Watt, jag blir matt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Watt, jag blir matt

    Jag har äntligen fått ordning på min gamla ramp som stått och skräpat över ett år. Nu är den uppgraderad till två lysrör. Får jag bara bytt mitt gamla och mitt jättejättegamla rör så blir allt bra, med ett wattal som klättrar upp emot 0.5w/L. Men jag landar på 0.46w/L och till min bedrövelse ser jag att 0.5w/L +-0.1w är vad som rekommenderas.

    Kan jag kompensera upp till minst 0.04w med hjälp av reflektorer och vad rekommendes i så fall. Var handlar man enklast sådana? Lampaffärer? Akvariebutiker? Rusta? Såg någon som föreslog speglar, men det skulle nog tyvärr inte få plats i [edit] min ramp [/edit].

    Rampen är förresten gjord av rostfritt stål, skulle jag kunna polera upp den invändigt med hjälp av Häxan eller Vim? Å andra sidan fick jag väl skölja i evigheter för att inte ta kål på allt liv i akvariet...

    Alltså, det råder ingen kris i mitt akvarium. Det mesta växer rätt så bra och jag har inga algproblem, men jag har ju fått undvika växter som vill ha lite mer ljus.
    Senast redigerad av joad; 02 March 2007, 23:03.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Wat ger en riktlinje men sen ska du ha rätt ljus också
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Jo, jag vet. Men om vi bortser från diskussionen om Aquarelle, Aquastar, Triton och allt vad de heter.

      Reflektorer!? Anyone?
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        reflektorer kan trycka upp ljuset till nästan 100%.
        men smakar det så kostar det (ingen jättesumma direkt, men jag fick ge 160:- för en reflektor som var 150cm lång)

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Var någonstans?
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            jag köpte min i en vanlig akvariebutik.
            kan tänka mig att portot inte är helt kul om man beställer.

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Låter rimligt, långt och smalt. Någon som har idéer om min rostfria plåt? Något lite reflekterar den ju säkert, men ..?
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #8
                Ursprungligen postat av joad
                Låter rimligt, långt och smalt. Någon som har idéer om min rostfria plåt? Något lite reflekterar den ju säkert, men ..?

                de långa reflektorerna packas i 2 delar.
                kolla upp det via t ex (vill inte ge gratisreklam) www.pwss.se

                prova att putsa upp rampen. kan vara värt ett försök.

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Speglar är konstigt nog inget bra som reflektorer. Det finns reflektorer att köpa bl.a. på www.pwss.se själv får jag 4 st. imorgon..

                  Ett ganska bra alternativ är annars att måla rampens insida med mattvit färg.
                  Senast redigerad av Piscator; 02 March 2007, 20:19.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • @quari@
                    • March 2007
                    • 18

                    #10
                    Ursprungligen postat av Piscator
                    Ett ganska bra alternativ är annars att måla rampens insida med mattvit färg.
                    En liten fundering....Är det inte risk för att det kan droppa ner giftiga ämnen från färgen i vattnet om det bildas kondens på ljusrampens insida?

                    När jag köpte mitt akvarium följde det med bänk och lock att ha ovanför. Jag körde igång akvariet och efter alla konstens regler men jag kunde inte förstå varför fiskarna blev sjuka hela tiden. Efter ett tag upptäckte jag att det var kondensdroppar på undersidan av locket och när jag torkade bort det blev trasan färgad. Jag tog bort locket, lät min sambo bygga en ny som inte var behandlad med färg eller lack på insidan och en ny bänk. Problemen försvann.

                    P.S! Jag lade även in en glasskiva i botten som jag cilikonade fast pga att botten var en stålplatta, också olämpligt ju. Så färgen från locket var väl inte enbart skyldig men inte heller oskyldig.

                    /Lotta

                    Kommentar

                    • joad
                      • August 2004
                      • 242

                      #11
                      Att måla tror jag går bort, även om det finns både giftfri och vattenfast färg. Men är stål giftigt, eller hur menar du @quari@ att stål som botten är olämpligt? Vissa metaller kanske kan fälla ut i vattnet, men hör rostfritt stål dit?

                      Vad tror du om min idé att putsa upp insidan av locket Piscator?
                      130L
                      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                      Kommentar

                      • Piscator
                        • August 2006
                        • 735

                        #12
                        Vad jag kan minnas av ett gammalt inlägg från defdac som hänvisade till tester som gjorts är vitfärg faktiskt det näst bästa efter reflektorer. Uppnår du en yta snarlik en reflektors är putsning en god idé antar jag. Antar att din ramp är av aluminium och det brukar ju även reflektorerna vara, de är dock kanske mer optimerade avseende i vilken riktning ljuset riktas?

                        Såvitt jag kan minnas är väl rostfritt stål ovanligt bra just på att inte fälla ut oönskade ämnen, men jag är ingen metallurg precis..
                        Hälsningar, Tomas!
                        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                        Kommentar

                        • joad
                          • August 2004
                          • 242

                          #13
                          Nej, rampen är avgjort tillverkad av rostfritt stål. Den är tung och ser ut som en diskbänk - nåja, en välvd diskbänk med handtag på sidorna och lysrör monterade under ... vid närmare eftertanke ... Dessutom finns en aning rost i ett av hörnen, bildad under en sladd som låg dragen i kanten från den gamla lysrörsinstallationen.

                          Hmm, får kanske överväga det där med målning trots allt. Men jag behöver ju bara 0.04w för att komma upp i 0.5w/L. Kanske t.om. min oputsade ramp förmår reflektera det lilla. Rampen är ganska perfekt välvd som en romersk båge och man anar den från den här gamla bilden när akvariet var helt nystartat:


                          Haha, så små växter har jag INTE längre!!!
                          130L
                          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Men jag behöver ju bara 0.04w för att komma upp i 0.5w/L.
                            Är detta ett skämt?
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              (Det är lite som att säga att att man måste döda sin fisk för att den blivit 1.01 cm per liter istället för 1 cm per liter som är det rekommenderade =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...