostfritt stål reflekterar dåligt om ens alls
              *En vitmålad yta reflekterar ganska bra
              *Här finns information om olika materials förmåga att reflektera:

              *Man måste reflektera ljuset från lysrören för att inte t.o.m. hamna under den önskade nivån

              Jag beklagar om jag retat upp folk, det var verkligen inte min avsikt.

              [EDIT] Tack för alla svar
              Senast redigerad av joad; 03 March 2007, 09:56.
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #22
                Ska du ha riktigt bra reflektorer är det nog bättre att köra med en takarmatur, de brukar ha bra reflektorer. Lösa reflektorer att sätta på röret är inget vidare, de är för smala/fel formade. Att måla insidan vit ger den bästa ration mellan kostnad/synbar effekt

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #23
                  Det är ok, joad - beträffande mig i alla fall.

                  Jag har en heltäckande ramp som f.n. innehåller 4 st 36 W rör, rampen är vitmålad invändigt. Men nyss monterade jag reflektorer på alla rör, det återståratt se om det var bortkastade pengar..
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Så (mycket förenklat) gör en reflekort att 50% av ljuset går ned i vattnet istf upp.
                    Det är faktiskt mycket värre än så. Du får bara ner runt 25% av ljuset från ett rundstrålande lysrör (rita en cirkel och strålar ut från röret åt alla håll och ett streck som motsvarar ytan och kolla vilka strålar som träffar ytan hyffsat lodrätt).

                    Det är därför zooaffärsreflektorer inte är jättebra då dom bara är som en liten spoiler ovanpå röret. För att reflektorn ska vara riktigt effektiv så ska den gå ner över röret på sidorna så att sidostrålarna tas om hand. Utöver det så är det bra om reflektorn är formad så att tillbakastrålningen in i röret minimeras och då får man den typiska måsvingereflektorn:


                    Ska man reflektera med hjälp av blankhet så måste reflektorn vara ytterst jämn och välpolerad så att man projicerar röret ner i akvariet så helt som möjligt.

                    Kör man matt vit färg så slipper man att perfekt projicera röret ner i akvariet och slipper därför tänka på reflektorns form eftersom ljuset kommer studsa kaotiskt hur det vill inne i hooden tills det förr eller senare åker ner i akvariet - dessutom så kommer allt ljus som studsar på den reflekterande vattenytan studsa tillbaks också - och den fördelen är högst marginell med vanliga reflektorer. Det är därför vit färg är så förvånansvärt effektivt.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...